Курс: Методолошке основе докторских студија историје уметности (докт.)
Предавачи

др Бранислав Тодић, редовни професор у пензији

др Александар Кадијевић, редовни професор

др Предраг Драгојевић, редовни професор

др Лидија Мереник, редовни професор

др Драган Војводић, редовни професор

др Зоран Ракић, ванредни професор

др Иван Стевовић, редовни професор

др Јелена Ердељан, редовни професор

др Миодраг Марковић, редовни професор

др Ненад Макуљевић, редовни професор

др Саша Брајовић, редовни професор

др Симона Чупић, редовни професор

др Владимир Симић, редовни професор

др Јасмина Чубрило, редовни професор

др Милан Попадић, редовни професор

др Милица Божић Маројевић, ванредни професор

др Никола Крстовић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 10.00
Садржај курса: Теоријски: Проблем дефинисања предмета проучавања. Пресек (мапирање): зачеци и утемељење дисциплине - од ренесансе до 18. века; принципи дисциплине и стил; развој историје уметности у 19. веку. Кључне промене методологије, њихов смисао и циљеви током 20. века. посебни осврти на примену метода у историји архитектуре и у музеологији са херитологијом. Практично: Разматрање историјских и теоријских текстова и вежба различитих метода у анализи дела.
Циљ изучавања курса: Усавршено свеобухватно познавање историје развоја метода историје уметности, од настанка дисциплине до данас. Упознавање са новијим и савременим методама историје уметности и могућностима и начинима интерпретације уметничког дела.
App.preduslovi_za_polaganje: Редовно похађање наставе. Учешће у дискусији. Пре полагања потребно је положити делове градива код групе испитивача у договору са управником Одељења.
Облици наставе: Предавања групе предавача са Одељења за историју уметности, уз елементе дискусије са студентима.
План курса:
1. недеља
предавање - Разумевање реалности предмета историје уметности
Разумевање реалности предмета историје уметности и генеза неостварености њене интерпретације
др Драган Булатовић (01.03.2013)
2. недеља
предавање - Архив као извор за изучавање историје уметности
др Бранислав Тодић (08.03.2013)
3. недеља
предавање - Питање извора и упоришта код проучавања уметности
др Предраг Драгојевић (15.03.2013)
4. недеља
предавање - Методи изучавања средњовековне архитектуре
др Иван Стевовић (22.03.2013)
5. недеља
предавање - Нове технологије и студије византијске уметности
др Миодраг Марковић (29.03.2013)
6. недеља
предавање - Могућности интерпретација средњовековне уметности
др Јелена Ердељан (05.04.2013)
7. недеља
предавање - Методологија изучавања историје уметности новог века
др Саша Брајовић (12.04.2013)
8. недеља
предавање - Модерна уметност и плурализам интерпретација
др Лидија Мереник (19.04.2013)
9. недеља
предавање - Методологија научног проучавања историје архитектуре /од поч. 15. до поч 21. в./
др Александар Кадијевић (10.05.2013)
10. недеља
предавање - Закључна разматрања и припрема за испит
Закључна разматрања и припрема за испит - У договору са управником Одељења студент заказује консултације са групом предавача код којих ће полагати делове испитног материјала, да би на крају полагао већи део градива код ментора. (17.05.2013)
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Art History, Aesthetics, Visual Studies, ed. by M. A. Holly- K. Moxey, Sterling and Francine Clark Art Institute: 2002.
Art in Modern Culture, ed. by F. Frascina & J. Harris, Phaidon, London 1995.
C. Mango, Byzantine Architecture, London 1986.
E. Panofski, O umetnosti, Beograd 1999, 131-227. za oblast IMU/Merenik
E. Panofski, Umetnost i značenje: Ikonološke studije, Beograd 1975, 19-43. za oblast IMU/Merenik
G. Pollock, Modernity and the spaces of Femininity (15) (tražiti fotokopiju od mentora), za oblast IMU/Merenik
H. Belting et al. (ed.), Uvod u povijest umjetnosti, Zagreb 2007: 7-45; 141-373. za oblast IMU/Merenik
I.Maroević, “Dokumentacija spomenika kulture kao dio informacijskog sustava – principi I metode”, Sadašnjost baštine, Zagreb 1986, 260-290
J. Bialostocki, Povijest umjetnosti i humanističke znanosti, Zagreb 1986 (168), za oblast IMU/Merenik
L. Shaner, Byzantium on the web: renovation and reworking of the Dumbarton Oaks website
P. Dragojević, Politics and Culture. Concept of Art as a Social Weapon in Yugoslavia and Serbia, zbornik Braničevo kroz vojnu i kulturnu istoriju Srbije, I, sv. 3, Požarevac: Istorijski arhiv 2006
S. Lazaris, Etudes byzantines et Internet
T. J. Clark, The Conditions of Artistic creation (9) (tražiti fotokopiju od mentora), za oblast IMU/Merenik
The Art Historian, National Traditions and Institutional Practices, ed. by M. F. Zimmermann, Sterling and Francine Clark Art Institute: 2003.
The Art of Art History, ed. by D. Preziosi, Oxford History of Art, Oxford University Press, London 1998.109-165; 227-257; 277-339. za oblast IMU/Merenik
V. Foskolou, Byzantium on the web: new technologies at the service of museums and educational institutions for the presentation of Byzantine culture
Wojciech Gluzinski, “Muzeum a dokumentacija”, u: U podstaw muzeologii, Warszawa 1980, 293-318 (prevod na srpski će se nalaziti u “rideru”)
О. Микић, Српско сликарство 18-20. Века. Одабране студије, Нови Сад 2005, 33-49, 55-57, 78-82
Општа допунска Литература
Ž. Dibi, Vreme katedrala. Umetnost i društvo 980-1420, Beograd 1989.
D. Smythe, The role of the computer and internet in teaching and researching Byzantium
M. Jeffreys, Prosopography and the internet: new possibilities
Nedogled Ikarije. Antologija metodološke građe (prir. M. Nedeljković), Kragujevac 2000.
Proceedings of the 21st International Congress of Byzantine Studies (London, 21-26 August 2006), Vol. II: Abstracts of Panel Papers, Aldershot 2006, 91-113
R. Nelson, R. Šif, Kritički termini istorije umetnosti, Novi Sad 2004, za oblast IMU/Merenik
T. Gregory, Teaching Byzantine history online: reaching new generations of students
T. Pratsch, Prosopographical Index of the Byzantine Empire
В. Ј. Ђурић, Дубровачка сликарска школа, Београд 1963.