Курс: Породични односи и васпитање (мастер) У оквиру предмета: Породични односи и васпитање Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава:
Различите теоријске оријентације у проучавању породичних односа и њихове педагошке импликације. Структурално-функционална теорија. Развојна теорија. Симболички интеракционизам. Системска теорија. Теорија афективне везаности. Теорија социјалне размене. Теорија конфликта. Теорија културног и социјалног капитала. Насиље у породици и проблеми васпитања. Превенција злостављања и занемаривања деце. Операционализација варијабли породичничног контекста у међународним истраживањима образовних постигнућа ученика.
Практична настава:
Дискусије о различитим теоријским оријентацијама у подручју породичног васпитања. Студентска излагања на часу о одређеним проблемима породичних односа и васпитања. Презентација семинарског рада или извештаја о обављеном истраживању о појединим питањима породичног васпитања – самостално или као члан тима.
Циљ изучавања курса: Стицање темељних знања о теоријским приступима у проучавању породичних односа и васпитања. Развој способности препознавања теоријских основа различитих истраживачких поступака. Оспособљавање за планирање и реализацију истраживања. App.preduslovi_za_polaganje: - Облици наставе:
Предавања, вежбе, семинари, дискусије, групни и индивидуални рад, истраживачки рад, презентације, индивидуалне консултације. План курса: 1. недеља предавање - Увод у различите теоријске оријентације у проучавању породичних односа Увод у различите теоријске оријентације у проучавању породичних односа – педагошки аспект 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама. Разговор о програму и предлози студената 2. недеља предавање - Васпитање са аспекта структурално-функционалне теорије породице. 2. недеља вежбе - Васпитање као интенционално деловање нуклеарне породице Васпитање као интенционално деловање – примарна социјализација деце и стабилизација личности одраслих. 3. недеља предавање - Васпитање у породици са становишта развојне теорије 3. недеља вежбе - Узајамност развоја породице и појединца Узајамност развоја породице и појединца. Рођење детета као нормативни догађај. Време и редослед догађаја.
4. недеља предавање - Теорија симболичког интеракционизма и породично васпитање 4. недеља вежбе - Од преузимања улоге до креирања улоге мајке и оца Родитељи као „значајни други“. Од преузимања улоге до креирања улоге мајке и оца. 5. недеља предавање - Породично васпитање са становишта системске теорије 5. недеља вежбе - Породица као комуникацијски систем Породица као комуникацијски систем, целина која је одвојива од своје околине, а чији су делови међусобно повезани. 6. недеља предавање - Теорија афективне везаности и породично васпитање 6. недеља вежбе - Импликације теорије афективне везаности на однос родитељ-дете Импликације теорије афективне везаности на однос родитељ-дете. Сигурност у односу са родитељима и у однос међу родитељима. 7. недеља предавање - Породично васпитање са становишта теорије социјалне размене 7. недеља вежбе - Породица као скуп појединаца који се руководе максимизацијом личне користи Породица као скуп појединаца који се руководе рационалним интересом – максимизацијом личне користи. Васпитање као процес доношења рационалних одлука и склапања прећутних уговора. 8. недеља предавање - Теорија конфликта и породично васпитање 8. недеља вежбе - Васпитање за управљање конфликтима у породичним односима 9. недеља предавање - Насиље у породици и проблеми васпитања 9. недеља вежбе - Облици превенције различитих облика насиља и злостављања у породици 10. недеља предавање - Концепти културног и социјалног капитала породице – образовне импликације 10. недеља вежбе - Индикатори теорија културног и социјалног капитала 11. недеља предавање - Контекстуалне породичне варијабле у истраживањима образовних постигнућа 11. недеља вежбе - Анализа истраживачких инструмената – примери PISA и TIMSS Контекстуалне породичне варијабле 12. недеља предавање - Будућност породице и породичног васпитања. 12. недеља вежбе - Шта можемо очекивати? - заједничка дискусија 13. недеља предавање - Рекапитулација садржаја курса и завршна дискусија 13. недеља вежбе - Евалуација курса
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Chibucos, R. T. Leite, R. W. (2005), Readings in Family Theory, Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications (1-13, 95-97, 137-139, 183-185, 237-239, 279-281). Sillars, A., Canary, D. J., Tafoya, M. (2004), Communication, Conflict and the Quality of Family Relationships, u: Vangelisti, A. L. (Ed.), Handbook of Family Communication, Mahwah, London, (413-446) Smith, R. S., (2009), Hamon, R. R., Ingoldsby, B. B., Miller, J. E. (2009), Exploring Family Theories, New York, Oxford: Oyford University Press, (9- 22; 38-49; 64-79, 123-138, 161-174, 201-211) Vangelisti, A. L. (Ed.), (2004), Handbook of Family Communication, Mahwah, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, (1-31, 269-286, 413-446) White, J. M., Klein, D. M. (2008), Family Theories, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage Publications. (33-204) Бодрошки Спариосу, Б. (2009), Утицај породичног статуса на образовна постигнућа ученика - различити приступи мерења (112-123), у: Ђ.Комленовић,и др.(ур.), Квалитет и ефикасност наставе,Београд,ИПИ Михић, И. (2012), Породица као база сигурности у развоју афективне везаности (121-146) у: Т. Стефановић-Станојевић и др. (ур.), Афективна везаност и породични односи: развој и значај, Београд:ЦПП |