Курс: Историја школства у Србији (осн.) У оквиру предмета: Историја школства у Србији Предавачи др Александра Илић-Рајковић, ванредни професор др Наташа Вујисић-Живковић, редовни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Теоријска настава
Просвета и образовање у Србији у средњем веку. Организација и рад српских школа у Хабзбуршкој монархији. Терезијанске реформе школства и јозефинизам. Школство у Србији у периоду 1804-1830. године. Школски систем, мрежа школа, школско законодавство, наставни планови и програми, настава, ученици и наставници у Србији у периоду 1830–1868. године. Развој уџбеничке литературе. Промене у српском школству последњих деценија XIX и почетком XX века. Школско законодавство, школски систем, мрежа школа у Краљевини СХС – Југославији.
Практична настава:
Оснивање и рад Богословије и Српске православне велике гимназије у Сремским Карловцима, Норме у Сомбору, Препарандије у Сентандреји и Учитељске школе Сомбору. Наставни планови и програми, настава, ученици и наставници у Србији у XIX и првој половини XX века. Институционални развој образовања учитеља и наставника у Србији. Улога педагошког музеја у очувању педагошког наслеђа. Аутобиографије као извор за педагошку историографију.
Циљ изучавања курса: Да студенти стекну основна знања о развоју школства, васпитања и образовања у Срба и да се оспособе за критичко разумевање друштвено-историјског и културног контекста у коме су се развијали просвета и школство у Србији. App.preduslovi_za_polaganje: Не постоји. Облици наставе:
Предавањa, дискусијe, групни рад, реализација истраживачких задатака. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање са програмом. - Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације. 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом. - Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације. 2. недеља предавање - Просвета и образовање у Србији у средњем веку. − Училишта, учитељи и ученици, методи и садржаји учења.
- Учење и образованост у огледалу средњовековних текстова.
2. недеља вежбе - Развој српске педагошке терминологије. - Eтимолошко порекло и развој значења педагошких појмова (васпитање, образовање, просвета....). 3. недеља предавање - Просветитељски рад Светог Саве. Просветитељски рад Светог Саве. Литература: − Александар Миливојевић (1996): „Време, личност и просветитељски рад Светог Саве“, Настава и васпитање, бр. 2, стр. 371-386. 3. недеља вежбе - Обилазак музеја СПЦ. - Упознавање са сталном изложбеном поставком Mузеја СПЦ. 4. недеља предавање - Српске школе и образовање у Хабзбуршкој монархији. − Српска православна црква и организација школства у Хабзбуршкој монархији у XVIII веку. Литература: − Димитрије Кириловић (1929): Српске школе у Војводини у XVIII веку, Сремски Карловци, 1929, стр.1-13, 20-25, 33-37. 4. недеља вежбе - Српске школе и образовање у Хабзбуршкој монархији. - Организација и развој српског школства у Хабзбуршкој монархији. 5. недеља предавање - Терезијанске реформе и јозефинизам. − Школско-реформаторски рад Т. Ј. Миријевског, А. Мразовића и С. Вујановског. 5. недеља вежбе - Оснивање и рад Норме, препарандије у Сент Андреји и учитељске школе Сомбору. - Концепција, наставни план и програм учитељске школе. Литература: − Страхиња Костић (1953): Споменица Учитељске школе у Сомбору, Сомбор. 6. недеља предавање - Просвета и школе у Србији у периоду 1804–1830. године. − Слика школе уочи и за време првог српског устанка – критика извора.
− Основне школе (мрежа школа, ученици, учитељи, наставни садржаји и методи), оснивање и рад Велике школе и Богословије.
Литература: - Вук Стефановић Караџић (1827): Оглед првог српског буквара, Беч. 6. недеља предавање - Просвета и школе у Србији у периоду 1804–1830. године. − Слика школе уочи и за време првог српског устанка – критика извора.
− Основне школе (мрежа школа, ученици, учитељи, наставни садржаји и методи), оснивање и рад Велике школе и Богословије.
Литература: - Вук Стефановић Караџић (1969): „Писмо Милошу Обреновићу (од 12/24 априла 1832)“, у Историјски списи I, Просвета, Београд, стр. 193-195. 6. недеља предавање - Просвета и школе у Србији у периоду 1804–1830. године. − Слика школе уочи и за време првог српског устанка – критика извора.
− Основне школе (мрежа школа, ученици, учитељи, наставни садржаји и методи), оснивање и рад Велике школе и Богословије.
Литература: - Вук Стефановић Караџић (1975): „Школа“, у Ријечник, Нолит, Београд, стр. 841-842. 6. недеља предавање - Просвета и школе у Србији у периоду 1804–1830. године. − Слика школе уочи и за време првог српског устанка – критика извора.
− Основне школе (мрежа школа, ученици, учитељи, наставни садржаји и методи), оснивање и рад Велике школе и Богословије.
Литература: - Прота Матија Ненадовић (2005): Мемоари, Политика, Београд, стр. 44-48. 6. недеља вежбе - Слика школа у извештају Директора свију школа. - Анализа извештаја Петра Радовановића (1836) – критика извора. Литература: - „Списак свију у Књажевству Сербији наодећи се учитеља у 1836. години (Петра Радовановића)“, Учитељ (Београд), 1907, год. XXVII, св. 4, стр. 298-317. 7. недеља предавање - Развој основног школства у Србији у периоду 1830–1863. године. − Школско законодавство, школски систем, мрежа основних школа. Литература: − Устроение јавног училиштној наставленија (1844) – изводи.
− Устроение основни школа у Књажевству Србији (1857) – изводи.
7. недеља вежбе - Развој основног школства у Србији у периоду 1830–1863. године. − Ученици и учитељи.
− Карактер наставе, уџбеници и наставна средства, школске зграде.
8. недеља предавање - Наставни планови и програми за основну школу у Србији у 19. веку. - Хронолошко-компаративна анализа наставних планова и програма за основне школе у XIX веку.
8. недеља вежбе - Обилазак Конака књегиње Љубице. Обилазак Конака књегиње Љубице. 9. недеља предавање - Развој средњег и вишег образовања у Србији у XIX веку. − Школски систем и мрежа средњих школа. Наставне методе и наставна пракса.
− Морално васпитање у гимназијама – анализа извештаја директора гимназија.
- Оснивање, структура и рад Лицеја и Велике школе.
Литература: − Владета Тешић (1974): Морално васпитање у шкoлама Србије (1830-1878), ЗУНС, Београд, 56-63, 157-181, 342-353, 356-357, 360-374. 9. недеља вежбе - Развој позивног образовања. − Оснивање и рад стручних школа. 10. недеља предавање - Образовање учитеља и наставника у Србији 1838-1914. - Развој институционалног образовања учитеља и наставника у Србији 1838-1914.
10. недеља вежбе - Посета Педагошког музеја. − Дискусија о посети музеју, увиди у различите облике презентације педагошке прошлости. 11. недеља предавање - Модернизацијски процеси у српском школству последњих деценија 19. и почетком 20. − Школско законодавство, школски систем, мрежа основних и средњих школа школа.
− Ученици, учитељи и наставници.
− Карактер наставе, наставни планови и програми, уџбеници и наставна средства.
Литература: − Арсен Ђуровић (2004): Модернизација образовања у Краљевини Србији 1905-1914, Историјски институт, Београд, стр. 34-43. 11. недеља вежбе - Карактер наставе у основним школама Србији у периоду 1863–1914. године. - Карактер наставе, наставни планови и програми уџбеници у основним школама Србији у периоду 1863–1914. године. Литература: − Распоред предмета за мушке и женске школе и упутства како ће се предавати (1871) – изводи. 11. недеља вежбе - Карактер наставе у основним школама Србији у периоду 1863–1914. године. - Карактер наставе, наставни планови и програми уџбеници у основним школама Србији у периоду 1863–1914. године. Литература: − Станиша Станишић (1908): „Учитељ Љуба Миладиновић“, Учитељ (Београд), 1908, год. XXVII, св. 8, стр. 590-598. 11. недеља вежбе - Карактер наставе у основним школама Србији у периоду 1863–1914. године. - Карактер наставе, наставни планови и програми уџбеници у основним школама Србији у периоду 1863–1914. године. Литература: − Станиша Станишић (1930): „Стара београдска основна школа код Саборне цркве“, Учитељ (Београд), год. X(XLIII), св. 7, стр. 514-521. 12. недеља предавање - Аутобиографије као извор за педагошку историографију. – предавања − Анализа аутобиографске и мемоарске грађе – личност учитеља (наставника), наставне методе, наставна средства, оцењивање у сећањима Маге Магазиновић, Живојина Мишића, Светозара Марковића... 12. недеља вежбе - Аутобиографије као извор за педагошку историографију. − Анализа аутобиографске и мемоарске грађе – личност учитеља (наставника), наставне методе, наставна средства, оцењивање у сећањима Маге Магазиновић, Живојина Мишића, Светозара Марковића... 13. недеља предавање - Аутобиографије као извор за педагошку историографију. − Анализа аутобиографске и мемоарске грађе – личност учитеља (наставника), наставне методе, наставна средства, оцењивање у сећањима Маге Магазиновић, Живојина Мишића, Светозара Марковића... 13. недеља вежбе - Аутобиографије као извор за педагошку историографију. − Анализа аутобиографске и мемоарске грађе – личност учитеља (наставника), наставне методе, наставна средства, оцењивање у сећањима Маге Магазиновић, Живојина Мишића, Светозара Марковића... 14. недеља предавање - Школски систем у Краљевини СХС - Југославији између два светска рата. − Школско законодавство, школски систем и мрежа основних и средњих школа.
− Карактер наставе, образовање учитеља и професора.
- Развој Универзитета.
- Усмена историја (презентација видео записа интервјуа о личном искуству образовања особа које су се школовале у периоду 1930-1945.
14. недеља вежбе - Слика основне школе у извештајима надзорника у Краљевини СХС - Југославији. − Слика основне школе у извештајима школских надзорника – хронолошко-компаративна анализа извештаја школских надзорника у периоду 1918-1941. године (школске зграде и учионице, наставна средства, учитељи и ученици, наставне методе, школско постигнуће ученика) 15. недеља предавање - Завршна припрема за испит. − Евалуација програма, педагошког рада наставника и постигнућа студената.
− Завршна припрема за испит (осмишљавање оквирних тема, проблема и питања).
15. недеља вежбе - Завршна припрема за испит. − Евалуација програма, педагошког рада наставника и постигнућа студената.
− Завршна припрема за испит(осмишљавање оквирних тема, проблема и питања).
Литература и извори података: Општа обавезна Литература − Вујисић Живковић, Н. (2011): Развој институције сталног стручног надзора над основним школама у Србији у 19. веку, Андрагошке студије, бр. 1, стр. 157-172. − Димић, Љ. (2005): Две слике просвете у Србији двадесетог века. У З. Аврамовић. (у ред.) Два века образовања у Србији, Институт за педагошка истраживања, Београд, стр. 213-244. − Ђорђевић, Ж. (1954): Историјски преглeд наставних планова и прoграма за основне школе у Србији, Настава и васпитање (Београд), бр. 2, стр. 79-86. − Илић, А. (2010): Уџбеници и национално васпитање у Србији (1878-1918), Филозофски факултет, Београд, стр. 11-27. − Исић, М. (2004): Основно школство у Србији 1918–1941, II књига, Институт за новију историју Србије, Београд, стр. 130-154. − Тешић, В. (1983): Школе и настава у Србији (1878-1918), у Историја српског народа, књ. 6, том II, СКЗ, стр. 506-549. − Тешић, В. (1988): Развој Лицеја и Велике школе, Универзитет у Београду, Београд. − Ћирковић, С. (1974): Писменост и образовање у средњовековној Србији. У Историја школа и образовања код Срба, Историјски музеј Србије, Београд, стр. 9-30. − Ћунковић, С. (1971): Школство и просвета у Србији у XIX веку, Педагошки музеј, Београд. |