Курс: Савремене теорије васпитања (мастер) У оквиру предмета: Савремене теорије васпитања Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент др Александар Тадић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава:
Традиционалне и критичке теорије васпитања. Теоријски недостаци и концепцијски проблеми. Васпитни концепти и друштвене структуре. Истраживачка методологија критичке педагогије. Повезивање искуства и херменеутике. Однос критичке теорије према духовно-научним и емпиријским концепцијама васпитања. Импликације за педагошку праксу. Васпитање за еманципацију – предмет проучавања критичке концепције васпитања. Двоструко значење еманципације као циља васпитања. Конструктивизам и васпитне концепције. Научно сазнање васпитања као резултат људских „конструкција“. Филозофија постмодерне и васпитне концепције. Постмодернистички плурализам гледишта о васпитању кроз „научне“ и „ненаучне дискурсе“.
Практична настава:
Дискусије о различитим савременим концепцијама васпитања. Теоријски образложена студентска излагања на часу о савременим проблемима васпитања. Презентација семинарског рада или извештаја о обављеном истраживању.
Циљ изучавања курса: Стицање темељних знања о кључним савременим теоријским приступима у проучавању васпитања;
Развој способности разумевања и критичког сагледавања процеса васпитања у контексту различитих теоријских оријентација.Развијање истраживачких компетенција. App.preduslovi_za_polaganje: Нема посебних услова Облици наставе:
Предавања, вежбе, семинари (анализе, расправе, дискусије, саопштења, извештаји), групне и индивидуалне консултације, рад на пројектима, менторски рад План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање о савременим концепцијама васпитања 1. недеља вежбе - Упознавање студената са програмом Упознавање студената са циљевима и садржајем наставног предмета, предвиђеним обавезама студената, као и са начином оцењивања рада и резултата. 2. недеља предавање - Традиционалне и критичке теорије васпитања 2. недеља вежбе - Разлика између традионалне и критичке теорије – становиште Хоркхајмера 3. недеља предавање - Методолошка основа критичке теорије васпитања 3. недеља вежбе - „Објективно разумевање смисла“ васпитних феномена „Објективно разумевање смисла“ васпитних феномена у контексту друштвене ситуације и структуре. 4. недеља предавање - Васпитни концепти и друштвени односи - критички приступ Васпитни концепти и друштвени односи – Адорнова критичка анализа 4. недеља вежбе - Теодор Адорно: Да ли је могуће васпитање после Аушвица? Теодор Адорно: Васпитање после Аушвица – анализа текста 5. недеља предавање - Однос критичке према духовно-научним и емпиријским теоријама васпитања 5. недеља вежбе - Занемаривање друштвених односа моћи, интереса и потчињавања у васпитању 6. недеља предавање - Васпитање за еманципацију – предмет проучавања критичке концепције васпитања 6. недеља вежбе - Ослобађање од потчињавања и ослобађање за самоодређење Ослобађање од потчињавања и ослобађање за самоодређење – двоструко значење еманципације 7. недеља предавање - Филозофија постмодерне и васпитне концепције 7. недеља вежбе - Васпитна концепција као одређени облик дискурса Васпитна концепција као одређени облик дискурса који се одвија у складу са одређеним правилима 8. недеља предавање - Спорење, а не тражење сагласности о циљевима и садржајима васпитања 8. недеља вежбе - Постмодернистички плурализам гледишта о васпитању Постмодернистички плурализам гледишта о васпитању кроз „научне“ и „ненаучне дискурсе“ 9. недеља предавање - Конструктивизам и васпитне концепције 9. недеља вежбе - Научна спознаја васпитања као резултат људских „конструкција“ 10. недеља предавање - Теорија социјалног конструктивизма 10. недеља вежбе - Моћ образовања у реконструкцији друштва – становиште Т. Брамелда 11. недеља предавање - Једнаке шансе у образовању – има ли наде? 11. недеља вежбе - Педагогија обесправљених Паула Фреиреа 12. недеља предавање - Појам истине у образовању и истраживању образовања 12. недеља вежбе - Начело истинитости - перспектива Ј. Ј. Рансијера. 13. недеља предавање - Рекапитулација и завршна дискусија 13. недеља вежбе - Евалуација курса
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Freire, P. (2002), Pedagogija obespravljenih, Zagreb, Odraz. Konig, E. i Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa, (236-256) Palekčić, M. (2002), Konstruktivizam – nova paradigma u pedagogiji, Zagreb: Napredak, Vol. 143, br. 4, (403-413). Ranciere, J. (2010), Učitelj neznalica, Pet lekcija iz intelektualne emancipacije, Zagreb: Multimedijalni institut. Адорно, Т. (2006), Васпитање после Аушвица, Педагогија, бр. 1, (5-16) Дмитријев, Г. Д. (2008), Модернизам, постмодернизам и теорија садржаја образовања у САД; Педагогија, LXIII , 2, (173-182). Клафки, В. (2007), Основе критичко-конструктивистичке педагогије, Педагогија, LXII, 4 (541-549) Робертс П. (2007), Педагогија наде Паула Фреиреа, Педагогија, LXII, 4, (529-540). Хоркхајмер, М. (1976), Традиционална и критичка теорија, Београд: БИГЗ, (39-80) Општа допунска Литература Bingham, Ch. (2010), Settling no Conflict in the Public Place: Truth in education, and in Rancièrean scholarship, Educational Philosophy and Theory, Vol. 42, Nos. 5-6, (649-664). Mijatović, A. (1999) Ishodišta i odredišta suvremene pedagogije. U: A. Mijatović (ur.) Osnove suvremene pedagogije, (13-37), Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor; Morrow, R. (2010), Habermas, Eurocentrism and Education, (63-74), u: Murphy, M. And Fleming, T. (Eds.), Habermas, Critical Theory and Education, Ney York and London: Rouledge. Palumbo-Liu, D. (2001), Fables and apedagogy, Lyotard’s relevance for a pedagogy of the Other, (194-214), in: P.A. Dhillon & P. Standish (Eds.), Lyotard, Just education, London & New York: Routledge Лиотар, Ж.Ф. (1988), Постмодерно стање, Нови Сад: Братство-Јединство. |