Силабуси
Курс: Увод у филозофију и критичко мишљење (осн.) У оквиру предмета: Увод у филозофију и критичко мишљење Предавачи др Љиљана Раденовић, редовни професор др Душко Прелевић, редовни професор изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Прва методолошка тема на овом предмету односи се на разликовање индукције и дедукције, у оквиру чега се детаљније обрађују појам и врсте индукције, подручја примене индукције и, посебно, њена улога у научним истраживањима. Друга тема, однос науке и метафизике, обухвата не само излагање критеријâ разграничења ове две области, него и функције које философија може имати у развоју науке: концептуализација и интерпретација научних појмова, усклађивање разних научних теорија, посредовање научних појмова и здравог разума итд.
Циљ изучавања курса: Кроз обраду две методолошке теме на овом предмету студенти треба да овладају разликом између основних облика закључивања, тј. стекну способност да их препознају, као и да овладају умећем препознавања философских садржаја у научним теоријама. App.preduslovi_za_polaganje: За пријављивање овог курса нема никаквих посебних услова, осим оних који су предвиђени Статутом (да је студент уписан на прву годину студија).
Облици наставе:
На предавањима се градиво обрађује онако како је изложено у наставном плану. План курса: 1. недеља предавање - Природа филозофских проблема (проф. др Живан Лазовић) Литература: P. Stroson, “Analitička filozofija”, F. Waismann, “Kako shvatam filozofiju”, G. Ryle: “Filozofski argumenti” 2. недеља предавање - Декартов став “Cogito ergo sum” (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: Dekart, “Meditacije” 1 i 2, J. Hintika, “Cogito, ergo sum: Zaključak ili performativ” 3. недеља предавање - Докази за божије постојање и природа спољашњег света (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: Dekart, “Meditacije” 3, 4, 5, 6 4. недеља предавање - Појмови a priori – a posteriori, нужно-контингентно, аналитичко-синтетичко (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: E. Kant, “Kritika čistog uma – Uvod”, Kvajn, “Dve dogme empirizma” 5. недеља предавање - Интуитивно сазнање (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: G. Bealer: “A Priori”, B. Rasel, “O intuitivnom saznanju” 6. недеља предавање - Детерминизам и слобода (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: N. Sesardić, “Fizikalizam”, peto poglavlje 7. недеља предавање - Филозофија и наука (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: P. Frank, “Lanac koji povezuje znanost sa filozofijom”, V.H. Njutn-Smit, “Racionalna slika” 8. недеља предавање - Филозофија и наука: филозофија посебних наука (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: H. Rose i S. Rose: “Uvod”, H. Rose, “Kolonizacija društvenih nauka” (iz knjige “Avaj, jadni Darvin”) 9. недеља предавање - Метод логичке анализе (проф. др Живан Лазовић) Литература: Ž. Lazović, “Bertrand Rasel: Dve prekretnice u empirizmu”, B. Rasel, “O denotaciji” 10. недеља предавање - Reductio ad absurdum као филозофски и научни метод (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: G. Ryle: “Filozofski argumenti” 11. недеља предавање - Reductio ad absurdum као филозофски и научни метод (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: P. Dijem, “Fizička teorija i eksperiment”, J. Lemon, “Reductio ad absurdum” 12. недеља предавање - Логичке грешке и грешке у аргументацији (доц. др Љиљана Раденовић) Литература: Koen, Moris i Nejgel, “Logičke greške”, P.J. Hurley, “Informal Fallacies” 13. недеља предавање - Припрема за испит
Литература и извори података: Општа допунска Литература Чланци о логичким грешкама и парадоксима у P. Edwards, ed., The Encyclopedia of Philosophy, MacMillan, London, 1967.
http://plato.stanford.edu/entries/self-reference/
http://plato.stanford.edu/entries/paradoxes-contemporary-logic/ |