Курс: Савремани педагошки правци У оквиру предмета: Савремени педагошки правци Предавачи др Биљана Бодрошки-Спариосу, ванредни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент обавезни курс Број бодова: 5.00 План курса: 1. недеља предавање - Уводно упознавање студената са циљевима и садражајем наставног предмета Упознавање студената са циљевима, садржајем наставног предмета, облицима рада, предвиђеним обавезама у току школске године, као и са начином оцењивања рада и резултата. 1. недеља предавање - Појава различитих педагошких праваца и њихове класификације Појава различитих педагошких праваца крајем IX и почетком ХХ века. Настанак и основне карактеристике "новог васпитања" (реформне педагогије).Сврха, критеријуми и тешкоће у класификовању педагошких праваца. 2. недеља предавање - Настанак и основе индивидуалне педагогије Основна изворишта индивидуалне педагогије и њених различитих варијанти. Развојна линија и главни представници. 2. недеља предавање - Концепција индивидуалне педагогије Е.Кеј Схватање природе детета, улога и суштина васпитања, садржај и методе васпитања у концепцији Е.Кеј. 3. недеља вежбе - Однос васпитача и васпитаника у концепцији Е.Кеј Васпитач у улози подстицања природног развоја детета. Васпитаник као субјект васпитања. 3. недеља вежбе - "Да ли је ХХ век био век детета?" Расправа на тему очекивања Е.Кеј да ће ХХ век бити "век детета" - у смислу већег интересовања за положај и права детета у свету, разумевања његових потреба и сл. 4. недеља предавање - Покушаји практичне примене идеја индивидуалног правца у педагогији Различити покушаји практичне примене неких идеја индивидуалне педагогије. Л.Н.Толстој и његова школа у Јасној Пољани. 4. недеља вежбе - Организација и принципи васпитања у јаснопољанској школи - Л.Н.Толстоја Принципи, садржај, методе и организација васпитно-образовног рада у школи коју је основао Л.Н.Толстој у Јасној Пољани. 5. недеља предавање - Основи социјалне педагогије Настанак и различите варијанте социјалне педагогије. Основна изворишта теоријских схватања овог правца. 5. недеља предавање - Социјална педагогија П.Наторпа Предмет социјалне педагогије. Однос појединца и заједнице. Улога васпитања. 6. недеља предавање - Државно-грађанско васпитање Г.Кершенштајнера Појам и карактеристике државно-грађанског васпитања у концепцији Г.Кершенштајнера 6. недеља предавање - Социјална концепција васпитања Е.Диркема Схватање васпитања, циљ васпитања, друштвена условљеност васпитања, улога државе у васпитању. 7. недеља вежбе - Однос појединца и друштва у различитим концепцијама социјалне педагогије Дискусија о односу појединца и друштва, суштини и циљу васпитања у концепцијама П.Наторпа, Г.Кершенштајнера и Е.Диркема. 7. недеља вежбе - "Слободно" или "друштвено усмерено" васпитање Дискусија на тему "слободно" или "друштвено усмерено" васпитање, односно индивидуално или друштвено усмерен циљ васпитања. 8. недеља предавање - Основе културне педагогије Извори теоријских схватања. Основне поставке.Културне вредности - кључни појам културне педагогије. 8. недеља вежбе - Духовно-научна педагогија Е.Шпрангера Схватање васпитања и образовања у концепцији Е.Шпрангера. Однос објективног и субјективног духа. Однос културних и образовних вредности. 9. недеља предавање - Основе радне школе Изворишта, теоријске основе и развојна линија педагогије радне школе 9. недеља вежбе - Радна школа мануелног правца Улога ручног рада, ручни рад као принцип и као посебан наставни предмет у концепцији радне школе Г.Кершенштајнера 10. недеља вежбе - Радна школа слободног-духовног рада Значај и основне поставке школе слободног-духовног рада Х.Гаудига. 10. недеља вежбе - Активна школа А.Феријера Програм и карактеристике активне школе А.Феријера 11. недеља предавање - Основи прагматистичке педагогије Извори теоријских схватања, основне поставке и главни представници 11. недеља вежбе - Васпитање и циљеви васпитања у концепцији Џ.Дјуја Васпитање као реконструкција и реорганизација искуства. Променљивост циљева васпитања.Однос циљева и средстава васпитања. 12. недеља предавање - Експериментална педагогија Теоријска изворишта, главне поставке и представници. 12. недеља вежбе - Употреба емпиријских метода у педагогији - становишта Мојмана и Лаја Могућности и ограничења употребе експеримента и других поступака на емпиријској основи у проучавању васпитања. Покушаји заснивања педагогије на емпиријској основи 13. недеља предавање - Компаративна педагогија Извори, настанак, основна проблематика компаративне педагогије. 13. недеља вежбе - Карактеристике компаративних проучавања у педагогији Врсте, предности и недостаци компаративних проучавања васпитања у педагогији. 14. недеља предавање - Резиме основних поставки реформне педагогије Положај детета, схватање васпитања, принципи васпитања у различитим правцима реформне педагогије. 14. недеља вежбе - Основне поставке "реформне педагогије" у односу на традиционалну педагогију Дискусија о основним поставкама "реформне педагогије" у односу на традиционалну педагогију или тзв. "стару школу". 15. недеља - - Индивидуалне консултације о појединим темама програма
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1.Диркем,Е. Васпитање и социологија, Београд,1981, стр.33-57, 75-91. 2. Дјуи,Џ. Васпитање и демократија, Цетиње, 1970,стр.52-59, 60-72, 73-80, 137-139. 3. Кеј,Е. О васпитању детета код куће, Београд, 1919. и О васпитању детета у школи, Београд, 1918. 4. Кершенштајнер,Г. Теорија образовања, Београд, 1939, стр.219-225. 5. Коцић,Љ. Експериментална педагогија, Београд, 1983, стр.39-52, 65-72. 6. Младеновић,В. Педагошке расправе и чланци, Београд, 1931, стр.37-41, 51-72. 7. Митровић,Д. Модерни токови компаративне педагогије, Сарајево, 1981,стр. 11-54. 8. Наторп,П. Општа педагогика, Београд, 1022, стр.28-38. 9. Поткоњак,Н. ХХ век - ни век детета ни век педагогије, Београд, 2000, стр. 7-33,53-210, 258-364, 426-437. |