Курс: Увод у педагогију У оквиру предмета: Увод у педагогију Предавачи др Радован Антонијевић, редовни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент др Наташа Николић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 6.00 План курса: 1. недеља предавање - Упознавање студената са циљевима и садржајем студијске дисциплине Упознавање студената са циљевима и садржајем студијске дисциплине, начином рада, правима и обавезама студената, као и са критеријумима и начином оцењивања резултата њиховог рада. 2. недеља предавање - Предмет педагогије Разматрање васпитањa као предмета педагогије и овог феномена као подручја које изучавају друге, педагогији сродне науке. 2. недеља вежбе - Историјска димензија у схватању детињства Појам детињства - културна, друштвена, историјска условљеност. Савремено значење појма. 3. недеља предавање - Појмови васпитање и образовање Указивање на дилеме и питања која се јављају приликом одређивања ових појмова. Одређивање суштине и садржаја ових педагошких категорија. 3. недеља вежбе - Појам васпитање Схватања васпитања из перспективе здравог разума (свакодневне лексике). Научна одређења појма. 4. недеља предавање - Васпитање-образовање. Остали педагошки појмови Разматрање односа између појмова васпитање и образовање (обим и садржај појмова и сл.), као и других сродних појмова: настава, социјализација, самообразовање, перманентно образовање. 4. недеља вежбе - Појам васпитање Постојеће дефиниције васпитања.Значај контекста у коме се васпитање разматра. 5. недеља предавање - Карактеристике васпитања Васпитање као индивидуални и друштвени феномен. Особености васпитања као индивидуалног феномена. Општа и конкретна друштвена условљеност васпитања. 5. недеља вежбе - Карактеристике васпитања Сагледавање основних карактеристика васпитања као индивидуалне и друштвене делатности. Анализа примера који се наводе у литератури о овим питањима. 6. недеља предавање - Васпитање и друштво Сагледавање односа васпитања и културе. Културна условљеност различитих модела васпитања. Васпитање и рад. Указивање на импликације уколико су циљеви васпитања у потпуности подређени циљевима рада. 6. недеља вежбе - Васпитање детета у српској патријархалној култури Карактеристике патријархалне културе (друштвена организација, начин привређивања, систем вредности). Особености васпитања тог времена и тог друштва. Сличности и разлике у односу на савремено друштво и васпитање. 7. недеља предавање - Васпитање личности Фактори развоја личности. Биолошка и друштвена утемељеност васпитања. Васпитање и активност личности у процесу васпитања као детерминанте развоја личности. 7. недеља вежбе - Васпитање личности Разматрање резултата истраживања о прожимању и утицају фактора значајних за развој личности. Импликације ових истраживања на теорију и праксу васпитања. 8. недеља предавање - Могућности и границе васпитања Једнострана схватања о факторима развоја личности: нативистичка схватања и емпиристичка схватања. Теорија конвергенције. 8. недеља вежбе - Могућности и границе васпитања Анализа текстова аутора који заступају једнострана схватања о факторима значајним за развој личности. 9. недеља предавање - Циљ васпитања као педагошка категорија Питања, проблеми и дилеме које се јављају приликом одређивања циља васпитања.Интердисциплинарност циља васпитања. Формулације циља васпитања. 9. недеља вежбе - Проблеми циљева у васпитању Детерминанте циљева васпитања. 10. недеља предавање - Циљ васпитања и васпитни процес Педагошка функција циља васпитања. Различита сагледавања ове функције циља васпитања. 10. недеља вежбе - Постављање циљева васпитања Идеални и реално у формулисању циљева. Постојеће формулације циљева васпитања у документима, педагошкој и другој литератури. 11. недеља предавање - Конкретизација циља васпитања Задаци васпитања. Различита полазишта при конкретизацији циља васпитања. 11. недеља вежбе - Циљеви васпитања и васпитна пракса Проблеми имплементације циљева у праксу. Конкретизација циљева и дефинисање исхода васпитања. 12. недеља предавање - Схватања и теорије о циљу васпитања Разматрање различитих схватања и теорија о циљу васпитања, његовој суштини, потреби и могућностима одређивања. 12. недеља вежбе - Таксономија образовних циљева (Б. Блум) Примена таксономије у постављању васпитно - образовних циљева. 13. недеља предавање - Општи принципи и методе васпитања Класификација и анализа општих принципа васпитања. Различити критеријуми класификација метода васпитања. Анализа метода и средстава васпитања. 13. недеља вежбе - Општи принципи и методе васпитања Могућности примене појединих васпитних принципа, метода и средстава. Сагледавање њихових ефеката у одређеним васпитним ситуацијама. 14. недеља предавање - Васпитач-дете, ученик Традиционална схватања односа васпитач-дете, ученик. Савремена схватања овог односа. 14. недеља вежбе - Однос васпитач - васпитаник Типови односа и карактеристике (асиметричност односа, партнерски однос, ауторитарност васпитача и др.). Фактори који их одређују (схватање природе детета, фактора развоја личности и суштине васпитања). 15. недеља предавање - Закључна разматрања изучаваних питања Синтеза изучаваних питања и проблема у оквиру ове студијске дисциплине. 15. недеља вежбе - Резиме изучаваних питања Целовито сагледавање питања и проблема разматраних у оквиру вежбања (питања студената, разговор и дискусија).
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Аријес, Ф. (1989) Векови детињства (део: Доживљај детињства, стр. 58-141), Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Блум, Б. С. (1981) Таксономија или класификација образовних и одгојних циљева, Београд: Републички завод за унапређивање васпитања и образовања. Брецинка, В. (1990) Наука о васпитању, Педагогија (Београд), бр. 2, стр. 193-215. Диркем, Е. (1981) Васпитање и социологија (Глава I Дефинисање васпитања. Критичко разматрање, стр. 33-57), Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Ђорђевић, Ј. (1981) Савремена настава (Поглавље: Конкретизација циљева и задатака васпитања и образовања, стр. 68-86), Београд: Научна књига. Ђорђевић, Ј. (1993) Проблеми циљева и задатака у васпитању и образовању, Педагогија (Београд), бр. 1-2, стр. 8-32. Ђорђевић, Ј. и Трнавац, Н. (1995) Педагогија (Глава I Васпитање, стр. 1-46), Београд: Научна књига. Кон, И. С. (1991) Дете и култура (Поглавље: Социјализација деце у свету који се мења, стр. 183-216), Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Мијаларе, Г. (1989) Увод у едукацијске знаности, Загреб: Школске новине. Требјешанин, Ж. (1991) Представа о детету у српској култури (Део: Дете и социјализација у српској патријархалној породици, стр. 281-350 и Два модела детета, стр. 357- 380), Београд:Српска књижевна задруга. |