Курс: Методологија педагошких истраживања У оквиру предмета: Методологија педагошких истраживања Предавачи др Наташа Матовић, редовни професор др Ивана Јеремић (дев. Луковић), доцент обавезни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Предмет методологије. Различите епистемолошко-методолошке оријентације у педагогији. Појам и карактеристике научног истраживања у педагогији. Чињенице у истраживању, научна хипотеза, научни закон, научна теорија. Врсте педагошких истраживања. Етапе педагошког истраживања. Методе педагошког истраживања. Мерење у педагогији. Технике и инструменти у педагошком истраживању: анализа садржаја, систематско посматрање, интервјуисање, анкетирање, тестирање, скалирање и социометрија. Циљ изучавања курса: -упознавање са основним епистемолошко-методолошким оријентацијама у педагогији;
-упознавање са врстама, циљевима, методама и организацијом научног истаживања;
-оспособљавање за уочавање проблема за истраживање у васпитној пракси и израду пројекта;
-оспособљавање за израду и примену инструмента и реализацију истраживања. Облици наставе:
Предавања, вежбе, индивидуалне и групне консултације, менторски рад и истраживачки рад студената (реализација појединих истраживачких задатака).
Поред анализе литературе и дискусије о појединим методолошким питањима, студенти, кроз индивидуални рад и рад у групама, на конкретним примерима истраживања практично разматрају и решавају поједина методолошка питања. Обавезе студената: Студенти су обавезни да ураде следеће вежбе: Анализа педагошког истраживања, Пројекат педагошког истраживања, Упитник, Скалa и Тест знања.
Поред израде индивидуалних вежби студенти као група бирају један истраживачки проблем за који раде пројекат истраживања, учествују у реализацији тог истраживања, тј. у прикупљању и обради података и у изради извештаја.
Од студената се очекује да редовно похађају наставу и да активно учествују у раду - на предавањима и вежбама. nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Рад са студентима прати се континуирано током године на основу њихове активности на часовима и квалитета израде обавезних индивидуалних вежби.
У току године студенти полажу два колоквијума.
Испит је писмени. План курса: 1. недеља - - Упознавање студената са програмом наставног предмета и начином рада Упознавање студената са садржајем студијске дисциплине, начином рада, литературом, обавезама, као и са начином и критеријумима оцењивања. 2. недеља предавање - Појам и задаци методологије педагогије Различита одређења предмета проучавања методологије педагогије. Две основне групе задатака методологије педагогије. 2. недеља предавање - Научни метод Основни конститутивни елементи науке. Научни метод као један од конститутивних елемената науке. Појам и карактеристике научног метода. 3. недеља предавање - Методологија педагогије и друге науке Однос методологије педагогије према теорији сазнања, епистемологији, логици. 3. недеља предавање - Карактеристике различитих епистемолошко-методолошких оријентација у педагогији Филозофско-дедуктивистичка епистемолошко-методолошка оријентација. Индуктивистичко-позитивистичка епистемолошко-методолошка оријентација. Феноменолошки приступ. Херменеутика у истраживању васпитања. Дијалектички приступ. Холистички приступ. Критичка теорија у истраживању васпитања. 4. недеља предавање - Однос између различитих епистемолошко-методолошких оријентација у педагогији Различита схватања односа између појединих епистемолошко-методолошких оријентација у педагогији: супротно различите тезе, комплементарно различите тезе, јединство теза. 4. недеља предавање - Природа појава у педагогији Карактеристике педагошких појава као потенцијалних предмета сазнавања и истраживања. 5. недеља предавање - Карактеристике педагошких чињеница Карактер и природа педагошких чињеница. Објективност чињеница. Врсте педагошких чињеница. 5. недеља предавање - Појам педагошког научног закона и његова структура Могућност утврђивања закона у области васпитања. Врсте педагошких законитости. Природа каузалних веза у области васпитања и тешкоће њиховог утврђивања. 6. недеља предавање - Појам и карактеристике истраживања у педагогији Опште (битне за утврђивање научних истина уопште) и посебне (оне које произлазе из особености васпитних појава, специфичности педагогије као науке)карактеристике педагошког истраживања. 6. недеља вежбе - Анализа карактеристика истраживања у педагогији На примерима истраживања конкретних педагошких проблема уочавају се и анализирају поједине карактеристике научног истраживања (нпр. синтеза квалитативног и квантитативног приступа, једнинство индукције и дедукције, теоријског и емпиријског, објективног и вредносног). 7. недеља предавање - Циљеви педагошког истраживања Дескрипција, класификација, експликација (објашњење и разумевање), откриће, предикција. Значај истраживања. 7. недеља предавање - Врсте истраживања у педагогији и њихове карактеристике Различите класификације истраживања. Основне карактеристике појединих врста истраживања: теоријска и емпиријска; фундаментална, оперативна и развојна; трансверзална и лонгитудинална; компаративна; историјска; системно-структурална; акциона; евалуацијска; етнографска. 8. недеља предавање - Етапе педагошког истраживања Процес истраживања: основне фазе и њихове карактеристике. 8. недеља вежбе - Анализа специфичности појединих врста истраживања На примерима проучавања конкретних педагошких проблема уочавају се особености појединих врста истраживања и разматра се адекватност (предности и недостаци) њиховог избора. 9. недеља предавање - Избор проблема за педагошко истраживање Појам научног проблема. Извори научног проблема. Критеријуми од којих зависи избор научног проблема. Формулација проблема истраживања. 9. недеља вежбе - Анализа садржаја истраживања и формулација проблема истраживања Разматрање примера конкретних проблема истраживања - са становишта извора проблема, ширине »захватања« проблема, језичке формулације проблема. 10. недеља вежбе - Избор проблема за индивидуално истраживање Студенти предлажу и образлажу проблеме за које ће радити пројекте истраживања. 10. недеља вежбе - Формулација теме за индивидуално истраживање На основу анализе и образложења проблема истраживања формулишу се теме за које ће студенти радити пројекте истраживања. 11. недеља предавање - Пројекат истраживања - структура идејног пројекта Врсте пројеката истраживања. Садржај идејног пројекта истраживања - елементи који га чине и њихов међусобни однос. 11. недеља вежбе - Анализа идејног пројекта Анализа идејних пројеката урађених за потребе истраживања конкретних педагошких проблема. 12. недеља предавање - Пројекат истраживања - структура студијског и техничког пројекта Садржај студијског и техничког пројекта истраживања - елементи који их чине, њихов међусобни однос. 12. недеља вежбе - Анализа студијског пројекта Анализа студијских пројеката урађених за потребе истраживања конкретних педагошких проблема. 13. недеља вежбе - Анализа садржинске разраде проблема у пројектима истраживања студената Анализа садржаја и формулације предмета истраживања, основних појмова, циља, задатака, хипотеза, варијабли истраживања итд. 13. недеља вежбе - Анализа методолошког оквира за истраживање проблема у пројектима студената Анализа адекваности узорка, метода, техника, инструмената истраживања, нивоа и начина обраде података итд. - за проучавање конкретног проблема. 14. недеља предавање - Реализација истраживања и извештај о истраживању Прикупљање података. Сређивање и обрада података. Анализа и интерпретација резултата истраживања и извођење закључака. Структура извештаја о истраживању. 14. недеља вежбе - Анализа извештаја истраживања Анализа садржаја извештаја истраживања конкретних педагошких проблема. 15. недеља - - Први колоквијум 16. недеља предавање - Методе педагошког истраживања Појам и врсте. Метода теоријске анализе. Дескриптивна и каузална метода. Историјска метода. Систематско неекспериментално проучавање педагошких појава. 16. недеља предавање - Експеримент у педагошким истраживањима Ex-post-facto истраживања у области васпитања. Карактеристике различитих модела експеримента. Извори грешака у педагошком експерименту. Могућности и домети примене експеримента у педагогији. 17. недеља предавање - Мерење у педагогији Схватање мерења у природним и друштвеним наукама. Врсте мерења: основна и изведена. Нивои мерења: номинални, ординални, интервални и рацио ниво. Могућности коришћења појединих врста и нивоа мерења у истраживањима у педагогији. 17. недеља вежбе - Анализа карактеристика мерења у педагошким истраживањима На примерима остварених мерења у истраживањима конкретних педагошких проблема уочавају се различите врсте и нивои мерења, као и њихове особености. 18. недеља предавање - Појам и врсте популације и узорка Карактеристике различитих врста популације и узорака. Репрезентативност узорка. Величина узорка. 18. недеља предавање - Технике и инструменти у педагошком истраживању (појам и врсте) Појам и врсте техника и инструмената истраживања. Паралелне форме и батерије инструмената. Избор поступака и инструмената. Метријске карактеристике инструмената. Варијабле и индикатори. 19. недеља предавање - Анализа садржаја Врсте докумената. Примарни и секундарни извори. Екстерна и интерна критика докумената. Ток анализе садржаја докумената. Начини коришћења докумената и технике означавања извора. 19. недеља предавање - Систематско посматрање Објекат посматрања. Време посматрања. Врсте протокола посматрања. Технике регистровања. Својства посматрача. Неке варијанте систематског посматрања /учествујуће посматрање, техника критичног случаја, интроспекција итд./ 20. недеља предавање - Интервјуисање Врсте интервјуа. Протокол интервјуа. Поступак интервјуисања. 20. недеља предавање - Анкетирање Могућности примене анкете у педагошком истраживању. Фазе конструкције анкете. Начини анкетирања. 21. недеља вежбе - Анализа анкета Анализа анкета које су коришћене у истраживању конкретних педагошких проблема. 21. недеља вежбе - Анализа анкета које су студенти самостално урадили - први део Анализа садржинске разраде проблема истраживања (кроз нацрт, питања и одговоре) у анкети. 22. недеља вежбе - Анализа анкета које су студенти самостално урадили - други део Анализа анкете с аспекта примене појединих типова питања, језичке формулације питања, редоследа питања, дужине анкете. 22. недеља вежбе - Припрема за обраду података добијених применом анкете Преглед инструмената. Кодирање података. Израда табела примарних података. 23. недеља предавање - Тестирање Појам и врсте тестова. Фазе конструкције теста. Технике примене тестова. 23. недеља вежбе - Типови задатака у тесту знања Карактеристике и могућности коришћења различитих типови задатака у тесту знања. 24. недеља вежбе - Метријске карактеристике теста Начини провере појединих метријских карактеристика теста. 24. недеља вежбе - Прегледање теста знања и анализа добијених резултата Израда кључа. Одређивање критеријума за бодовање одговора. Утврђивање коначног скора на тесту. 25. недеља вежбе - Анализа теста знања који су студенти самостално урадили - први део »Покривеност« познавања чињеница, разумевања и примене знања садржајем задатака у тесту знања. 25. недеља вежбе - Анализа теста знања који су студенти самостално урадили - други део Анализа теста знања с аспекта коришћена различитих типова задатака, језичке формулације задатака, кључа за прегледање и скале за утврђивање постигнућа испитаника на тесту. 26. недеља предавање - Скалирање Скале процене. Карактеристике појединих врста скала. Могућности примене скала у педагошком истраживању. Извори грешака у скалама процене и поступци за њихово отклањање. 26. недеља вежбе - Анализа различитих врста скала Анализа скала које су коришћене у истраживању конкретних педагошких проблема. 27. недеља предавање - Ликетрова скала ставова Карактеристике Ликертове скале. Фазе конструкције Ликертове скале. 27. недеља вежбе - Метријске карактеристике Ликертове скале Начини провере појединих метријских карактеристика скале Ликертовог типа. 28. недеља вежбе - Припрема за обраду података добијених применом Ликертове скале Бодовање одговора испитаника и утврђивање скора на скали. Теоријски и емпиријски распон скале и начини њихове подела. 28. недеља вежбе - Анализа скала које су студенти самостално урадили - први део Анализа садржинске разраде проблема истраживања (кроз нацрт, ставке) у скали. 29. недеља предавање - Социометрија Социометријски упитник. Социометријска матрица. Социограм. Социометријски индекси. Могућности примене социометрије у педагошком истраживању. 29. недеља вежбе - Анализа скала које су студенти самостално урадили - други део Анализа скале с аспекта избора врсте скале и поштовања основних методолошких принципа на којима почива њена конструкција. 30. недеља - - Други колоквијум
Литература и извори података: Општа обавезна Литература БАКОВЉЕВ, М. Основи методологије педагошких истраживања, Београд: Научна књига, 1997, стр.39-46; 73-82; 96-153. БАНЂУР, В. и ПОТКОЊАК, Н. Методологија педагогије, Београд: Савез
педагошких друштава Југославије, 1999, стр.13-216; 228-233; 251-280; 287-324.
КОЦИЋ, Љ. Педагошки експеримент, Београд: Просвета, 1981, стр.35-54; 77-88. КОЦИЋ, Љ. Тешкоће у примени социометријске технике у испитивању интерперсоналних односа, Београд: Институт за педагошка истраживања - Округли сто бр.6, 1981, стр.26-37.
МАТОВИЋ, Н., Мерење у педагошким истраживањима, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског Факултета, 2007, стр.45-58; 85-93; 97-102. САВИЋЕВИЋ, Д. Методологија истраживања у васпитању и образовању, Врање: Учитељски факултет Универзитета у Нишу, 1996, стр.57-115; 177-211. СТОЈАК, Р., Метода анализе садржаја, Сарајево: Свјетлост, 1990,стр.105-110;115-124. ХАВЕЛКА. Н., КУЗМАНОВИЋ, Б. и ПОПАДИЋ, Д. Методе и технике социјално психолошких истраживања, Београд: Центар за примењену психологију Друштва за психологију Србије, 1998, стр.99-141; 155-163; 208-217. |