Курс: Национална етнологија-Проблеми нативне етнографије
Предавачи
изборни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: Предмет је организован око потребе за критичком реинтерпретацијом теоријско-методолошког наслеђа етнологије/антропологије у Србији из анти-реалистичке и нео-реалистичке перспективе. Основни контекст предмета представља савремена глобална и локална криза друштвене рецепције дисциплине у њеној трансформацији из националне науке (српска етнологија као нативна антропологија) у део глобалне антропологије. Предмет обрађује политичко-методолошке полемике у вези са »нативном« или »домаћом« перспективом у антрополошкој продукцији, улогу дихотомије »регуларна« насупрот »нативној« антропологији у историји дисциплине, као и статус српске етнологије као »антропологије код куће.« Предмет је подељен у две целине, и та подела одговара подели школске године у семестре. У првом семестру обрађујемо концепт »нативне« антропологије у теоријско-методолошком наслеђу глобалне дисциплинарне заједнице, док се у другом семестру фокусирамо на низ тема и проблема у вези са »нативношћу« српске етнологије. Циљ првог семестра такође је и да одговоримо на питање зашто нативне антропологије по правилу користе реалистичку концепцију етнографије, док у другом одговарамо на питање да ли је српска етнологија нативна антропологија?
Циљ изучавања курса: Основни циљ предмета јесте да Вас упути у методолошке појмове, стратегије, решења, препоруке и примере из историје методолошких идеја о етнографији, поларизованих у вези са дистинкцијом нативна/регуларна антропологија и етнографски реализам/антиреализам. Очекивани циљ јесте да после успешно положеног испита, будете способни да критички приступите: а) историји етнографске продукције у национално релевантном методолошком контексту, б) сопственим теоријским и теренским етнографским истраживањима, ц) досадашњим представама о етнографији и д) будућем трансферу савремених теоријско-методолошких концепција етнографије из глобалног фонда антропологије у лични дизајн истраживања.
App.preduslovi_za_polaganje: Уобичајене обавезе, регулисане Статутом. Курс не захтева формалне предуслове. Иако засебан курс, комплементаран је обавезним курсевима Општа методологија наука, Етнолошке и антрополошке теорије и Методологија етнологије и антропологије .
Облици наставе: Настава на курсу одвија се у оквиру 3 часа недељно. Курс је двосеместрални, и садржи деведесет часова предавања и дискусија о литератури, укључујући припремну рекапитулацију пред есеј на крају оба семестра, као и студентску евалуацију курса.
Обавезе студената: Уобичајене обавезе, регулисане Статутом. Неусловна преидспитна обавеза Семинарски рад или превођење стручне литературе Условна предиспитна обавеза Колоквијум (есеј после 1. семестра) Испит Писани испит (есеј после 2. семестра)
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Неусловна преидспитна обавеза Семинарски рад или превођење стручне литературе 1-20 поена Условна предиспитна обавеза Колоквијум (есеј после 1. семестра) 1-40 поена Испит Писани испит (есеј после 2. семестра) 1-40 поена
План курса:
1. недеља
предавање - Уводно предавање: Идентитет и сазнање
Шта знамо реализму и позитивизму? Реализам у филозофији друштвених наука. Реализам и циљеви етнологије. Наука и политика. Национална наука и национална идеологија. Знање и интерес. Знање и идентитет. Српска етнологија као део српске културне продукције/рецепције. Поетика и политика етнографије у српској етнологији. Наука као култура. Увод у културну епистемологију српске етнологије. Однос политике и методологије дисциплине. Реализам, нативност и етика антрополошких истраживања.
Литература: Fish, Jefferson M. 2005 Divided Loyalties and the Responsibility of Social Scientists. The Independent Review IX, 3: 375-387
2. недеља
предавање - Појам нативне антропологије
Појам «нативности» у антропологији. Антропологија антропологије. Антропологија сазнања примењена на саму дисциплину. Парадокс нативне антропологије.
Литература: Narayan, Kirin 1993 How Native is a »Native Anthropologist« American Anthropologist 95, 3: 671-686
3. недеља
предавање - Појам нативне етнографије
Да ли је нативној антропологији потребна нативна етнографија? Парадокс нативне етнографије.
Литература: Ryang, Sonia 1997 Native Anthropology and Other Problems. Dialectical Anthropology 22: 23-49
4. недеља
предавање - Антропологија «код куће»
Појам «антропологије код куће». Класична антропологија у/о култури коју конзумира сам истраживач или нови тип истраживања?
Литература: Peirano, Mariza 1998 When Anthropology is at Home: The Different Contexts of a Single Discipline. Annual Reviews of Anthropology 27: 105-128
5. недеља
предавање - Глобализација антропологије
Утицај глобализације на промену концепције “теорије”, “метода” и «предмета», као и самог смисла бављења “антропологијом”. Нативизација антропологије путем антропологиеј глобализације.
Литература: Appadurai, Arjun 1999 Globalization and the research imagination. International Social Science Journal 51: 229-38
5. недеља
предавање - Глобализација антропологије
Утицај глобализације на промену концепције “теорије”, “метода” и «предмета», као и самог смисла бављења “антропологијом”. Нативизација антропологије путем антропологиеј глобализације.
Литература: Moore, Henrietta 1996 The Changing Nature of Anthropological Knowledge: An Introduction, u The Future of Anthropological Knowledge, H. Moore ed.. New York: Routledge, 1-15
6. недеља
предавање - Антропологија – космополитскa дисциплина?
Од класичне антропологије као космополитске дисциплине до новог космополитизам као превазилажења против-модерности.
Литература: Geertz, Clifford 2001 Available Light: Anthropological Reflections on Philosophical Topics. Princeton: Princeton University Press (XI The World in Pieces: Culture and Politics at the End of the Century, 218-258)
6. недеља
предавање - Антропологија – космополитскa дисциплина?
Од класичне антропологије као космополитске дисциплине до новог космополитизам као превазилажења против-модерности.
Литература: Kahn, Joel S. 2003 Anthropology as Cosmopolitan Practice? Anthropological Theory 3, 4: 403-415 Kuper, Adam 1994 Culture, Identity and the Project of a Cosmopolitan Anthropology. Man 29, 3: 537-54
7. недеља
предавање - Друге антропологије 1
Појам «других антропологија». Алтернативне интерпретације космополитског карактера дисциплине. Да ли су «друге» антропологиеј нативне. Импликациеј по српску етнологију.
Литература: Restrepo, Eduardo and Arturo Escobar 2005 ’Other anthropologies and anthropology otherwise’: steps to a world anthropologies framework. Critique of Anthropology 25, 2: 99-128
8. недеља
предавање - Друге антропологије 2
Појам «других антропологија». Алтернативне интерпретације космополитског карактера дисциплине. Да ли су «друге» антропологије нативне. Импликације по српску етнологију.
Литература: WAN Collective 2003 A Conversation about a World Anthropologies Network. Social Anthropology 11, 2: 265–9 Krotz, Esteban 1997 Anthropologies of the South. Critique of Anthropology 17, 3: 237-251
9. недеља
предавање - Шта је етнографски реализам? Ко верује да је он постојао, и зашто?
Етнографски реализам као проблем методологије етнологије и антропологије у последњој четвртини XX века. ЕР као жанр, стратегија, школа, правац, парадигма и истраживачки програм. Елементи ЕР. Кратак увод у антрополошка интересовања за статусе и функције ЕР у дисциплини. Зашто су нативне етнографије реалистичке? Објективност и идентитет у реалистичкој нативној етнографији.
Литература: Миленковић, Милош 2003 Проблем етнографски стварног. Београд: Етнолошка библиотека, 25-87
10. недеља
предавање - Регулативни идеали и методолошки избори
Предавање и дискусија о утицају регулативних идеала или идеологија на методолошке изборе и концепцију етнографије у етнологији. Пројекат етнологије као «националне науке.» Неискоришћене алтернативе.
Литература: Ковачевић, Иван 2001 Историја српске етнологије I и II. Београд: Етнолошка билиотека, I, 247-252; II, 7-44
11. недеља
предавање - Регулативни идеали цвијићевске етнологије
Политички програм и дизајн етнографских истраживања. Реализам и циљеви науке – пример цвијићевске етнологије. Неискоришћени антрополошки/просветитељски потенцијали у српској хуманистици 18. и 19. века. Зашто је српској етнологији био потребан етнографски реализам?
Литература: Цвијић, Јован 1987 Сабрана дела. Београд: САНУ, Књижевне новине и Завод за уџбенике и наставна средства (О научном раду и о нашем Универзитету, књ. 3, том 1., 3-49) (О националном раду, књ. 3, том 1., 55-68) (Географски и културни положај Србије, књ. 4, том 1., 225-239)
12. недеља
предавање - Тотализујућа наративна структура етнографске монографије
Предавање о елементима које је «требало» да садржи традиционална етнографска монографија у српској етнологији. Идеја и функције етнографске монографије. Наративна структура етнографске монографије и етнографска стварност. Етнографски рњализам и нативност «Цвијићеве школе».
Литература: Цвијић, Јован 1911 Упутства за испитивање насеља и психичких особина. Београд, 1-49 Ердељановић, Јован 1910 Упутства за испитивање народа и народног живота. Београд, 1-80
13. недеља
предавање - Локализација етнографских истраживања
Предавање о стратегији локализације етнографских истраживања, диверсификацији реалистичког жанра и његовим трансформацијама прилагођавањем локалним контекстима и регионалним политикама. Границе политичке/националне заједнице као границе сазнања.
Литература: Ердељановић, Јован 1925 Упутство за испитивање народног живота и обичаја у Војводини. Нови Сад, 1-63
13. недеља
предавање - Локализација етнографских истраживања
Предавање о стратегији локализације етнографских истраживања, диверсификацији реалистичког жанра и његовим трансформацијама прилагођавањем локалним контекстима и регионалним политикама. Границе политичке/националне заједнице као границе сазнања.
Литература: Ердељановић, Јован и Миленко С. Филиповић 1938 Упутства за испитивање народног живота, обичаја и особина у Јужној Србији. Упутства скопског научног друштва св. 1. Скопље: Скопско научно друштво, 1-79
14. недеља
предавање - Припрема за испит - Рекапитулација - Колективне консултације
Осим обавезне факултетске евалуације наставе, у 14. недељи 1. семестра рекапитулирамо све до тада обрађене теме на предмету. Овај час је прилика за «колективне консултације» и додатну дискусију пред колоквијум (есеј).
15. недеља
предавање - КОЛОКВИЈУМ (ЕСЕЈ) (4 часа)
Колоквијум одн. есеј је писани испит о једној до тема из 1. семестра. Питање се извлачи јавно и важи за све студенте.
16. недеља
предавање - БЛОК – Домаћи рад: Анализа једне »тоталне« етнографске монографије 1-3
Домаћи рад. Анализа једне етнографске монографије која поштује традиционалан модел Цвијићеве школе, уз извесне модификације.
Литература: Антонијевић, Драгослав 1971 Алексиначко поморавље. СЕЗб ЛXXXИИИ (Живот и обичаји народни књ. 35). Одељење друштвених наука. Београд: САНУ
19. недеља
предавање - Теорија етнографије за нативну антропологију у Србији
Идеја националне науке. Да ли је нативној антропологији потребна нативна етнографија? Стратегија за превазилажење парадокса нативне антропологије.
Литература: Миленковић, Милош 2003 Проблем етнографски стварног. Београд: Етнолошка библиотека, 249-300
20. недеља
предавање - Српска етнологија као нативна антропологија 1
Трансформација идеје националне науке. Предавање и дискусија о идеји нативне антропологије у локалном контексту. Статус појма на глобалној антрополошкој теоријско-методолошкој сцени и његова релеванција за ауторефлексивну самотематизацију у српској етнологији.
Литература: Naumović, Slobodan 1998 Romanticists or Double Insiders? An Essay on the Origins of Ideologised Discourses in Balkan Ethnology. Ethnologia Balkanica 2: 101-120
21. недеља
предавање - Српска етнологија као нативна антропологија 2
Предавање и дискусија о изостанку ре-нативизације српске етнологије у ратној, економској, моралној и научној кризи у Србији 1990-их. Разлике између »етнологије« и »антропологије« у локалном интердисциплинарном дискурсу.
Литература: Naumović, Slobodan 2002 The Ethnology of Transformation as Transformed Ethnology: The Serbian Case. Ethnologia Balkanica 6: 7-37
22. недеља
предавање - Српска етнологија као нативна антропологија 3
Етнологија и/као политика у 1990-им. »Национална наука« у различитим социјалним и културним контекстима. Методолошки индивидуализам у српској етнологији. Зашто српски етнолози немају научну заједницу? Реализам и нативност без научне заједнице.
Литература: Naumović, Slobodan 2005 Nacionalizacija nacionalne nauke? Politika etnologije/antropologije u Srbiji i Hrvatskoj tokom prve polovine devedesetih godina dvadesetog veka. Etno-antropološki problemi – Zbornik radova »Problemi kulturnog identiteta stanovništva savremene Srbije«. Beograd: Filozofski fakultet
23. недеља
предавање - Српска етнологија, етнографски реализам и проблем епистемичке повлашћености
Предавање и семинарска дискусија о појму епистемичке повлашћености и његовој контекстуализацији у слику српске етнологије као нативне антропологије – импликације и проблеми.
Литература: van de Port, Matijjs 1999 ‘It Takes a Serb to Know a Serb’Uncovering the roots of obstinate otherness in Serbia. Critique of Anthropology Vol 19(1), 7–30
24. недеља
предавање - Упоредна трансформација друштва и антрополошке теорије и методологије
Предавање о савременој трансформацији друштвеног оквира деловања српских етнолога као контекста потенцијалне трансформације дисциплине и кризе њене рецепције.
Литература: Lilić, Stevan (priređivač) 2003 Ustavna povelja državne zajednice Srbija i Crna Gora sa pratećim dokumentima i propisima. Beograd: Savremena administracija
25. недеља
предавање - Ка прагматичкој рехабилитацији етнографског реализма у српској етнологији
Предавање и семинарска дискусија о рехабилитацији објективизма, позитивизма и опсервационизма у савременој теорији етнографије. Дефинисање свих позиција из које антрополог пише као нови гарант заснивања етнографског као научног метода. Импликације за српску етнологију.
Литература: Миленковић, Милош 2003 Антропологија као мултикултурна пропедеутика у Србији: »Национална наука«, културна политика и друштвена надања. Посебна иyдања ЕИ САНУ 49. Београд: САНУ, 133-148
26. недеља
предавање - Идентитет и сазнање после кризе антропологије
-
Литература: Миленковић, Милош 2004 Посткултурна антропологија и мултикултурне политике. Етно-антрополошки проблеми – Зборник радова »Проблеми културног идентитета становништва савремене Србије«. Београд: Филозофски факултет, 61-74
27. недеља
предавање - Позитивизам, опсервационизам и емпиријска основа етнологије
Предавање и семинарска дискусија о позитивизму, опсервационизму, етнографској грађи и њеном разликовању од етнолошке интерпретације. Функције и статуси »грађе« и »евиденције« у антрополошком објашњењу. Типови и нивои етнографске евиденције. Теорија као евиденција.
28. недеља
предавање - Етнографија у српској етнологији – научно истраживање и/или национална проза?
Предавање и семинарска дискусија о етнографији и ауторизацији. Ауторизација, ауторитет, лиценца, овлашћење, уверљивост, коауторство, етнографија као дело и прозни под-жанр. Стил, поетика и реторика етнографије. Докази етнографског присуства, идентификација са проучаванима и њихова функција у антрополошком објашњењу.
29. недеља
предавање - Припрема за испит - Рекапитулација - Колективне консултације
Осим обавезне факултетске евалуације наставе, у 14. недељи 2. семестра рекапитулирамо све до тада обрађене теме на предмету. Овај час је прилика за «колективне консултације» и додатну дискусију пред испит (есеј).
30. недеља
предавање - ПИСМЕНИ ИСПИТ (есеј) (4 часа)
Писмени испит одн. есеј о једној од тема из 2. семестра. Питање се извлачи јавно и важи за све студенте. У овом термину, студенти могу да понове полагање колоквијума из 1. семестра.