Курс: Култура и људски развој (докт.) У оквиру предмета: Култура и људски развој Предавачи др Александер Бауцал, редовни професор изборни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: У оквиру курса студенти ће критички анализирати савремена сазнања и истраживања о улози, односно улогама које социо-културно окружење има у развоју индивидуе, као и биолошка ограничења у оквиру којих социо-културно окружење и активност појединца обликују сам развој. Критичка анализа је фокусирана на развојне домене и феномене по избору студента. Циљ изучавања курса: - Познавање и разумевање начина на које социо-културални контекст обликује људски развој
- Познавање и разумевање савремених теорија и истраживања
- Унапредити вештине критичке анализе савремених теорија и истраживања о утицају социо-културног контек App.preduslovi_za_polaganje: нема Облици наставе:
Предавања: 2 часа недељно (30 сати)
Семинарски рад: 24 сата
Рецензирање радова: 20 сати
Излагање и дискусија: 10 сати План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање и договор о раду - Кратки увод у начин рада и обавезе студената
- Договор о роковима
- Преглед тема које ће се обрађивати
2. недеља предавање - Различита схватања културе - Различита разумевања појма културе
- Ране антрополошке студије и интересовање за утицај културе на развој
- Превазилажење етноцентризма
3. недеља предавање - Крос-културна истраживања - Ране крос-културне студије
- Ограничења раних крос-културних студија
- Промена у приступу истраживања утицаја културе на људски развој
4. недеља предавање - Биолошки оквир у оквиру којег култура делује на развој - Еволуциона психологија
- Универзалије људског развоја
- Како култура утиче на развој у оквиру биолошких приступа?
5. недеља предавање - Култура и људски развој: Концепција Виготског (1) - Основне претпоставке
- Основни појмови (културне алатке, медијација, интернализација/екстернализација)
- Значај језика
6. недеља предавање - Култура и људски развој: Концепција Виготског (2) - Типична питања о људском развоју којима се бави теорија Виготског
- Преглед критика упућених теорији Виготског
- Јаке и слабе стране теорије Виготског
7. недеља предавање - Преглед неовиготскијанских теорија - Које су претпоставке теорије Виготског задржане у оквиру неовиготскијанске теорија
- Преглед најутицајнијих неовиготскијанских теорија
8. недеља предавање - Култура и људски развој: Колова концепција (1) - Основне претпоставке
- Појам „културних инструмената“
- Добре и слабе стране
9. недеља предавање - Култура и људски развој: Колова концепција (2) - Дискусија о основним претпоставкама и појмовима
- Дискусија о добрим странама и ограничењима
10. недеља предавање - Култура и људски развој: Валсинерова концепција (1) - Основне претпоставке
- Основни појмови
- Добре и слабе стране
11. недеља предавање - Култура и људски развој: Валсинерова концепција (2) - Дискусија о основним претпоставкама и појмовима
- Дискусија о добрим странама и ограничењима
12. недеља предавање - Људски развој између еволуције и културе - Покушај интеграције биолошких и културних утицаја на људски развој
- Отворена питања
13. недеља предавање - Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Powepoint презентација обавезна) у оквиру 30 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника 14. недеља предавање - Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Powepoint презентација обавезна) у оквиру 30 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника 15. недеља предавање - Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Powepoint презентација обавезна) у оквиру 30 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 20 изворних текстова из научних часописа или књига изабраних од стране студента у зависности од интересовања студента Cole, M. (1996). Cultural Psychology: A once and future discipline. Harvard University Press, Cambridge Cole, M. (2006). Culture and Cognitive Development in Phylogenetic, Historical, and Ontogenetic Perspective. In: W.Damon, R.Lerner, D.Kuhn & R.S.Siegler(Eds.). Handbook of Child Psychology, Vol.2, Cog Lerner, R. (2006). Developmental Science, Developmental Systems, and Contemporary Theories of Human Development. In: W. Damon & R. Lerner (Eds.). Handbook of Child Psychology, Vol. 1, Theoretical Mode Shweder, R.A. et al. (2006).The Cultural Psychology of Development: One Mind, Many Mentalities. In: W. Damon & R. Lerner (Eds.). Handbook of Child Psychology, Vol. 1, Theoretical Models of Human Deve Valsiner, J. & Rosa, A. (Eds.) (2007). The Cambridge Handbook of Sociocultural Psychology. Cambridge University Press, Cambridge (odabrani delovi) Valsiner, J. (2007). Culture in Mind and Societies: Foundations of Cultural Psychology. Sage Publication, New Delhi, London |