Курс: Васпитно-образовни рад са децом са посебним потребама (осн.) У оквиру предмета: Васпитно-образовни рад са децом са посебним потребама Предавачи др Вера Рајовић, ванредни професор у пензији др Оља Јовановић Милановић, доцент изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Теоријска настава: 1. Деца са посебним потребама. Концепцијски приступ, основни појмови. Класификација и учесталост јављања. Психолошке особености појединих категорија деце. Тимска процена. 2. Развој деце са посебним потребама. О раном развоју. О биолошким и друштвеним факторима развоја. О потребама и правима детета са сметњама у развоју. Игра и развој деце са ПП. О интелектуалном, емоционалном и социјалном развоју деце са ПП. Животни циклус и интеграциони процеси у личности. 3. Дете са посебним потребама и други људи - породица, вршњаци, васпитач/наставник). 4. Припрема школе за децу са посебним потребама, припрема детета, родитеља и школе. Праћење и подстицање адаптације детета. Инклузивна кзлтура школе. Адаптације, модификације. ИОП.
Практична настава: Упознавање са релевантним установама из области образовања, здравства и социјалне заштите;Анализа студије случаја. Израда индивидуалних образовних програма. Циљ изучавања курса: Разумевање значења посебних потреба у оквиру социјално-инклузивног модела; Упознавање са искуствима инклузивног образовања; Иницијалне вештине креирања индивидуалних планова подршке ; Вештине тимског рада и изградње партнерства са породицом App.preduslovi_za_polaganje: / Облици наставе:
ПП презентације, интерактивна настава, видео демонстрације, групне дискусије, посете институцијама, анализа студије случаја, израда ИОП-а
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Виготски Л.: Основи дефектологије, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1987 Рајовић В.: Психосоцијалне детерминанте учења и развоја ментално ретардиране деце, Институт за психологију, Београд 2004 Рајовић, В., Станимировић, Д. (2006): Примена психолошких знања у раду са особама са посебним потребама, у: Примењена психологија, Универзитет у Нишу-Филозофски факултет, Ниш С. Хрњица и аутори: Школа по мери детета –Приручник за рад са ученицима редовне школе који имају тешкоће у развоју, Институт за психологију, 2008 Хилтон, Д. (1996): Саветовање родитеља хронично оболеле или деце ометене у развоју, Институт за ментално здравље, Београд Хрњица и сар.: Ометено дете, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1990 (одабрана поглавља) Хрњица С. Дете са развојним сметњама у редовној школи,одабрана поглавља, Учитељски факултет, Београд, 1997 Хрњица, С. и аутори (у штампи): Школа по мери детета 2 – Приручник за примену инклузивног модела преласка са разредне на предметну наставу за ученике са тешкоћама у развоју Шекспир Р. Психологија ометених у развоју, Нолит, Београд, 1979 |