Курс: Савремени педагошки правци (осн.) У оквиру предмета: Савремени педагошки правци Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Теоријска настава:
Појава различитих педагошких праваца крајем XIX и почетком XX века. Различите класификације педагошких праваца. Индивидуална педагогија. Педологија. Педоцентризам. Теорија слободног васпитања. Социјална педагогија. Однос појединца и друшта у различитим концепцијама социјалне педагогије. Државно-грађанско васпитање. Културна педагогија. Однос културних и образовних добара. Духовно-научна педагогија. Педагогија радне школе. Радна школа мануелног и слободног-духовног рада. Продуктивна школа. Прагматистичка педагогија. Педагошки инструментализам. Пројект-метод и прогресивизам. Експериментална педагогија. Компаративна педагогија.
Изборни правци: Функционална педагогија. Есенцијалистичка педагогија. Егзистенцијализам и васпитање. Марксистичка педагогија. Религијска педагогија. Психоанализа и васпитање. Кибернетска педагогија.
Циљ изучавања курса: Упознавање са различитим концепцијама васпитања, педагошким школама и правцима; оспособљавање за критичко сагледавање и процењивање педагошких теорија и учења; упућивање студената у одговарајуће облике истраживачког рада у овој области. App.preduslovi_za_polaganje: Увод у педагогију, Основи педагошке науке и Историја педагошких идеја. Облици наставе:
Предавања, вежбе, семинари (анализе, расправе, дискусије, саопштења, извештаји), групне и индивидуалне консултације, рад на пројектима индивидуално или тимски, менторски рад. План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање о појави различитих педагошких праваца 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом Упознавање студената са циљевима и садржајем наставног предмета, предвиђеним обавезама студената, као и са начином оцењивања рада и резултата. 2. недеља предавање - Различите класификације педагошких праваца 2. недеља вежбе - Сврха, критеријуми и тешкоће у класификовању педагошких праваца Сврха, критеријуми и тешкоће у класификовању педагошких праваца – преглед релевантне литературе.
3. недеља предавање - Настанак, основе и варијанте Индивидуалне педагогије 3. недеља вежбе - Педоцентристичка становишта у делима Е. Кеј Педоцентристичка становишта у делима Е. Кеј – саопштења студената и дискусија 4. недеља предавање - Дете у концепцији васпитања Е. Кеј 4. недеља вежбе - Анализа студентских есеја на тему „Да ли је XX век био век детета?“ 5. недеља предавање - Покушаји практичне примене идеја индивидуалне педагогије 5. недеља вежбе - Сличности и разлике између Толстојеве школе у Јасној Пољани и Ниловог Самерхила 6. недеља предавање - Настанак и различите варијанте Социјалне педагогије 6. недеља вежбе - Однос појединца и друштва у концепцији васпитања П. Наторпа Однос појединца и друштва у концепцији васпитања П. Наторпа – саопштења студената и дискусија 7. недеља предавање - Моћ васпитања и улога васпитача у социјалној педагогији 7. недеља вежбе - Ауторитет васпитача у концепцији Е. Диркема Ауторитет васпитача у концепцији Е. Диркема – саопштења студената и дискусија 8. недеља предавање - Културна педагогија – основна полазишта и главне варијанте 8. недеља вежбе - Однос појединца и заједнице кроз разумевање конкретне васпитне ситуације Однос појединца и заједнице кроз разумевање конкретне васпитне ситуације – допринос духовно-научне педагогије 9. недеља предавање - Прагматистичка педагогија 9. недеља вежбе - Васпитање као реконструкција искуства – концепција Џ. Дјуја 10. недеља предавање - Експериментална педагогија 10. недеља вежбе - Домети емпиријског истраживања образовања и васпитања Домети емпиријског истраживања образовања и васпитања – становишта Е. Мојмана и А. Лаја 11. недеља предавање - Компаративна педагогија 11. недеља вежбе - Образовање и васпитање из компаративне перспективе – шта можемо научити? 12. недеља предавање - Радна или Активна школа 12. недеља вежбе - Бег од „празног вербализма“ - вечити педагошки изазов 13. недеља предавање - Рекапитулација и завршна дискусија 13. недеља вежбе - Евалуација курса
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Key, E. (2000), Stoleće deteta, Zagreb: Educa Бодрошки Спариосу, Б.(2000), Схватање дечије природе у педоцентристичкој педагогији - становишта Русоа и Дјуија. Настава васпитање, год. 49, бр. 3, (469-482) Диркем, Е. (1981), Васпитање и социологија, Београд, (33-57) Ђорђевић, Ј. (2000), Реформни педагошки покрети у XX веку, Београд: Учитељски факултет и Научна књига, (65-109). Жлебник, Л. (1983), Општа историја школства и педагошких идеја, Београд, (266-273) Клафки, В. (2007), Духовно-научна педагогија, достигнућа, ограничења и критичка трансформација, Педагогија, бр. 3, (351-361). Коцић, Љ. (1983), Експериментална педагогија, (одговарајући делови), Београд: ИПИ и Просвета, (11-63). Митровић, Д. (1981), Модерни токови компаративне педагогије, Сарајево: ИП "Свијетлост" (11-54) Поткоњак, Н. (2000), ХХ век - ни век детета ни век педагогије, Београд: Savez pedagoških društava Jugoslavije, (7-33, 53-210, 258-364, 426-437). |