Курс: Когнитивна и медицинска антропологија (докт.)
Предавачи

др Бојан Жикић, редовни професор

изборни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: Теоријска настава: 1 Културна когнитивност 2 Социјална епидемиологија
Циљ изучавања курса: Оспособљавање студената да овладају теоријско-методолошким апаратом научног обавештавања и научног објашњења релевантним за културу схваћену као идеацијски когнитивни систем, као и за проучавање крвно- и полно преносивих болести и да разумеју дате по
App.preduslovi_za_polaganje: Без услова.
Облици наставе: Настава се изводи путем предавања, 3+0 недељно, у првом семестру. Условна предиспитна обавеза: семинарски рад.
План курса:
1. недеља
предавање - Појам културне когнитивности
-
2. недеља
предавање - Историја когнитивне антропологије
-
3. недеља
предавање - Теоријски и методолошки компендијум когнитивне антропологије
-
4. недеља
предавање - Културно мишљење и културне класификације
-
5. недеља
предавање - Културно знање и сазнање
-
6. недеља
предавање - Културне представе и психолошки процеси
-
7. недеља
предавање - Полно и крвно преносиве болести као предмет антрополошког проучавања
-
8. недеља
предавање - Појам социјално епидемиолошке вулнерабилности
-
9. недеља
предавање - Појам ризичног окружења
-
10. недеља
предавање - Сексуалне раднице као вулнерабилна група
-
11. недеља
предавање - Интравенски корисници дроге као ХИВ-вулнерабилна група
-
12. недеља
предавање - Социјално епидемиолошка превенција међу припадницима вулнерабилних група
-
13. недеља
- - Предаја семинарских радова
-
14. недеља
- - Предаја семинарских радова
-
15. недеља
- - Испит
-
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Frederik Barth (2002), An Anthropology of Knowledge, Current Anthropology Vol. 43 No. 1, 1-18
Linda Garro (1988), Explaining High Blood Pressure: Variation in Knowledge About Illness, American Ethnologist 15: 98-119
Paul Farmer (1996), Social Inequalities and Emerging Infectious Diseases, Emerging Infectious Diseases Vol. 2, No. 4, 259-269
Rita Astuti (2002), Are We All Natural Dualists? A Cognitive Developmental Approach, Journal of the Royal Anthropological Institute Vol. 7 No. 3, 429-447
Ronald Barrett, Christopher W. Kuzawa, Thomas McDade, and George J. Armelagos (1998), Emerging and Re-emerging Infectious Diseases: The Third Epidemiologic Transition, Annual Review of Anthropoogy 27,
Roy G. D’Andrade (1995), The Development of Cognitive Anthropology, Cambridge: Cambridge University Press, 1-252
Tim Rhodes (2002), The “Risk Environment”: A Framework for Understanding and Reducing Drug-Related Harm. International Journal of Drug Policy 13, 85–94
Tim Rhodes, Bojan Žikić, Ana Prodanović, Elena Kuneski, Sarah Bernays (2008), Hygiene and uncertainty in qualitative accounts of hepatitis C transmission among drug injectors in Serbia,
Бојан Жикић (2006.а), Антрополошка анализа ХИВ/ХЦВ-вулнерабилности и ризичног понашања у Београду, Свакодневна култура у постсоцијалистичком периоду у Србији и Бугарској, Зборник радова Етнографског и
Бојан Жикић (2006.б), Антропологија AIDS-а. Ризично понашање интравенских корисника дроге, Филозофски факултет и Српски генеалошки центар, Етнолошка библиотека књ.19, Београд, 73-240
Бојан Жикић (2008.а), Ризик и насиље. Антрополошко проучавање сексуалног рада у Београду, Српски генеалошки центар и Одељење за етнологију и антропологију Филозофског факултета у Београду, Етнолошка б
Бојан Жикић (2008.б), Како сложити бабе, жабе и електричне гитаре: увод у когнитивну антропологију, Antropologija 6, 114-136