Курс: Акциона истраживања (докт.) У оквиру предмета: Акциона истраживања Предавачи др Лидија Мишкељин, ванредни професор изборни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Теоријска Порекло и базичне карактеристике акционог истраживања: Левинов и савремени модели акционог истраживања. Пракса као предмет акционог истраживања: схватање односа теорије и праксе, делања и сазнања (акције и рефлексије) као основне епистемолошке премисе акционог истраживања: разлике у односу на друге приступе у педагошким истраживањима. Метод акционог истраживања: спирала циклуса планирања-акције-посматрања-евалуације. Специфичност примене техника за прикупљања и анализе података. Врсте рефлексије, самоевалуација и професионална критика. Типови акционог истраживања и њихови епистемолошки оквири. Колаборативно акционо истраживање: улога истраживача/фацилитатора. Акционо истраживање као начин развијања курикулума, трансформације образовних институција у заједнице које уче и професионалног развоја практичара
Практична настава: Планирање и извођење првих корака акционог истраживањ, истраживање на терену; писани извештаји; презентација. Циљ изучавања курса: Увођење студената у специфичне карактеристике, принципе и процедуре акционог истраживања на практично-техничком и методолошко-епистемолошком плану. App.preduslovi_za_polaganje: Студент треба да има сопствену образовну праксу или могућност да обави почетне кораке истраживања у конкретној образовној пракси (вртићу, школи и сл.) Облици наставе:
предавања са дискусијом, рад у групама, семинарска и практична вежбања, мини истраживања и извештаји студената са презентацијом
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Atweh, B., Kemmis, S., Weeks., P., (1998) Action Research in Practice, London, Routledge Elliott, J., (1985) "Facilitating action research in schools: Some dilemmas", u: R. Burges, ed: Field Methods in the Study od Education, London, The Falmer Press Elliott, J., (1998) The Curriculum Experiment, Buckingham, Open University Press. (178 -190) Kemmis, S, & McTaggart, R.,(1988) The Action Research Planner, Geelong, Victoria, Deakin University Press Крњаја, Ж., (2009) Контекст у учењу и подучавању, Београд: Задужбина Надрејевић Мишкељин Л. (2008) „Отворени курикулум дечјег вртића“ Београд: Настава и васпитање бр. 2, стр. 191-199 Мишкељин, Л. (2008) Дечји вртић као извор курикулума, Београд: Задужбина Андрејевић Пешић, М., (1989) "Програмирање васпитно-образовног рада по областима: једно акционо истраживање", Предшколско дете, вол. 19, бр. 2 Пешић, М., (1998) "Алтернативне епистемологије педагошких истраживања" и "Акционо истраживање и критичка теорија васпитања", у: Пешић и сар., Педагогија у акцији, Београд, ИПА Општа допунска Литература Carr, W., Kemmis, S., (1986) Becoming Critical Elliott, J., (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham, Open University Press ((43-90) McKernan, J., 1991/2000, Curriculum Action Research, London, Kogan Page |