Курс: Историја историје уметности (осн.) У оквиру предмета: Историја историје уметности Предавачи др Предраг Драгојевић, редовни професор обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Кључне тачке и процеси развоја модерне историје уметности као науке од средине 18. до почетка 21. века; такође, истакнути стручњаци, школе или групе истраживача, институције везане за историју уметности, научност, историчност, проблеми професионализације и обуке. Изазови будућег развоја историје уметности као дисциплине. Циљ изучавања курса: Предочити студентима променљивост историје уметности као дисциплине, изворе и упоришта за њено проучавање као науке и као струке, груписати проблеме које се у том проучавању откривају. App.preduslovi_za_polaganje: Положени испити из предмета Писање о уметности, Методологија историје уметности и Теорије уметности. Облици наставе:
Предавања са пројекцијама; дискусије. План курса: 1. недеља предавање - Уводне напомене. Историја историје уметности пред стратешким питањима Уводне напомене. Евидентирање и упознавање студената, договор о начину рада, подела у групе. Предмет, настава, обавезе, литература, испит из овог предмета све приказано у историјском развоју. Смисао и могућа корист од познавања историје историје уметности: садашњост као производ личности, догађаја и токова из прошлости. 2. недеља предавање - Стратешко питање: економске основе. "Производи" науке о уметности 1. Развој схватања о томе шта су производи једне науке о уметности и које су њене економске основе; нагласак на друштва у транзицији. (Шта зна да уради један историчар уметности? Постоји ли тржиште за те производе, како се одређује њихов квалитет и цена? Каква је ту улога образовања?)
2. Увод у овогодишњу тему курса, која ће се провлачити кроз сва следећа предавања. 3. недеља предавање - Стратешко питање: законски оквири. Институције и прописи Развој институционалних и законских оквира науке о уметности. 4. недеља предавање - Стратешко питање: техничка подршка. Употреба рачунара Развој техничке подршке у раду историчара уметности, са нагласком на информатичку револуцију с краја 20. и почетка 21. века и употребу рачунара.
Преглед свакодневно коришћених програма у раду једног историчара уметности. 5. недеља предавање - Стратешко питање: кадрови. Школе историје уметности Школе мишљења и школе као институције. Разлике у школама. Формирање кроз више школа. Београдска или српска школа историје уметности. 6. недеља предавање - Писање историје историје уметности. Извори. Упоришта. Почеци Где су почеци историје уметности као науке: у размишљањима појединца (Винкелман, 18. век), у учењима о историји уметности као науци, у пракси историчара уметности у Србији.
7. недеља предавање - Развој историје уметности у 18, 19. и 20. веку Главне личности, догађаји и процеси. 8. недеља предавање - Развој метода историје уметности Процес настанка метода историје уметности. Повезивање метода. Проширење методологије знањима и поступцима других наука. Интердисциплинарност. Кретање ка мултидисциплинарности. Питања идентитета историје уметности као науке. 9. недеља предавање - Научни принципи у методима историје уметности Процес развоја научних принципа у основама историје уметности. 10. недеља предавање - Утицаји социјалних околности на науку о уметности Утицаји социјалних околности на развој метода и професионализацију науке о уметности (развој средине; став средине према науци и према уметности; конкуренција нестручњака и борба науке за компетенцију; однос науке према окружењу, примање утицаја, изградња интегритета; релације унутар струке) 11. недеља предавање - Улога личности у науци о уметности Утицај психичког профила истраживача или стручњака у науци о уметности. Значај неких функција (визуелно опажање и памћење), процеса (развој, старење, патолошки процеси), специфичности (менталитет) и одлика појединца (црте личности, креативност; спонтаност и ригидност, интелигенција, итд). 12. недеља предавање - Место савести у науци о уметности Савест као основа примене метода науке о уметности; етичке дилеме проистекле из недовољне професионализације и снажног утицаја личности појединца. Решавање дилема кроз системе вредности (етичке кодексе) окружења или делова струке. 13. недеља семинар - Оцене и коментари самосталних радова 14. недеља - - ПРИПРЕМА ЗА ИСПИТ Питања везана за битне личности и процесе у развоју историје уметности као науке и као струке. 15. недеља - - ИСПИТ Испит се полаже у писаној форми. |