Курс: Антропологија рада и антропологија слободног времена (докт.) У оквиру предмета: Антропологија рада и антропологија слободног времена Предавачи др Иван Ковачевић, професор емеритус изборни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Антропологија рада и доколице се састоји из две целине:
Проучавање друштвено етаблираних модела успеха у РАДУ, успеха у друштву и успона у друштвеној структури. Модела успеха у раду огледају се у фолклору, књижевности, гласинама и свакодневном говору док сегменти друштва моделују сопствена схватања о успеху и начинима постизања. Типови успеха као бекство из сиромаштва, стицање великог богатства или ’’пуноћа живљења’’ су неки од ocновних модела у разним културама.
Проучавање туризма као једног од начина коришћења ДОКОЛИЦЕ тј.слободног времена. Антропологија туризма и туризмологија. Мотивација, потребе и узроци туризма. Форме туризма. Економске и друштвене последице.
Политика и туризам – појам туристе: од освајача и ходочасника, преко шпијуна и саботера до жељеног госта. Туризам, традиција и измишљање традиције. Типови туризма – друштвено прихватљиви и неприхватљиви облици туризма. Емпиријска основа туризмолошких класификација типова туризма. Туризам без туристичке основе. Циљ изучавања курса: Оспособљавање студента да препозна деловање основних модела успеха у раду, пожељног понашања и успеха у друштву, да аналитички посматра туристичке појаве, разлаже их на компоненте, утврђују значења и функције App.preduslovi_za_polaganje: Нема услова Облици наставе:
Блок настава у више недеља за групу већу од 2 студента.
Индивидуални рад: обрада литаратуре, електронске и контакт консултације за семинарски рад.
План курса: 1. недеља предавање - Појам антропологије туризма Критичка теорија о туризму Шта је туризам? Опште антрополошко виђење узрока и последица туризма Теоријски приступ антропологији туризма. Kритички пруступ проучавању туризма 2. недеља предавање - О претечама туризма Ко су све били туристи у историји? Средњевековни ходочасници као зачетници туризма. Поштовање и унишатавање као узроци/последице туризма 3. недеља предавање - Туризам и фолклоризам Туризам и измишљање традиције. Туризам и аутентичност Фолклористичке конструкције као резултат туристичке посете. Туристичко-фолклористички прикази. Да ли туристички призори могу бити аутентични? О 'примитивној' уметности и 'уметности' намењеној туристима. Презенатција култура 4. недеља предавање - Културни туризам Да ли се туристичке потребе могу сматрати као културне потребе. Појам културног туризма. Класификације унутар културног туризма 5. недеља предавање - Сеоски туризам Анализа концепта сеоског туризма. Сеоски туризам – случај Лангдока 6. недеља предавање - Организовано путовање као туристичка форма Организовано путовање наспрам слободног лутања. Егзотичност пакет аранжмана 7. недеља предавање - Примери антрополошког проучавања туристичких феномена Кобасицијаде и сланинијаде као вид аутентичне креације туристичке понуде. Шта су све били туристички водичи? Венецијанска гондола - један пример сувенира 8. недеља предавање - Социјални оквири успеха. Друштвена структура и вертикална друштвена покретљивост Амерички мит о успеху. Општи преглед. 9. недеља предавање - Основи мита о успеху.. Амерички мит о успеху – књижевно-историјски приступ. Self-made man као базични модел 'америчког сна' 10. недеља предавање - Амерички мит о успеху – психоаналитички приступ Психоанализа мита о успеху. Психоанализа 'self made man'-а. 11. недеља предавање - Хорејша Елџер мит – мит о изласку из сиромаштва. Прва велика богатства и путеви Романи Хорејше Елџера као главни носици мита о напредовању у друштвеној структури 19. века. Прелом деветнаестог и двадесетог века и прва велика богатства стечена у индустријској револуцији 12. недеља предавање - Творци успеха Карнеги и пенсилванијска индустрија челика. Хенри Форд и стварање моћне аутомобилске индустрије. Модерни менаџер као човек успеха – Ли Ајакока. Берза, инвестиције и успех у свету финансијског капитала 13. недеља предавање - Срећа као основ српске варијанте успеха. Српски успех у светским оквирима Фолклорни оквири успеха - Срећа и додатни елементи као предуслов успона у друштвеној структури. Фолклорни оквир српског успеха у свету. Фолкоорни оквир успеха у условима транзиције 14. недеља предавање - Семинарски рад и припрема за испит - 15. недеља предавање - Испит -
Литература и извори података: Општа обавезна Литература B.Burstin, Od putnika do turiste. Izgubljeno umeće putovanja, Kultura, 60-61.1983. 30-61. J.M.Theilman, Medieval Pilgrims and the origins of Tourism, Journal of Popular Culture, Vol.20. No.4. 198 D. Nesh, Tourism as an Anthropological Subject, Current Anthropology, Vol.22. No.5. 1981. 461-468. D. Nesh, Tourism as an Anthropological Subject, Current Anthropology, Vol.22. No.5. 1981. 461-468. T. Nunjes, Turizam u antropološkoj perspektivi, Kultura 60-61, Beograd 1983, 100-110. D.Neš H.Bauzinger, Etnologija, Beograd, 2002.174-196. I. G. Wyllie, The Self-Made Man in America. The Myth of Rags to Rich, The Free Press, New York, 1954. 9-45. J. Cawelti, The Apostles of The Self-Made Man, Univesity of Chicago Press, Chicago, 1965. 60-110. T. Nunjes, Turizam u antropološkoj perspektivi, Kultura 60-61, Beograd 1983, 100-110. И.Ковачевић, Семиологија мита и ритуала, 2. Савремено друштво, Београд, 2001. 50-61, 181-211. И.Ковачевић,Антропологија транзиције,Београд,2007. 51-77.109-153. И.Ковачевић,Семиологија мита и ритуала, 1. Традиција, 179-186. |