Курс: Основи педагошке науке (осн.) У оквиру предмета: Основи педагошке науке Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент др Александар Тадић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Теоријска настава
Процес настанка, развоја и конституисања педагогије као науке. Различита схватања предмета педагошке науке. Педагогија као интегрална наука о васпитању. Различите концепције научног заснивања педагогије (нормативна, емпиријска, херменеутичка). Методолошке оријентације у педагогији. Систем научних знања и педагошка терминологија. Педагошке "школе" и правци. Систем научних дисциплина у педагогији. Критеријуми класификације и систематизације педагошких дисциплина. Педагогија и друге друштвене науке (однос педагогије и филозофије, педагогије и социологије, педагогије и психологије, педагогије и економије).
Практична настава
Семинари, вежбе и дискусије о питањима односа педагошке теорије и праксе у различитим педагошким концепцијама, проблему вредносне неутралности у педагогији и односа педагогије и других наука.
Циљ изучавања курса: Упознавање студената са педагогијом као науком; сагледавање специфичности педагошког, интегралног проучавања васпитних феномена; припремање студената за изучавање и разумевање педагошких питања на каснијим годинама студија педагогије. App.preduslovi_za_polaganje: - Облици наставе:
Предавања, вежбе, семинари, дискусије, групни и индивидуални рад, презентације радова. План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање о конституисњу педагогије као науке Педагогија - од уопштавања искуства до науке 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом Детаљно упознавање студената са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама. Разговор о програму и предлози студената. 2. недеља предавање - Васпитање као предмет проучавања педагогије - историјски приступ Прочавање васпитања кроз историју. Кратка рекапитулација. 2. недеља вежбе - Пут кроз векове - од антике до конституисања педагогије као науке Саопштења студената о одабраним темама из историје педагогије 3. недеља предавање - Допринос класика педагогије конституисању педагогије као науке Ј. А. Коменски, Ж. Ж. Русо, Ј. Х. Песталоци, Ј. Ф. Хербарт и њихова дела 3. недеља вежбе - Класици педагогије - ризница знања Анализа одабраних текстова 4. недеља предавање - Хербартова концепција - први покушај научног утемељења педагогије Основне поставке Хербартовог нормативног утемељења педагогије. 4. недеља вежбе - Нормативна начела Хербартове педагогије Однос вредности, начела и практичног деловања у Хербартовој педагогији. 5. недеља предавање - Филозофија и психологија - два потпорна стуба педагогије Улога филозофије у формулисању циља, а психологије у одређивању метода васпитања. 5. недеља вежбе - Темељне вредности и васпитни циљеви - оријентир за васпитну праксу Од врховних педагошких норми ка конкретним одлукама у одређеној васпитној ситуацији - улога педагошког такта васпитача 6. недеља предавање - Критика нормативног концепта Хербартове педагогије Проблем дедукције као методолошког полазишта нормативне педагогије 6. недеља вежбе - Пет основних начела васпитног деловања - могу ли се бранити данас? Проблем универзалности и легитимитета 7. недеља предавање - Педагогија као емпиријска наука о васпитању Појава експерименталне педагогије и индуктивног методолошког приступа у проучавању васпитања. 7. недеља вежбе - Педагошке чињенице - основа педагошке науке Програм и методологија екперименталне педагогије 8. недеља предавање - Наука о васпитању као систем општих исказа о васпитној стварности Интерсубјективна проверљивост научних исказа о васпитању 8. недеља вежбе - Концепције науке о васпитању Е. Диркема и В. Брецинке Анализа аргументације представника емпиријске концепције васпитања
9. недеља предавање - Наука о васпитању као херменеутичка дисциплина Допринос В. Дилтаја заснивању херменутички оријентисане педагогије. Херменеутичка педагогија и критичка теорија васпитања.
9. недеља вежбе - Разумевање васпитне стварности - основни задатак педагогије Метода разумевања - пример истраживања дечје игре 10. недеља предавање - Систем научних дисциплина у педагогији Критеријуми класификације и систематизације педагошких дисциплина 10. недеља вежбе - Предмет проучавања појединих педагошких дисциплина Диференцијација педагошког знања и њихова међусобна повезаност 11. недеља предавање - Педагогија и друге науке Педагогија и филозофија. Педагогија и социологија. Педагогија и психологија. 11. недеља вежбе - Педагогија као интегрална наука о васпитању Проучавање васпитања у целини - предмет педагогије 12. недеља предавање - Научно истраживање васпитних појава Специфичности и тешкоће истраживања васпитних појава 12. недеља вежбе - Врсте педагошких истраживања Анализа истраживачке литературе и дискусија. 13. недеља предавање - Критичко процењивање различитих концепција науке о васпитању Дискусија о методолошким приступима нормативне, емпиријске и херменутичке педагогије. 13. недеља вежбе - Евалуација курса
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Konig, E. i Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa (11-99, 183-196). Брецинка, В. (1990), Наука о васпитању, Педагогија, бр. 2, Београд, (193-215) Диркем, Е. (1981), Васпитање и социологија, Београд: ЗУНС, (33-57). Клафки, В. (2007), Основе критичко-конструктивистичке педагогије, Педагогија, LXII, 4,(541-549).
Коцић, Љ. (2004), Проблем дефинисања предмета педагогије и њеног разграничења од других наука, у: Југословенска педагогија друге половине ХХ века, Ужице, Учитељски факултет, (23-38). Мијаларе, Г. (1989), Увод у едукацијске знаности, Загреб: Школске новине, (17-38). Поткоњак, Н. (1997), Теоријско-методолошки проблеми педагогије, Београд: Просвета, (41-70). Трнавац, Н., Ђорђевић, Ј. (2007), Педагогија, Београд: Научна књига-Комерц (63-95). |