Курс: Општа историја педагогије (мастер) У оквиру предмета: Општа историја педагогије Предавачи др Александра Илић-Рајковић, ванредни професор др Наташа Вујисић-Живковић, редовни професор изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава
Предмет, задаци и методолошки проблеми опште историје педагогије. Педагошке идеје и пракса у старом и средњем веку и у доба хуманизма и ренесансе. Развој нововековне педагогије. Основни проблеми педагошке науке кроз историју европске педагошке мисли: развој педагогије као научне дисциплине, однос педагошке теорије и праксе, професионализација и институционализација васпитања и образовања, суштина и циљ васпитања, значај и могућности васпитања, образовање у светлу текстова педагошких класика.
Практична настава:
Компаративна анализа концепција васпитања кроз историју педагошке мисли. Коришћење електронских база података из опште историје педагогије у истраживању. Делатност међународних удружења историчара педагогије. Анализа референтних часописа из опште историје педагогије.
Циљ изучавања курса: Да се студенти оспособе за проблемски приступ педагошкој теорији и пракси у прошлости, за критичко разумевање педагошких идеја и повезивање историјског педагошког наслеђа са савременом педагошком теоријом и праксом. App.preduslovi_za_polaganje: Не постоји. Облици наставе:
Предавање, дискусија, групни рад, израда семинарског рада. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање са програмом, правима и обавезама, начинима паћења и вредновања. - Упознавање са програмом (циљевима, садржајима, начином рада, литературом), правима и обавезама, начинима паћења и вредновања постигнућа. 1. недеља вежбе - Проблемски приступ педагошкој прошлости. Проблемски приступ педагошкој прошлости. 2. недеља предавање - Методологија истраживања у области историје педагогије. – Развој историје педагогије као научне педагошке дисциплине.
– Методолошки приступи у историји педагогије.
– Критика извора.
2. недеља вежбе - Педагошке идије и пракса у античко доба. – Педагошка мисао у античкој филозофији (паидеиа).
– Школе и образовање у старoj Грчкoj и Риму
Литература: – Аристотел (1980): Никомахова етика, БИГЗ, Београд, стр. 3-49; 2. недеља вежбе - Педагошке идије и пракса у античко доба. – Педагошка мисао у античкој филозофији (паидеиа).
– Школе и образовање у старoj Грчкoj и Риму
Литература: – Ђурић, М. (1990): „Платон“, стр. 315-360; „Софисти“, стр. 175-186; стр. „Сократ“, 233-277; „Аристотел“, стр. 369-417, у Историја хеленске етике, ЗУНС, Београд. 2. недеља вежбе - Педагошке идије и пракса у античко доба. – Педагошка мисао у античкој филозофији (паидеиа).
– Школе и образовање у старoj Грчкoj и Риму
Литература: – Јегер, В. (1991): Паидеиа – обликовање грчког човека, БИГЗ, Београд, стр. 150-171; 243-271; 511-561. 2. недеља вежбе - Педагошке идије и пракса у античко доба. – Педагошка мисао у античкој филозофији (паидеиа).
– Школе и образовање у старoj Грчкoj и Риму
Литература: – Платон (1990): „О васпитању и образовању нараштаја“, у Закони, БИГЗ, Београд, стр. 207-253. 3. недеља предавање - Педагошка идеје у доба хуманизма и ренесансе. – Педагошка мисао Ф. Раблеа и М. Монтења.
– Анализа извора: Рабле, Ф. (2002), Гаргантуа и Пантaгrуел.
3. недеља вежбе - Јана Амоса Коменски и развој нововековне педагогије. – Педагошко дело Ј. А. Коменског и настанак нововековне педагогије.
– Анализа извора: Коменски, Ј. А. (1970), Велика дидактика, Пампаедиа, Пандидаксија.
Литература: – Коменски, Ј. А. (1970): „Пампаедиа – V поглавље – Пансколија односно отварање школа на сваком месту. Нужност, могућност и лакоћа успевања у том подухвату (уколико му се добро приступи)“, Педагогија (Београд), 25(1), стр. 209–217. 3. недеља вежбе - Јана Амоса Коменски и развој нововековне педагогије. – Педагошко дело Ј. А. Коменског и настанак нововековне педагогије.
– Анализа извора: Коменски, Ј. А. (1970), Велика дидактика, Пампаедиа, Пандидаксија.
Литература: – Коменски, Ј. А. (1970): „Пандидаксија (Панпедагогија) – VII. Поглавље – расправља о универзалним педагозима, пансофијским наставницима, стручњацима у вештини предавања свега свима и са свих тачака гледишта; испитује нужност и услове њиховог живота“, Педагогија (Београд), 25(1), бр. 1, стр. 218–235. 3. недеља вежбе - Јана Амоса Коменски и развој нововековне педагогије. – Педагошко дело Ј. А. Коменског и настанак нововековне педагогије.
– Анализа извора: Коменски, Ј. А. (1970), Велика дидактика, Пампаедиа, Пандидаксија.
Литература: – Коменски, Ј. А. (2000): Велика дидактика, ЗУНС, Београд, стр. стр. 118-157, 235-259. 3. недеља вежбе - Јана Амоса Коменски и развој нововековне педагогије. – Педагошко дело Ј. А. Коменског и настанак нововековне педагогије.
– Анализа извора: Коменски, Ј. А. (1970), Велика дидактика, Пампаедиа, Пандидаксија.
Литература: – Поткоњак, М. Н. (1970): „Филозофске основе педагошких погледа Јана Амоса Коменског“, Педагогија (Београд), 25(1), стр. 27–34. 4. недеља предавање - Педагошка мисао Џ. Лока, Ж. Ж. Русоа и Ј. Х. Песталоција. – Компаративна анлиза педагошке мисли Џ. Лока, Ж. Ж. Русоа и Ј. Х. Песталоција.
Литература: – Лок, Џ. : Мисли о васпитању, ЗУНС, Београд, стр. 27-42, 144-164. 4. недеља предавање - Педагошка мисао Џ. Лока, Ж. Ж. Русоа и Ј. Х. Песталоција. – Компаративна анлиза педагошке мисли Џ. Лока, Ж. Ж. Русоа и Ј. Х. Песталоција.
Литература: – Русо, Ж. Ж. (1989): Емил или о васпитању, Естетика, Ваљево – Београд, стр. 59-76, 95-104, 113-134, 247-300. 4. недеља вежбе - Педагошке идеје И. Канта. Педагошки систем Ј. Ф. Хербарта. - Педагошке идеје И. Канта. Педагошки систем Ј. Ф. Хербарта.
Литература: – Новичкова, Г. А. (2004): „Педагошка антропологија Имануела Канта“, Педагогија (Београд), бр. 4, стр. 16–29. 5. недеља предавање - Педагошки концепт Ф. Фребела. Педагошки концепт Ф. Фребела.
5. недеља вежбе - Анализа референтних часописа из опште историје педагогије. Анализа референтних часописа из опште историје педагогије. 6. недеља предавање - Педагогија радне школе Г. Кершенштајнера. - Педагошки концепт Г. Кершенштајнера. 6. недеља вежбе - Педагогија радне школе Г. Кершенштајнера. - Анализа извора: Кершенштајнер, Г. (1939), Теорија образовања.
Литература: – Илић, А. (2003): „Појам образовања у теорији Георга Кершенштајнера“, Настава и васпитање, бр. 4, стр. 464-474. 7. недеља предавање - Прагматистичка педагогија Џона Дјуиа. - Анализа извора: Дјуи, Џ. (1983), „Моје педагошко Вјерују”,
7. недеља вежбе - Израда семинарског - истраживаког рада. - Избор једне од понуђених тема, рад на формулисању циља, истраживачког задатака, избору литературе:
1. Схватања педагошких класика о природи детета и процесу развоја.
2. Схватања педагошких класика о суштини, циљу, значају и могућностима васпитања.
3. Схватања педагошких класика о принципима и методама васпитања.
4. Схватања педагошких класика о образовању.
8. недеља предавање - Израда семинарског - истраживаког рада. - Избор једне од понуђених тема, рад на формулисању циља, истраживачкoг задатака, на структури семинарског рада, избору литературе. 8. недеља вежбе - Израда семинарског - истраживаког рада. - Избор једне од понуђених тема, рад на формулисању циља, истраживачкoг задатака, на структури семинарског рада, избору литературе. 9. недеља предавање - Схватања педагошких класика о суштини, циљу, значају и могућностима васпитања. – Упоредна анализа схватања педагошких класика о суштини и циљу, значају и могућностима васпитања.. 9. недеља вежбе - Схватања педагошких класика о принципима и методама васпитања. – Полазна тачка дискусије је Кершенштајнерово учење о приниципима васпитања и њиховом функционалном јединству. 10. недеља предавање - Однос педагошке теорије и праксе. – Схватања педагошких класика о односу педагошке теорије и праксе: „примена“ теорије у пракси, пракса као извор теорије.
– Практични педагошки рад Ј. Х. Песталоција, Ф. Фребела, Г. Кершенштајнера, А. С. Макаренка.
10. недеља вежбе - Израда семинарског рада. - Рад на структури семинарског рада, избору литературе. 11. недеља предавање - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 11. недеља вежбе - Aнализа семинарског – истраживачког рада – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 12. недеља предавање - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 12. недеља вежбе - Aнализа семинарског – истраживачког рада. – Групна анализа семинарског – истраживачког рада. 13. недеља предавање - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. – Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада. 13. недеља вежбе - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада - Израда завршне форме семинарског – истраживачког рада 14. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 14. недеља вежбе - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 15. недеља предавање - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. 15. недеља вежбе - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада. - Усмена одбрана семинарског – истраживачког рада.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература − Вујисић-Живковић, Н. (2004): „Савремена перцепција Кантове педагогије“, Педагогија (Београд), бр. 4, стр.1–15. − Вујисић-Живковић, Н. (2007): „Васпитање човека: Фребелов пример”, Педагогија (Београд), бр. 4, стр. 667–681. − Дјуи, Џ. (1983): „Моје педагошко Вјерују”, Педагогија (Београд), бр.1, стр. 167-176. − Кершенштајнер, Г. (1939): Теорија образовања, Геца Кон, Београд, стр. 21-86. − Младеновић, Р. В. (2005): „Јохан Хајнрих Песталоци – поводом 130-годишњице од његове смрти“, Педагогија, бр. 1, стр. 122-135. − Песталоци, Ј. Х. (1964): Како Гертруда учи своју децу, Просвета, Београд, стр. 19-87. − Пијаже, Ж. Ж. (2008): „Значај Јана Амоса Коменског данас“, Педагогија (Београд), бр. 3, стр. 115–128. − Рабле, Ф. (2002): Гаргантуа и Пантaгруел, Дерета, Београд, стр. 42-66, 135-161, 229-255. − Хербарт, Ј. Ф. (1960): „Нацрт педагошких предавања”, у Р. Миловановић, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 333-348. |