Силабуси

Курс: Статус немуслимана и правни систем у Османском царству (15-18. век) (осн.)
Предавачи
изборни курс
Број бодова: 6.00
Садржај курса: Студенту се омогућава да разуме статус немуслиманских поданика Османског царства, како појединаца тако и група, врсте и могућности њиховог организовања, верску и судску аутономију и укључивање у османски систем власти. Статус се мењао у складу с променама друштвених и економских услова. Развијени правни систем се темељио на верском праву (шеријату). Међутим, цивилизацијски напредак и комплексност управљања светским царством, натерали су Османлије да више него иједна друга дотадашња исламска држава развију допунски, световни законски оквир – канун. Непрекидно тражење сагласја између кануна и шеријата и одолевање заступника рационалних државних интереса нападима шеријатских зилота директно се одражавало на правни статус немуслимана.
Циљ изучавања курса: Стицање знања о положају немуслимана у држави о којој се на Балкану добрим делом још увек размишља у категоријама столећима развијаних митова. Омогућава се разумевање узрока формирања општег јавног мишљења о непостојању никаквог правног система и о в
App.preduslovi_za_polaganje: -
Облици наставе: Предавања и вежбе
План курса:
1. недеља
предавање - Увод у правни систем Османског царства: шеријатски темељи
-
1. недеља
вежбе - Увод у правни систем Османског царства: шеријатски темељи
-
2. недеља
предавање - Канун. Однос шеријата и кануна
Канун – одраз султанске воље и државне потребе. Однос шеријата и кануна – насилан склад
2. недеља
вежбе - Канун. Однос шеријата и кануна
Канун – одраз султанске воље и државне потребе. Однос шеријата и кануна – насилан склад
3. недеља
предавање - Тумачи шеријата. Кадија и његов кадилук
Тумачи шеријата: шејх ул-ислам и муфтије. Кадија и његов кадилук: спој управне и судске власти
3. недеља
вежбе - Тумачи шеријата. Кадија и његов кадилук
Тумачи шеријата: шејх ул-ислам и муфтије. Кадија и његов кадилук: спој управне и судске власти
4. недеља
предавање - Организација и рад кадијског суда – како се водио судски процес
-
4. недеља
вежбе - Организација и рад кадијског суда – како се водио судски процес
-
5. недеља
предавање - Правни статус жене у османском друштву
-
5. недеља
вежбе - Правни статус жене у османском друштву
-
6. недеља
предавање - Правни статус немуслимана у Османском царству
Правни статус немуслимана у Османском царству: шеријат, канун и питање њихове примене
6. недеља
вежбе - Правни статус немуслимана у Османском царству
Правни статус немуслимана у Османском царству: шеријат, канун и питање њихове примене
7. недеља
предавање - Немуслиманске верске заједнице
Врсте, аутономија и начин организовања немуслиманских верских заједница. Мит о милет-систему
7. недеља
вежбе - Немуслиманске верске заједнице
Врсте, аутономија и начин организовања немуслиманских верских заједница. Мит о милет-систему
8. недеља
предавање - Тумачења верске толеранције. Исламизација
-
8. недеља
вежбе - Тумачења верске толеранције. Исламизација
-
9. недеља
предавање - Укључивање немуслимана у локалне органе власти. Систем опорезивања немуслимана
-
9. недеља
вежбе - Укључивање немуслимана у локалне органе власти. Систем опорезивања немуслимана
-
10. недеља
предавање - Односи између немуслиманских верских заједница. Специфичност статуса Рома
-
10. недеља
вежбе - Односи између немуслиманских верских заједница. Специфичност статуса Рома
-
11. недеља
предавање - Статус немуслиманских верских објеката
-
11. недеља
вежбе - Статус немуслиманских верских објеката
-
12. недеља
предавање - Немуслимани на кадијском суду: обавеза и интерес
-
12. недеља
вежбе - Немуслимани на кадијском суду: обавеза и интерес
-
13. недеља
предавање - Злоупотребе и борба против злоупотреба
-
13. недеља
вежбе - Злоупотребе и борба против злоупотреба
-
14. недеља
предавање - Упознавање с правним изворима: кануннаме, фермани, берати, сиџили, хуџети, фетве
-
14. недеља
вежбе - Упознавање с правним изворима: кануннаме, фермани, берати, сиџили, хуџети, фетве
-
15. недеља
предавање - Рекапитулација пређеног градива и подсећање на главне идеје
-
15. недеља
вежбе - Рекапитулација пређеног градива и подсећање на главне идеје
-
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
İnalcık, H., “Sephardic Jews in the Ottoman Empire”, in: idem, From Empire to Republic. Essays on Ottoman and Turkish Social History, Istanbul: The Isis Press 1995, 105-114.
„Šerijat“, „Hanefitska škola“, „Fikh“, „Narodi knjige“, одреднице у: Enciklopedija živih religija, Beograd 1990.
Braude, B., “Foundation Myths of the Millet System”, Christians and Jews in the Ottoman Empire. The Functioning of a Plural Society, еds. B. Braude and B. Lewis, I, New York – London: Holmes & Meier P
Ginio, E., “The administration of Criminal Justice in Ottoman Selânik (Salonica) during the Eighteen Century”, Turcica 30 (1998) 185-209.
Imber, C., The Ottoman Empire, 1300–1650. The Structure of Power, Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan 2002, 217-251 [Ch. 6: “The Law”].
Jennings, R. C., “Kadi, Court, and Legal Procedure in the 17th C. Ottoman Kayseri”, Studia Islamica 48 (1978) 133-172.
Jennings, R. C., “Limitations of the Judicial Powers of the Kadi in 17th C. Ottoman Kayseri”, Studia Islamica 50 (1979) 151-184.
Jennings, R. C., “Women in Early 17th Century Ottoman Judicial Records — the Sharia Court of Anatolian Kayseri”, Journal of the Economic and Social History of the Orient XVIII, 1 (1975) 53-114.
Jennings, R. C., “Zimmis (Non-Muslims) in Early 17th Century Ottoman Judicial Records: The Sharia Court of Anatolian Kayseri”, Journal of the Economic and Social History of the Orient XXI (1978) 347-4
Ménage, V., “Devshirme”, EI2.
Masters, B., Christians and Jews in the Ottoman Arab World. The Roots of Sectarianism, Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 16-40 [Ch. 1: The limits of tolerance: the social status of non-musl
Matkovski, A., „Prilog pitanju devširme“, Prilozi za orijentalnu filologiju XIV-XV/1964-65 (1969) 273-309.
Moačanin, N., “Karl Binswanger: Unterschungen zum Status der Nichtmuslime im Osmanischen Reich des 16. Jahrhunderts (mit einer neudefinition des Begriffes »Dimma«)“, Zbornik Zavoda za povijesne
Moačanin, N., „Islamizacija seljaštva u Bosni od 15. do 17. stoljeća: demistifikacija“, Zbornik Mirjane Gross. U povodu 75. rođendana, Zagreb: Filozofski fakultet Sveučili#
Peirce, L., Morality Tales. Law and Gender in the Ottoman Court of Aintab, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 2003, 86-125 [Ch. 3: “Introducing the Court of Aintab”], 311-348
Ursinus, M. O. H., “Millet”, EI2.
Матковски, А., „Правната постапка во гонењето и судењето на ајдутите во Македонија“, Гласник на Институтот за национална историја, XII, 1 (1968) 205-221.
Фотић, А., „Између закона и његове примене“, Приватни живот на тлу српских земаља у освит модерног доба, прир. А. Фотић, Београд: Clio 2005, 27-71.
Фотић, А., „Конфискација и продаја црквених имања у време Селима II (проблем црквених вакуфа)“, Balcanica XXVII (1996) 45-77.
Фотић, А., Света Гора и Хиландар у Османском царству XV–XVII век, Београд: Балканолошки институт САНУ, Манастир Хиландар, Свети архијерејски синод Српске православне цркве, 2000.
Хаџибегић, Х., „Канун-нама султана Сулејмана Законодавца“, Гласник Земаљског музеја у Сарајеву, нова серија, IV-V (1950) 295-382.
Општа допунска Литература
İnalcık, H., “Suleyman the Lawgiver and Ottoman Law”, Archivum Ottomanicum I (1969) 105-138 [= исти, The Ottoman Empire: Conquest, Organization and Economy, London: Variorum Reprints 1978, V
Al-Qattan, N., “Dhimmīs in the Muslim Court: Legal Autonomy and Religious Discrimination”, International Journal of Middle East Studies 31, 3 (1999) 429-444.
Cahen, C., “Dhimma”, EI2.
Christians and Jews in the Ottoman Empire. The Functioning of a Plural Society, еds. B. Braude and B. Lewis, I, New York–London: Holmes & Meier Publishers, 1982.
Clogg, R., “A Millet Within a Millet: The Karamanlides”, Ottoman Greeks in the Age of Nationalism: Politics, Economy, and Society in the Nineteenth Century, еds. D. Gondicas and Ch. Issawi, Princeton
Cohen, A., Jewish Life under Islam. Jerusalem in the Sixteenth Century, Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press, 1984.
Ergene, B. A., Local Court, Provincial Society and Justice in the Ottoman Empire. Legal Practice and Dispute Resolution in Çankırı and Kastamonu (1652-1744), Leiden – Boston: Brill, 200
Gara, E., “In Search of Communities in Seventeenth Century Ottoman Sources: The Case of the Kara Ferye District”, Turcica 30 (1998) 135-162.
Gradeva, R., Rumeli under the Ottomans, 15th–18th Centuries: Institutions and Communities, Istanbul: The ISIS Press, 2004.
Heyd, U., “Kānūn and Sharī‘a in Old Ottoman Criminal Justice”, Proceedings of the Israel Academy of Sciences and Humanities III, 1 (1967) 1-18.
Imber, C., Studies in Ottoman History and Law, Istanbul: The ISIS Press, 1996.
Ivanova, S., “Muslim and Christian Women before the Kadı Court in Eighteenth-Century Rumeli: Marriage Problems”, Oriente Moderno XVIII (LXXIX), 1 (1999) 161-176 [The Ottoman Empire in the Eightee
Masters, B., Christians and Jews in the Ottoman Arab World. The Roots of Sectarianism, Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Matkovski, А., „Mere turskih vlasti za likvidiranje hajdučije u Makedoniji u prvoj polovini XVII veka“, Jugoslovenski istorijski časopis 1-4 (1967) 187-207.
Moačanin, N., “Some Remarks on the Supposed Muslim Tolerance Towards dhimmīs”, Südost-Forschungen XLVIII (1989) 209-215.
Mujić, M. A., „Položaj cigana u jugoslovenskim zemljama pod osmanskom vlašću“, Prilozi za orijentalnu filologiju i istoriju jugoslovenskih naroda pod turskom vladavinom III-IV (195
Peirce, L., Morality Tales. Law and Gender in the Ottoman Court of Aintab, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 2003.
Peri, O., Christianity under Islam in Jerusalem: The Question of the Holy Sites in Early Ottoman Times, Leiden–New York–Köln: Brill, 2001.
Vajda, G., “Ahl al-Kitāb”, EI2.
Беговић, М., „Настанак и развитак шеријатског права“, Balcanica XV (1984) 83-105.
Матковски, А., „Граѓански бракови и разводи на христијани во Македонија и на Балканскиот полуостров во време на турското владеење“, Гласник на Институтот за национална историја, XVII, 3 (1973) 83-118.
Сву литературу обезбеђује предавач.