Курс: Историја историје уметности (осн.)
Предавачи

др Предраг Драгојевић, редовни професор

обавезни курс
Број бодова: 4.00
Садржај курса: Кључне тачке и процеси развоја модерне историје уметности као науке од средине 18. до почетка 21. века; такође, истакнути стручњаци, школе или групе истраживача, институције везане за историју уметности, научност, историчност, проблеми професионализације и обуке. Изазови будућег развоја историје уметности као дисциплине.
Циљ изучавања курса: Предочити студентима променљивост историје уметности као дисциплине, изворе и упоришта за њено проучавање као науке и као струке, груписати проблеме које се у том проучавању откривају.
App.preduslovi_za_polaganje: Положени испити из предмета Писање о уметности, Методологија историје уметности и Теорије уметности.
Облици наставе: Предавања са пројекцијама; дискусије.
План курса:
1. недеља
предавање - Уводне напомене. Историја историје уметности пред стратешким питањима
Уводне напомене. Евидентирање и упознавање студената, договор о начину рада, подела у групе. Предмет, настава, обавезе, литература, испит из овог предмета све приказано у историјском развоју. Смисао и могућа корист од познавања историје историје уметности: садашњост као производ личности, догађаја и токова из прошлости.
2. недеља
предавање - Стратешко питање: економске основе. "Производи" науке о уметности
1. Развој схватања о томе шта су производи једне науке о уметности и које су њене економске основе; нагласак на друштва у транзицији. (Шта зна да уради један историчар уметности? Постоји ли тржиште за те производе, како се одређује њихов квалитет и цена? Каква је ту улога образовања?) 2. Увод у овогодишњу тему курса, која ће се провлачити кроз сва следећа предавања.
3. недеља
предавање - Стратешко питање: законски оквири. Институције и прописи
Развој институционалних и законских оквира науке о уметности.
4. недеља
предавање - Стратешко питање: техничка подршка. Употреба рачунара
Развој техничке подршке у раду историчара уметности, са нагласком на информатичку револуцију с краја 20. и почетка 21. века и употребу рачунара. Преглед свакодневно коришћених програма у раду једног историчара уметности.
5. недеља
предавање - Стратешко питање: кадрови. Школе историје уметности
Школе мишљења и школе као институције. Разлике у школама. Формирање кроз више школа. Београдска или српска школа историје уметности.
6. недеља
предавање - Писање историје историје уметности. Извори. Упоришта. Почеци
Где су почеци историје уметности као науке: у размишљањима појединца (Винкелман, 18. век), у учењима о историји уметности као науци, у пракси историчара уметности у Србији.
7. недеља
предавање - Развој историје уметности у 18, 19. и 20. веку
Главне личности, догађаји и процеси.
8. недеља
предавање - Развој метода историје уметности
Процес настанка метода историје уметности. Повезивање метода. Проширење методологије знањима и поступцима других наука. Интердисциплинарност. Кретање ка мултидисциплинарности. Питања идентитета историје уметности као науке.
9. недеља
предавање - Научни принципи у методима историје уметности
Процес развоја научних принципа у основама историје уметности.
10. недеља
предавање - Утицаји социјалних околности на науку о уметности
Утицаји социјалних околности на развој метода и професионализацију науке о уметности (развој средине; став средине према науци и према уметности; конкуренција нестручњака и борба науке за компетенцију; однос науке према окружењу, примање утицаја, изградња интегритета; релације унутар струке)
11. недеља
предавање - Улога личности у науци о уметности
Утицај психичког профила истраживача или стручњака у науци о уметности. Значај неких функција (визуелно опажање и памћење), процеса (развој, старење, патолошки процеси), специфичности (менталитет) и одлика појединца (црте личности, креативност; спонтаност и ригидност, интелигенција, итд).
12. недеља
предавање - Место савести у науци о уметности
Савест као основа примене метода науке о уметности; етичке дилеме проистекле из недовољне професионализације и снажног утицаја личности појединца. Решавање дилема кроз системе вредности (етичке кодексе) окружења или делова струке.
13. недеља
семинар - Оцене и коментари самосталних радова
14. недеља
- - ПРИПРЕМА ЗА ИСПИТ
Питања везана за битне личности и процесе у развоју историје уметности као науке и као струке.
15. недеља
- - ИСПИТ
Испит се полаже у писаној форми.