Курс: Психолошке школе и правци (осн.) У оквиру предмета: Психолошке школе и правци Предавачи др Каја Дамњановић, ванредни професор др Биљана Станковић, доцент Сања Грбић, асистент изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: а. Проблеми проучавања историјског развоја психологије;
б. Основне идеје о развоју науке;
в. Шта су системи у психологји;
г. Основни системи у психологији и њихов развој;
д. Теоријски статус савремених кретања у психологији Циљ изучавања курса: а. Упознавање са схватањима система у психологији;
б. Стицање знања о историјском развоју система у психологији;
в. Разумевање теоријског статуса савремених кретања у психологији App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса неопходна су знања из когнитивне, развојне, социјалне и клиничке психологије Облици наставе:
Предавања и вежбе (2+2 часа недељно)
Дускусија на часу
Излагања на часу План курса: 1. недеља предавање - УПОЗНАВАЊЕ СА ПРОГРАМОМ, ПРИСТУПОМ, ПЛАНОМ РАДА, ЛИТЕРАТУРОМ 2. недеља предавање - ПРОБЛЕМИ ПРОУЧАВАЊА РАЗВОЈА ПСИХОЛОГИЈЕ а. Теорије развоја науке
б. Појам парадигме и развој науке
в. Различита схватања о статусу психологије као науке
г. Развој науке у 17. и 18. веку 3. недеља предавање - СИСТЕМИ У ПСИХОЛОГИЈИ а. Дефиниција система
б. Развој система у психологији 4. недеља предавање - СТРУКТУРАЛИЗАМ а. Развој науке у 19. веку и њен утицај на осамостаљење психологије
б. Вебер, Фехнер, Хелмхолц
в. Вилхелм Вунт
г. Критике структурализма
д. Савремени структурализам према Пијажеу 5. недеља предавање - ФУНКЦИОНАЛИЗАМ а. Основно питање: да ли се ради о систему?
б. Претече функционализма
в. Виљем Џемс
г. Критике функционализма
6. недеља предавање - БИХЕЈВИОРИЗАМ а. Претече бихејвиоризма
б. Проблеми изградње психологије као објективне науке
в. Вотсон
г. Примарни и секундарни бихејвиоризам
д. Критике бихејвиоризма
ђ. Два правца развоја бихејвиоризма (Толман и Хал)
е. Скинер 7. недеља предавање - ГЕШТАЛТ ПСИХОЛОГИЈА а. Претече
б. Фи-феномен
в. Оснивачи (Вертхајмер, Кофка, Келер)
г. Феноменолошки метод
д. Концепт поља (Левин)
ђ. Голдштајн и организмичка психологија
е. Утицај гешталтизма (психологија уметности, гешталт терапија, социјална психологија)
ж. Системски приступ у науци (Берталамфи) 8. недеља предавање - ПСИХОАНАЛИЗА а. Фројдова биографија
б. Рани развој психоанализе
в. Појам несвесног пре Фројда
г. Критике психоанализе
д. Сукоби и развој ривалских теорија (Адлер и Јунг)
ђ. Развој социјалне психоанализе 9. недеља предавање - КУЛТУРНО- ИСТОРИЈСКА ШКОЛА а. криза психологије
б. културно-историјска теорија Лава Виготског 10. недеља предавање - КОГНИТИВНА РЕВОЛУЦИЈА а. Математички утицај на психологију
б. Когнитивна обрада информација
в. Релевантност модела вештачке интелигенције за разумевање когниције
г. Драјфусова феноменолошка критика вештачке интелигенције 11. недеља предавање - КВАЛИТАТИВНИ, КУЛТУРНИ ОБРТ У ПСИХОЛОГИЈИ а. квалитативна методолошка револуција
б. културни обрт као реакција на когнитивну револуцију 12. недеља предавање - ГЛАВНЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ САВРЕМЕНЕ ПСИХОЛОГИЈЕ а. Најчешће критике (наука без опште теорије)
б. Најчешћи теоријски модели у савременој психологији 13. недеља предавање - ТРАДИЦИОНАЛНИ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГИЈЕ У ЊЕНОМ ИСТОРИЈСКОМ РАЗВОЈУ а. Емпиризам - нативизам
б. Моларно - молекуларно
в. Савремени одговор на традиционалне проблеме психологије
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1. Виготски(1927/1996): Историјски смисао психолошке кризе, У: Виготски: Сабрана дела, том 1 Питања теорије и историје психологије, стр. 227-336. 2.Кораћ, Ж.: Школе и системи у психологији, стр. 60-88 (Структурализам), 89-119 (Функционализам), 157-196 (Гешталт психологија) 3.Радоњић, С: Увод у психологију; стр. 17-24 (Тиченер),50-75 (Интроспективне методе), 149-158 (Операционалне дефиниције), 159-168 (Интервенишуће варијабле и хипотетички конструкти), 169-206 (Бихејвиоризам и научна објективност), 261-266 (Системи у психологији), 332-353 (Сукоб феноменолошке и бихејвиористичке методологије у савременој психологији)
4. Фројд, С.(1940/2006: Нацрт психоанализе; У: С. Фројд. Комплетан увод у психоанализу. Подгорица: Нова књига, стр. 457-476 (I део: Природа психичког) 5. Фројд, С.(1923/1986): Ја и Оно; У: С. Фројд: Будућност једне илузије и други списи. Загреб: Напријед, стр. 269-301 (Свест и несвесно, Ја и Оно, Ја и Над-Ја, Две врсте нагона) 6. Хол, K. Линдзи, Г.: Теорије личности; 598-628 (Скинер) Општа допунска Литература 1. Вид Печјак: Стварање психологије
2. Ричард Еванс: Градитељи психологије
3. Томас Кун: Структура научних револуција
4. Хјуберт Драјфус: Шта рачунари не могу
|