Курс: Методологија педагошких истраживања (осн.) У оквиру предмета: Методологија педагошких истраживања Предавачи др Наташа Матовић, редовни професор др Ивана Јеремић (дев. Луковић), доцент обавезни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Теоријска настава
Предмет методологије. Различите епистемолошко-методолошке оријентације у педагогији. Облици научног сазнања. Појам и карактеристике истраживања у педагогији. Циљеви научног истраживања. Специфичности основних врста истраживања у педагогији. Етапе педагошког истраживања. Избор проблема за педагошко истраживање. Пројекат истраживања. Извештај о истраживању. Појам и карактеристике метода истраживања у педагогији. Мерење у педагогији. Варијабле и индикатори у педагошком истраживању. Популација и узорак. Карактеристике и могућности примене појединих техника истраживања: анализе садржаја, систематског посматрања, интервјуисања, анкетирања, тестирања, скалирања и социометрије. Конструкција основних врста инструмената. Појам и врсте метријских карактеристика инструмената. Сређивање и обрада података. Интерпретација резултата истраживања.
Практична настава
Уочавање проблема за научно истраживање. Израда идејног пројекта истраживања. Израда анкете, скале и теста знања.
Циљ изучавања курса: Стицање знања о карактеристикама, циљевима и методама истраживања у педагогији, разумевање процеса научног истраживања и развијање способности и вештина за пројектовање истраживања. App.preduslovi_za_polaganje: Логика са општом методологијом
Статистика у истраживању образовања
Облици наставе:
Предавање са дискусијом, рад у групи, реализација истраживачких задатака, индивидуалне и групне консултације. План курса: 1. недеља - - Упознавање студената са програмом наставног предмета и начином рада 2. недеља предавање - Методологија педагогије и друге науке 2. недеља предавање - Појам и задаци методологије педагогије 3. недеља предавање - Природа појава у педагогији 3. недеља предавање - Научни метод 4. недеља предавање - Однос између различитих епистемолошко-методолошких оријентација у педагогији 4. недеља предавање - Карактеристике различитих епистемолошко-методолошких оријентација у педагогији 5. недеља предавање - Појам педагошког научног закона и његова структура 5. недеља предавање - Природа педагошких чињеница 6. недеља предавање - Појам и карактеристике истраживања у педагогији 6. недеља вежбе - Анализа карактеристика истраживања у педагогији 7. недеља предавање - Етапе педагошког истраживања 7. недеља предавање - Циљеви педагошког истраживања 8. недеља предавање - Избор проблема за педагошко истраживање 8. недеља вежбе - Формулација проблема истраживања 9. недеља вежбе - Избор проблема за индивидуално истраживање 9. недеља вежбе - Формулација теме за индивидуално истраживање 10. недеља предавање - Пројекат истраживања - структура идејног пројекта 10. недеља вежбе - Анализа идејног пројекта 11. недеља предавање - Пројекат истраживања - структура студијског и техничког пројекта 11. недеља вежбе - Анализа студијског пројекта 12. недеља вежбе - Анализа садржинске разраде проблема у пројектима истраживања студената 12. недеља вежбе - Анализа садржинске разраде проблема у пројектима истраживања студената 13. недеља предавање - Реализација истраживања и извештај о истраживању 13. недеља вежбе - Анализа извештаја о истраживању 14. недеља предавање - Врсте истраживања у педагогији и њихове карактеристике 14. недеља вежбе - Анализа специфичности појединих врста истраживања 15. недеља предавање - Методе педагошког истраживања 15. недеља предавање - Појам и врсте популације и узорка 16. недеља предавање - Мерење у педагогији 16. недеља вежбе - Анализа карактеристика мерења у педагошким истраживањима 17. недеља предавање - Технике и инструменти у педагошком истраживању (појам и врсте) 17. недеља предавање - Појам и врсте варијабли у истраживању 18. недеља предавање - Интервјуисање 18. недеља предавање - Могућности примене интервјуисања и анкетирања у педагошким истраживањима 19. недеља предавање - Фазе конструкције анкете 19. недеља вежбе - Анализа анкета 20. недеља вежбе - Анализа анкета које су студенти самостално урадили - други део 20. недеља вежбе - Анализа анкета које су студенти самостално урадили - први део 21. недеља предавање - Скалирање 21. недеља вежбе - Анализа различитих врста скала 22. недеља предавање - Ликертова скала ставова: фазе конструкције 22. недеља вежбе - Ликертова скала ставова: формулација тврдњи 23. недеља вежбе - Анализа скала које су студенти самостлано урадили - први део 23. недеља вежбе - Анализа скала које су студенти самостлано урадили - други део 24. недеља предавање - Тестирање 24. недеља вежбе - Типови задатака у тесту знања 25. недеља вежбе - Анализа теста знања који су студенти самостално урадили - други део 25. недеља вежбе - Анализа теста знања који су студенти самостално урадили - први део 26. недеља предавање - Анализа садржаја 26. недеља предавање - Социометрија 27. недеља предавање - Систематско посматрање 27. недеља вежбе - Анализа различитих врста протокола посматрања 28. недеља предавање - Метријске карактеристике инструмената истраживања 28. недеља вежбе - Припрема података за обраду и анализа података 29. недеља предавање - Израда методолошког оквира за истраживање 29. недеља вежбе - Анализа методолошког оквира за истраживање проблема у пројектима студената 30. недеља - - Припрема за испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Bakovljev, M. (1997): Osnovi metodologije pedagoških istraživanja. Beograd: Naučna knjiga. Banđur, V. i N. Potkonjak (1999): Metodologija pedagogije. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije. Cohen, L., L. Manion i K. Morrison (2004): Metode istraživanja u obrazovanju. Zagreb: Naklada Slap. Havelka, N., B. Kuzmanović i D. Popadić (1998): Metode i tehnike socijalnopsiholoških istraživanja. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju Društva za psihologiju Srbije. Kocić, LJ. (1981): Pedagoški eksperiment. Beograd: Prosveta. Kocić, LJ. (1981): Teškoće u primeni sociometrijske tehnike u ispitivanju interpersonalnih odnosa; Potkonjak i Krnjajić: Metodološki problemi proučavanja interpersonalnih odnosa (26-37). Beograd: IPI. Matović, N. (2007): Merenje u pedagoškim istraživanjima. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofskog Fakulteta. Mužić, V. (1986): Metodologija pedagoškog istraživanja. Sarajevo: Zavod za izdavanje udžbenika. Mužić, V. (2004): Uvod u metodologiju istraživanja odgoja i obrazovanja. Zagreb: Educa. Ristić, Ž. (2006): O istraživanju, metodu i znanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. Savićević, D. (1996): Metodologija istraživanja u vaspitanju i obrazovanju. Vranje: Učiteljski fakultet Univerziteta u Nišu. |