Курс: Праћење и оцењивање у настави (осн.) У оквиру предмета: Праћење и оцењивање у настави Предавачи др Милан Станчић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Докимологија - појмови, историјат праћења и оцењивања у настави, актуелне истраживачке теме у области оцењивања. Педагошки дискурси о оцењивању. Функције и врсте оцењивања у настави. Однос планирања, програмирања и оцењивања. Однос учења и праћења и оцењивања у настави. Типичне грешке у оцењивању. Планирање оцењивања у настави. Критеријуми оцењивања. Повратна информација о учењу – функције и принципи. Описно оцењивање - појам, функције, карактер описног оцењивања у нормативима и пракси у Србији. Различите праксе оцењивања. Аутентично оцењивање. Евалуативне активности у настави. Ученичка самоевалуација у настави. Портфолио - појам, функције, врсте.
Практична настава. Посматрање и анализирање активности праћења и оцењивања у настави, креирање различитих евалуативних активности, давање повратне информације о учењу и напредовању. Циљ изучавања курса: развијање знања о улози, начинима и проблемима праћења и оцењивања у настави; оспособљавање студената да учествују у процесу праћења и оцењивања наставе и да пружају стручну подршку наставницима у овом процесу. App.preduslovi_za_polaganje: - Облици наставе:
Предавања, дискусије, дебате, решавање проблема, симулације. План курса: 1. недеља предавање - Представљање програма предмета и договор о начину рада. 2. недеља предавање - Докимологија: историја оцењивања и оријентације у докимолошким проучавањима. 3. недеља предавање - Функције и врсте оцењивања. 4. недеља предавање - Педагошки дискурси о оцењивању и типичне праксе праћења и оцењивања. 5. недеља предавање - Однос планирања/програмирања и праћења и оцењивања у настави. 6. недеља предавање - Типичне грешке у оцењивању. Планирање праћења и оцењивања 7. недеља предавање - Критеријуми оцењивања. Значај и принципи давања повратне информације о учењу. 8. недеља вежбе - Креирање рубрике за оцењивање. 9. недеља вежбе - Давање повратне информације о учењу. 10. недеља - - Колоквијум 11. недеља предавање - Евалуативне активности неформалног типа. Ученичка самоевалуација у настави. 12. недеља предавање - Портфолио: појам, функције, врсте. 13. недеља вежбе - Креирање евалуативних активности. 14. недеља вежбе - Осврт на искуства са праксе. Резимирање курса.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Armstrong, T. (2008). Diskurs akademskog postignuća; Diskurs razvoja čoveka (poglavlja). U: Najbolje škole. Zagreb: Educa, str. 15-77. Havelka, N., (2000). Ocenjivanje učenika (poglavlje). U: Učenik i nastavnik u obrazovnom procesu. Beograd: ZUNS, str. 163-185. Havelka, N., Hebib, E. i Baucal, A. (2003). Ocenjivanje za razvoj učenika – priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta RS. Jensen, E. (2003). Bolje procenjivanje (poglavlje). U: Super-nastava. Zagreb: Educa, str. 311-321. Kyriacou, C. (2001). Ocenjivanje učenikovog napretka (poglavlje). U: Temeljna nastavna umjeća. Zagreb: Educa, str. 159-179. Mitrović, M. (2010).Obrazovanje budućih nastavnika za praćenje i ocenjivanje u nastavi: perspektive. U: Unapređenje obrazovanja učitelja i nastavnika: od selekcije do prakse. Jagodina, str.229-239. Mitrović, M. i Aleksendrić, B. (2013). Povratna informacija u ocenjivanju. U: Pedagog između teorije i prakse – Zbornik radova sa skupa Januarski susreti pedagoga. Beograd: FF i PDS, str. 75-79. Radulović,L.(2010).Evaluacija aktivnosti studenata kao polazište za razvijanje programa nastavnog predmeta. U: Unapređenje obrazovanja učitelja i nastavnika:od selekcije do prakse.Jagodina,str.203-215 Vizek Vidović, V. i Vlahović-Štetić V. (2003). Planiranje, praćenje i ocenjivanje. U: Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi – priručnik za nastavnike. Zagreb, str. 11-39. Мitrović, M. (2014). Promena paradigme ocenjivanja u nastavi kao element strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja. Nastava i vaspitanje, god. 64, br.2, str. 175–188. |