Курс: Антропологија религије и рода (докт.) У оквиру предмета: Антропологија религије и рода Предавачи др Лидија Б. Радуловић, редовни професор изборни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Антропологија религије и рода укључује род као аналитичку категорију за проучавање различитих религија, пробематизује начине на које религијска веровања и праксе производе родне норме, као и начине на које се конструишу и реконструишу знања о полу, роду и сексуалности. Први део наставног предмета Антропологија религије и рода посвећен је родним аспектима религије и религиозности, личним искуствима мушкараца, жена и ЛГБТособа у конструкцији различитих аспеката идентитета. Укрштањем више теоријских приступа студнети/киње ће развијати, на вишем ниову, разумевање, критичку дистанцу и практичну примену различитих теорија, метода и концепата у истраживању религије и рода.
Методолошке и теоријске приступе истраживања религије и рода студент/киња примењује у оквиру изабране теме истраживања за докторску тезу, у том смислу, садржај овог предмета се прилагођава индивидуално потребама и истраживачким захтевима сваког студента/киње. Циљ изучавања курса: Да препознају, разумеју и објасне различите концепте религијских веровања и пракси у којима су жене искључене из религијске традиције или у којима имају родно конотиране улоге; да повежу теорије рода са теоријама религије, тако да теорије рода примене у анализи неког религијског феномена. App.preduslovi_za_polaganje: Нема посебних услова. Потребно је да студент/киња покаже истраживачки интерес да у своју докторску дисертацију укључи и различите аспекте антропологије религије и/или рода. Облици наставе:
Индивидуални рад са студентима подразумева консултативну наставу: читање научних текстова и критичку рефлексију, примену теоријског и практичног знања на истраживачку тему докторске дисертације.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература King, U. (ed.). 2000. Religion and Gender. Blackwell, Oxford & Cambridge USA. King, U., and T. Beattie (eds.). 2005. Gender, Religion and Diversity, Cross-Cultural Perspectives. London, New York: Continuum. Krondorfer B., and S. Hunt. 2012. Introduction: Religion and Masculinities – Continuities and Change. Religion and Gender 2 (2). 194-206. Milojević, I., S. Markov, (ur.). 2011. Uvod u rodne teorije. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Centar za rodne studije. Radulović L. 2008. Dekonstrukcija diskursa materinstva na osnovu religijsko-magijske prakse, Etnoantropološki problemi Vol.3, No.1, (n.s.). Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta.159-176. Radulović, L. 2009. Pol/rod i religija: Konstrukcija roda u narodnoj religiji Srba. Beograd: Srpski genealoški centar, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. 5-27; 47-56. Radulović, L. 2010. Feminizacija hodočašća u kontekstu revitalizacije religije u Srbiji. Antropologija knj. 10, sv. 3. 39-48. Schippert, C. 2011. Implications of Queer Theory for the Study of Religion and Gender: Entering the Third Decade. Religion and Gender 1(1). 66-84. Ендше, D. E. 2010. Секс и религија, Од девичанских балова до богоугодне хомосексуалности. Београд: Карпос. Општа допунска Литература Anić, R.J. 2011. Ljudska prava žena u kršćanstvu. U: Ljudska prava žena, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. 59-80. Flere, S. 2002. Rod i Religioznost. Sociologija Vol XLIV. No 3. 255-269. Frishman, J. 2011. “Zasebna vrsta ljudi”: neki pravni pogledi na položaj žena u židovskom braku i razvodu. U: Ljudska prava žena, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. 45-58. Ivanović, Z. 2003. Antropologija žene i pitanje rodnih odnosa u izmenjenom diskursu antropologije. Pogovor u: Antropologija žene. Priredile Žarana Papić i Lydia Sklevicky. Beograd: Biblioteka XX vek, Knjižara Krug, Centar za ženske studije. Jovanović, M. 2011. Moralistička osuda homoseksualnosti u pravoslavlju Teme 3. 705-744. Kamitsuka, D. M. 2011. Feminist Scholarship and Its Relevance for Political Engagement: The Test Case of Abortion in the US. Religion ande Gender 1(1). 18-43 Korte, A. 2011. Openings: A Genealogical Introduction to Religion and Gender, Religion and Gender 1(1). 1-17. Radulović, L. 2003. "Учење вери"-конструкција родних идентитета путем популаризације православне литературе. У: RADOJIČIĆ, Dragana (ur.). Традиционално и савремено у култури Срба. (Посебна издања, књ. 49). Београд: Етнографски институт САНУ. 25-46. Radulović, L. 2005. Алтернативни религијски култови и род. У: KOVAČ, Senka (ur.). Проблеми културног идентитета становништва савремене Србије. (Етноантрополошки проблеми). Београд: Одељење за етнологију и антропологију, Филозофски факултет. 183-204. Radulović, L. 2006. Vampir : osujećeni mitski predak i simbol osujećenog muškog seksualnog potencijala. Etnoantropol. probl. god. 1. sv. 1. 181-202. Radulović, L. 2007. Roditeljska kletva kao nevidljivo nasilje : diskurs antimaterinstva u tradicijskoj kulturi. Etnoantropol. probl. god. 2, sv. 2. 137-146. Radulović, L. 2008. Zašto su veštice žene ili zašto su žene veštice? : tumačenja u svetlu različitih perspektiva. У: GATTO CHANU, Tersilla. Veštice : ispovesti i tajne : ispovesti "Sotoninih sluškinja" u snažnom i potresnom zapisniku o potkazivanjima, mučenjima, suđenjima i pogubljenjima. Beograd: Clio. 270-294.
Radulović, L. 2010. Gender aspects of pilgrimage in Serbia from 1990’s until present. У: Radisavljević-Ćiparizović, Dragana (ur.). Pilgrimages, Cult Places and Religious Tourism (YSSSR Anuual, 17, 2010). Yugoslav Society for the Scientific Study of Religion. 141-150. Radulovic, L. 2006. Religija i rod : kritički osvrt na pristupe istraživanju. Antropologija sv. 1. 74-84. Ryan, L. And E. Vacchelli . 2013. Mothering Through Islam: Narratives of Religious Identity in London. Religion and Gender 3(1). 90-107. Silva De Araujo, M., and D. Rodrigues. 2013. Religion, Migration and Gender Strategies: Brazilian (Catholic and Evangelical) Missionaries in Barcelona. Religon and Gender 3 (1). 42-59. Spahić -Šiljak, Z. 2010. Rodna ravnopravnost u monoteističkim religijama kroz feminističku teološku kritiku. U: Diskurs i diskursi, Vera Vasić (ur.). Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu, Ženske studije i istraživanja. 249-266. Spahić-Šiljak , Z. 2011. Ženska ljudska prava – islamska perspektiva . U: Ljudska prava žena, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. 81-98. Veenvliet, S. G. 2008. Intrinsic Religious Orientation and Religious Teaching: Differential Judgments Toward Same-Gender Sexual Behavior and Gay Men and Lesbians. The International Journal for the Psychology of Religion 18. 53-65. Visweswaran K. 1997. Histories of Feminist Ethnography. Annual Review of Anthropology Vol.26. 591-621. Yip, A.K.T. 2007. Changing religion, changing faith: Reflections on the transformative strategies of lesbian, gay, and bisexual Christians and Muslims. Journal for Faith, Spirituality and Social Change 1 (1). 83-95. Клименкова, Т. 2003. Жена као културни феномен, поглед из Русије. Београд: Центар за женске студије. 17-41 Столић, А. 2005. Од историје жене до родне историје. Поговор у: Бок Г., Жена у историји Европе: од средњег века до данас. Београд: Kлио. 425-445. Феминистичка теологија. 2002. Зборник радова са међународне конференције: “Феминистичка теологија: од терије у праксу”, Нови Сад , 6-7.11.1998. приредила Свенка Савић, Нови Сад: Футура публикације. 22-38. |