Курс: Теоријска и историјска педагошка истраживања (докт.) У оквиру предмета: Теоријска и историјска педагошка истраживања Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Наташа Вујисић-Живковић, редовни професор изборни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Теоријска настава
Значај, предмет и методолошке особености теоријских и историјских педагошких истраживања. Фундаментални проблеми педагошке науке као предмет теоријских истраживања. Теоријско-епистемолошки приступи у теоријским и историјским педагошким истраживањима. Историјска педагошка истраживања у функцији критичке анализе и преиспитивања педагoшке теорије и праксе.
Практична настава
Планирање и извођење теоријских и историјских педагошких истраживања: специфичности метода и техника исраживања. Израда идејног нацрта теоријског/историјског педагошког истраживања.
Циљ изучавања курса: Да свеобухватно овлада истраживачким приступима у теоријским и историјским педагошким истраживањима, оспособи се за самосталан истраживачки рад у овој области и развије продубљено разумевање развоја педагошке науке и праксе из историјске перспективе. App.preduslovi_za_polaganje: Не постоји. Облици наставе:
Предавање, дискусија, групни рад, реализација истраживачких задатака. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање са програмом. Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа. 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом. Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа. 2. недеља предавање - Значај, методолошке особености теоријских и историјских педагошких истраживања. Значај, методолошке особености теоријских и историјских педагошких истраживања. 2. недеља вежбе - Значај, методолошке особености теоријских и историјских педагошких истраживања. Значај, методолошке особености теоријских и историјских педагошких истраживања.
3. недеља предавање - Фундаментални проблеми педагошке науке као предмет теоријских истраживања. Фундаментални проблеми педагошке науке као предмет теоријских истраживања. 3. недеља вежбе - Епистемолошки приступи у теоријским и историјским педагошким истраживањима. Различити теоријско-епистемолошки приступи у теоријским и историјским педагошким истраживањима.
Литература: − Фуко, М. (1998): Археологија знања, Плато, Београд, стр. 7-44. 4. недеља предавање - Историјска педагошка истраживања у функцији анализе педагoшке теорије и праксе. - Историјска педагошка истраживања у функцији критичке анализе и преиспитивања актулне педагoшке теорије и праксе. 4. недеља вежбе - Историјска педагошка истраживања у функцији анализе педагoшке теорије и праксе. - Историјска педагошка истраживања у функцији критичке анализе и преиспитивања актуелне педагoшке теорије и праксе.
Литература: − Depepe, М. (2004): How Should The History Of Education Be Written? Studies in Philosophy and Education, No. 23, 333–345. 5. недеља предавање - Планирање и извођење историјских педагошких истраживања. - Специфичности историјских педагошких истраживања. 5. недеља вежбе - Планирање и извођење историјских педагошких истраживања. - Специфичности историјских педагошких истраживања.
6. недеља предавање - Планирање и извођење теоријских педагошких истраживања. - Специфичности теоријских педагошких истраживања. Литература: − Тешић, М. В. (1986): „Историја педагогије (скица за расправу)“, Педагогија (Београд), бр. 3, стр. 249–293. 6. недеља вежбе - Планирање и извођење теоријских педагошких истраживања. - Специфичности теоријских педагошких истраживања.
7. недеља предавање - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 7. недеља вежбе - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 8. недеља предавање - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 8. недеља вежбе - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 9. недеља предавање - Израда семинарског – истраживачког рада. – Методолошки оквири истраживања, структура рада, избор извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 9. недеља вежбе - Израда семинарског – истраживачког рада. – Методолошки оквири истраживања, структура рада, избор извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 10. недеља предавање - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 10. недеља вежбе - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 11. недеља предавање - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 11. недеља вежбе - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 12. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 12. недеља вежбе - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 13. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 13. недеља вежбе - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 14. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 14. недеља вежбе - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 15. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 15. недеља вежбе - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература − Age, L. (2011): Grounded Theory Methodology: Positivism, Hermeneutics and Pragmatism, Qualitative Report, Vol. 16, No. 6, pp. 1599-1615. − Aldrich, R. (2006): Lessons from History of Education, Ney York, Routledge, str. 7-48. − Depepe, M. (2007): Philosophy and History of Education: Time to bridge the gap?, Educational Philosophy and Theory, Vol. 9, No. 1, pp. 28-43. − Lowe, R. (2002): Do we still need history of education: is it central or peripheral? History of Education, Vol. 31, No. 6, pp. 497-504. − Volfgang, K. (2007): Duhovno-naučna pedagogija, dostignuća, ograničenja i kritička transformacija, Pedagоgija, god. 62, br. 3, str. 351-361. − Блек, Џ. и Макрејлд, Д. (2007): Изучавање историје, Клио, Београд, стр. 109-203. − Бранковић, Н. (2004): Основни проблеми посебних педагошких теорија, Педагогија, год. 59, бр. 1, стр. 1-17. − Вујисић Живковић, Н. (2008): Улога педагошке историографије у формирању педагошког знања, Зборник Института за педагошка истраживања, год. 40, бр. 2, стр. 257-273. − Корнетов, Г. Б., Безрогов, В. Г. (ред.) (2001): История педагогики на пороге XXI века: историография, методология, теория: В 2 ч. / Рос. акад. образования, Москва, стр. 65-110; 333-385. |