Курс: Приступи у образовању наставника (докт.) У оквиру предмета: Приступи у образовању наставника Предавачи др Лидија Р. Радуловић, ванредни професор др Наташа Вујисић-Живковић, редовни професор изборни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Теоријска настава: Различити приступи теорији и пракси иницијалног образовања наставника и њихове теоријско-епистемолошке основе. Критичко преиспитивање и истраживање проблема који дефинишу различите приступе образовању наставника: начин разумевања циљева образовања наставника, избор стратегија, принципа, садржаја и метода образовања наставника.
Практична настава: Преглед и приказ литературе о различитим схватањима професије наставник. Преглед и приказ литературе о различитим приступима теорији и пракси и професионалног развоја наставника. Анализа теоријско-епистемолошких основа различитих схватања образовања наставника.Планирање и реализација малог истраживања неког проблема професионалног развоја наставника.
Циљ изучавања курса: Разумевање педагошко-епистемолошких основа актуелних приступа професионалном образовању наставника и оспособљавање за самостално уочавање и истраживање проблема образовања и професионалног развоја наставника. App.preduslovi_za_polaganje: Не постоји. Облици наставе:
Предавање, дискусија, групни рад, реализација истраживачких задатака. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање са програмом. Упознавање са садржајем, начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа. 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом. Упознавање са садржајем, начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа. 2. недеља предавање - Различити приступи у теорији и пракси иницијалног образовања наставника. - Oбразовање академског типа, обука као стицање вештина, еклектичко повезивање теоријског образовања и практичне обуке, образовање за истраживачку и рефлексивну праксу.
Protner, E., и др. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28. 2. недеља вежбе - Теоријско-епистемолошке основе различитих приступа образовању наставника. - Анализа теоријско-епистемолошких основа различитих приступа иницијалном образовању наставника.
3. недеља предавање - Преиспитивање проблема који дефинишу различите приступе образовању наставника. - Критичко преипситивање проблема који дефинишу различите приступе образовању наставника – начин разумевања циљева образовања наставника, избор стратегија, принципа, садржаја и метода образовања наставника. 3. недеља вежбе - Преиспитивање проблема који дефинишу различите приступе образовању наставника. - Oднос предметно-академског и педагошко-психолошког, теоријског и практичног, искуственог и истраживачког образовања наставника.
4. недеља предавање - Професионалне улоге и компетенције наставника. - Професионалне улоге и компетенције наставника.
3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Литература: Вујисић Живковић, Н. (2006): „Школска аутономија и професионална аутономија наставника”, Педагогија, год. 61, бр. 3, стр. 278-291. 4. недеља вежбе - Васпитни концепт наставника. Развијање васпитног концепта наставника.
5. недеља предавање - Концепција професионалног развоја наставника. Теоријске основе концепције професионалног развоја наставника.
7. Пешикан, А., Антић, С. и Маринковић, С. (2010). Концепција стручног усавршавања наставника у Србији: између прокламованог и скривеног модела. Настава и васпитање, 59(2), 278-296.
Литература: - Половина, Н. и Павловић, Ј. (2010): Теорија и пракса професионалног развоја наставника, Београд: Институт за педагошка истраживања. 5. недеља вежбе - Актуелна питања стручног усавршавања наставника. - Модели стручног усавршавања наставника.
6. Правилник о сталном стручном усавршавању и стицању звања наставника, васпитача и стручних сарадника. Службени гласник РС, бр. 2016. (одабране стране) Литература потребна за израду друге предиспитне обавезе.
6. недеља предавање - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 6. недеља вежбе - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 7. недеља предавање - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 7. недеља вежбе - Израда семинарског – истраживачког рада. – Дефинисање проблема, методолошки оквири истраживања, структура рада, питање доступности и коришћења извора и литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 8. недеља предавање - Израда семинарског – истраживачког рада. – Методолошки оквири истраживања, структура рада, избор литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 8. недеља вежбе - Израда семинарског – истраживачког рада. – Методолошки оквири истраживања, структура рада, избор литературе. (Избор теме семинарског рада усаглашава се са тематским пољем докторске дисертације) 9. недеља предавање - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа пројекта семинарског – истраживачког рада. 9. недеља вежбе - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа пројекта семинарског – истраживачког рада. 10. недеља предавање - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа пројекта семинарског – истраживачког рада. 10. недеља вежбе - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа пројекта семинарског – истраживачког рада. 11. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 11. недеља вежбе - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 12. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 12. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 12. недеља вежбе - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 13. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 13. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 13. недеља вежбе - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 14. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 14. недеља вежбе - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 15. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 15. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Buchberger, F., Campos, B. P., Kallos, D., Stephenson, J (2000): Zelena knjiga o obrazovanju nastavnika u Evropi, Beograd. Carr, W., Kemimis, S. (1986): Becoming Critical, The Falmer Pres, London and Philadelphia. Schoon, D. (1987): Educating the Reflective Practitioner, Jossey-Bass Publication, San Francisco. Zeichner, K., Liston, D. (1996): Reflective Teaching, An Introducvtion, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey. Вујисић-Живковић, Н. (2005): Педагошко образовање учитеља – развијање васпитног концепта, Задужбина Андрејевић, Београд. Вујисић-Живковић, Н. (2007): „Педагошка истраживања и образовање наставника“, Зборник Института за педагошка истраживања, год. 39, бр. 2, стр. 243-258. Елиот, Џ. (2006): „Професионално образовање наставника и развијање компетенција”, Педагогија (Београд), 4, стр. 431-440. Пешић, М. (у ред.) (1998): Педагогија у акцији, ИПА, Београд, Радуловић, Л. (2011): Образовање наставника за рефлексивну праксу, Београд: Филозофски факултет. |