Курс: Теоријско-методолошки проблеми педагогије (докт.) У оквиру предмета: Теоријско-методолошки проблеми педагогије Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Наташа Матовић, редовни професор др Ивана Јеремић (дев. Луковић), доцент др Александар Тадић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Теоријска настава
Дилеме савремене педагогије појмовно-терминолошке природе. Предметно-методолошка повезаност педагогије са другим наукама. Приступи европских и америчких теоретичара васпитања у одређивању предмета науке о васпитању. ’’Филозофска’’ и ’’научна’’ педагогија. Однос научног и вредносног у педагогији. Педагогија као теоријска и примењена наука. Педагогија као интегрална наука о васпитању или више наука о васпитању. Епистемолошко-методолошки приступи у педагогији: дедуктивно-рационално-филозофски, индуктивно-емпиријско-позитивистички, интерпретативни приступ, критичка теорија, дијалектички приступ, епистемолошки холизам. Карактеристике и однос између различитих облика сазнања: научне чињенице, научне хипотезе, научни закони, научне теорије.
Практична настава
Дискусије о различитим становиштима у вези са предметом и методом педагошке науке, и о могућностима и дометима примене различитих епистемолошких оријентација и истраживачких приступа у области васпитања и образовања. Циљ изучавања курса: Упознавање са теоријско-методолошким проблемима педагошке науке и оспособљавање за критичко сагледавање различитих становишта о њеном предмету и методу, о начину и могућностима сазнавања и истраживања у области васпитања и образовања. App.preduslovi_za_polaganje: Нема посебних услова. Облици наставе:
Предавање, дискусија, семинари, индивидуални и групни рад, истраживачки рад.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература − Šušnjić, Đ. (1999): Metodologija (Kritika nauke). Beograd: Čigoja štampa. − König, E., Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa. − Kocić, LJ. (1983): Eksperimentalna pedagogija. Beograd: Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja. − Kocić, LJ., (2004): Problem definisanja predmeta pedagogije i njenog razgraničenja od drugih nauka, u: Jugoslovenska pedagogija druge polovine 20. veka, Užice: Učiteljski fakultet, str.23-38. − Nejgel, E. (1985): Struktura nauke. Beograd: Nolit. − Palekčić, M. (1990): Pedagoške paradigme i mogućnosti daljeg razvoja pedagoške nauke, Pedagogija, Vol. 26 (43), br. 1, str. 12 –22. − Potkonjak, N. (1978): Teorijsko-metodološki problemi pedagogije. Beograd: Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja, − Ristić, Ž. (2006): O istraživanju, metodu i znanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. − Savićević, D. (1996): Metodologija istraživanja u vaspitanju i obrazovanju. Vranje: Učiteljski fakultet Univerziteta u Nišu. |