Курс: Сазнајна вредност и сазнајна динамика (мастер)
Предавачи

др Војислав Божичковић, редовни професор у пензији

др Александра Зорић, доцент

др Миљана Милојевић, ванредни професор

изборни курс
Број бодова: 10.00
Садржај курса: Imati indeksičko verovanje (t.j. propizicionalni stav) relevantne vrste znači biti u mentalnom stanju izvesne saznajne vrednosti. Biti u takvoj vrsti stanja u datom trenutku zahteva, pokazaće se, od subjekta da ima sposobnost da bude u takvom stanju ili više takvih stanja tokom vremena, t.j., da je sposban za retenciju verovanja. Obrnuto, zadržati verovanje (t.j. propozicionalni stav) znači biti u mentalnom stanju izvesne saznajne vrednosti ili prolaziti kroz niz takvih stanja. Saznajna vrednost i retencija verovanja (t.j. propozicionalnog stava) u pogledu relevantnih indeksičkih verovanja, onako kako se time bavi saznajna dinamika, su na taj način medjusobno povezane i osnovni cilj ovog kursa je da se ispita i ustanovi priroda ove veze. To, naravno, zahteva i objašnjenje kako toga šta to znači biti u odgovarajućem mentalnom stanju izvesne saznajne vrednosti tako i toga šta to znači zadržati odgovarajuće verovanje.
Циљ изучавања курса: Upoznavanje sa osnovnim problemima saznajne dinamike i pitanja o saznajnoj vrednosti i savladavanje glavnih argumenata u prilog postojećih stanovišta.
App.preduslovi_za_polaganje: Završene osnovne studije.
Облици наставе: Predavanja su praćena praktičnim vežbama u vidu diskusija o pročitanim tekstovima koji prate predavanja, kao i pisanjem odgovarajućih eseja.
План курса:
1. недеља
предавање - Pojam saznajne vrednosti
H. Wettstein: ‘Has semantics rested on a mistake?’, The Journal of Philosophy, LXXXIII (4), 1986, 185-209
2. недеља
предавање - Saznajna vrednost i semantika
H. Wettstein: ‘Cognitive Significance Without Cognitive Content’
3. недеља
предавање - Pojam saznajne dinamike
J. Perry: ‘Cognitive significance and new theories of reference’, J. Perry, The Problem of the essential Indexical and Other Essays, Oxford, 1993
4. недеља
предавање - Saznajna vrednost kao nosilac saznajno dinamičkog procesa
G. Frege: ‘Thoughts’, G. Frege, Logical Investigations, Blackwell, Oxford, 1977
5. недеља
предавање - Referencijalna teorija, saznajni značaj i dinamika
D. Kaplan ‘Demonstratives’, Almog, Perry, Wettstein (ur.), Themes from Kaplan, Oxford, 1989, delovi
6. недеља
предавање - Kaplan i problem saznajne dinamike
D. Kaplan ‘Demonstratives’, Almog, Perry, Wettstein (ur.), Themes from Kaplan, Oxford, 1989, delovi
7. недеља
предавање - Evansov pokušaj rešenja problema saznajne dinamike
G. Evans: ‘Understanding demonstratives’, G. Evans, Collected Papers, Oxford, 1985
8. недеља
предавање - Vrline i slabosti rešenja Evansovog problema saznajne dinamike
J. Branquinho: ‘The problem of cognitive dynamics’, Grazer Philosophische Studien, 56, 1999, 29-56
9. недеља
предавање - Uloga memorije u rešenju problema saznajne dinamike
J. Perry: ‘Rip Van Winle and other characters’, J Dokic (ur.), Cognitive Dynamics, European Review of Philosophy 2, Stanford, 1997
10. недеља
предавање - Nosioci saznajno dinamičkog procesa kao epistemički neprozirni
G. Evans: ‘Understanding Demonstratives’, G. Evans, Collected Papers, Oxford, 1985
11. недеља
предавање - Epistemička neprozirnost i misli de re
J. McDowell ‘De Re Sesnses’, The Philosophical Quarterly, 34 (136), 1984, 283-294
12. недеља
предавање - Neosnovanost podele psiholoških sadržaja na široke i uske
J. McDowell: ‘Singular Thought and the Extent of Inner Space’, P. Pettit and J. McDowell, eds., Subject, Thought and Content, Oxford University Press, Oxford, 1986
13. недеља
предавање - Neosnovanost Kaplanovsko-Perijevskog rešenja problema saznajne vrednosti
V. Bozickovic: ‘Do Characters Play a Cognitve Role?’, Philosophical Psychology, 18 (2), 2005, 219-229
14. недеља
предавање - Neo-fregeovsko rešenje ovih problema kao zadovoljavajuće
G. Evans: The Varieties of Reference, Oxford, 1982, delovi; M. Luntley: ‘Dynamic thoughts and empty minds’, J Dokic (ur.), Cognitive Dynamics, European Review of Philosophy 2, Stanford, 1997
15. недеља
предавање - Sumiranje rezultata
Vojislav Bozičković, Cognitive Dynamics and Cognitive Significance, Institut za filozofiju filozofskog fakulteta u Beogredu, Beograd, 2007.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
D. Kaplan ‘Demonstratives’, Almog, Perry, Wettstein (ur.), Themes from Kaplan, Oxford, 1989, delovi
G. Evans: ‘Understanding demonstratives’, G. Evans, Collected Papers, Oxford, 1985
G. Evans: The Varieties of Reference, Oxford, 1982, delovi; M. Luntley: ‘Dynamic thoughts and empty minds’, J Dokic (ur.), Cognitive Dynamics, European Review of Philosophy 2, Stanford, 1997
G. Frege: ‘Thoughts’, G. Frege, Logical Investigations, Blackwell, Oxford, 1977
H. Wettstein: ‘Has semantics rested on a mistake?’, The Journal of Philosophy, LXXXIII (4), 1986, 185-209
H. Wettstein: ‘Cognitive Significance Without Cognitive Content’
J. Branquinho: ‘The problem of cognitive dynamics’, Grazer Philosophische Studien, 56, 1999, 29-56
J. McDowell ‘De Re Sesnses’, The Philosophical Quarterly, 34 (136), 1984, 283-294
J. McDowell: ‘Singular Thought and the Extent of Inner Space’, P. Pettit and J. McDowell, eds., Subject, Thought and Content, Oxford University Press, Oxford, 1986
J. Perry: ‘Cognitive significance and new theories of reference’, J. Perry, The Problem of the essential Indexical and Other Essays, Oxford, 1993
J. Perry: ‘Rip Van Winle and other characters’, J Dokic (ur.), Cognitive Dynamics, European Review of Philosophy 2, Stanford, 1997
V. Bozickovic: ‘Do Characters Play a Cognitve Role?’, Philosophical Psychology, 18 (2), 2005, 219-229
Vojislav Božičković, Cognitive Dynamics and Cognitive Significance, Institut za filozofiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, Beograd, 2007.