Курс: Визуелна антропологија (осн.) У оквиру предмета: Визуелна антропологија Предавачи др Слободан Наумовић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Упознавање са основним појмовима, место визуелне антропологије у систему антрополошких наука и посебности истраживања утемељених на визуелним изворима; Историја етнографског филма и визуелне антропологије; Одређења документарног и етнографског филма и питања жанра и стила; Природа нарације сликом, врсте коментара и питање ауторства у етнографском филму; Сазнајне могућности визуелних записа, документарног филма и етнографског филма; Методи и технике визуелних истраживања; Визуелна антропологија и фотографија; „Домородачки медији“ или о коме је прича, чији је глас и у чијем је све то интересу? Позиционалност у етнографском филму; Политика и етика етнографског филма и визуелне антропологије; Будућност ВА: дигитална револуција, антропологија медија и антропологија чула; Визуелна антропологија и играни филм. Циљ изучавања курса: Упознавање са главним делатностима, историјатом и теоријским полазиштима у визуелној антропологији; вредновање и анализовање визуелне грађе; снимање, монтирање и уклапање у истраживачки оквир основних визуелних текстова, сходно циљевима истраживања. App.preduslovi_za_polaganje: Положени испити на претходним семестрима-годинама студија. Облици наставе:
Предавања, вежбе, рад у оквиру семинара, практичан рад, приказивање и анализа филмова и других врста визуелних материјала, теренско истраживање/снимање/монтирање видео записа, менторски рад. План курса: 1. недеља предавање - Увод: упознавање са основним појмовима визуелне антропологиje Етнографски филм, фотографија, сликовни извори, визуелна антропологија, истраживања утемељена на различитим врстама визуелних извора; хронолошко представљање историје етнографског филма и визуелне антропологије. Литература: Наумовић, Слободан (2011):“Разговор са Питером Крофордом”, Етноантрополошки проблеми, Год. 6, Св. 1, 235-242.
Ruby, Jay (1996): Visual Anthropology, у: David Levinson and Melvin Ember (eds.), Encyclopaedia of Cultural Anthropology, Henry Holt and Company, 1345-1351.
2. недеља предавање - Историја етнографског филма и визуелне антропологије 1 Преци и претече – од Жил-Етјена Мареја и Феликса-Луја Реноа до Вертова и Флаертија. Литература: Grimshaw, Anna (2001): The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 15-56.
Brigard, Emilie de (1975): The History of Ethnographic Film, у: Paul Hockings (ed.), Principles of Visual Anthropology, Mouton, 13-43. 3. недеља предавање - Историја етнографског филма и визуелне антропологије 2 Од Грирсона до развоја cinéma verité-а, директног и посматрачког филма. Литература: Grimshaw, Anna (2001): The light of reason: John Grierson, Radcliffe-Brown and the enlightenment project; Cinema and anthropology in the postwar world; The anthropological cinema of Jean Rouch; у: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 57-120. 4. недеља предавање - Историја етнографског филма и визуелне антропологије 3 Од партиципативног филма преко институционализације визуелне антропологије ка дигиталној и мултимедијалној револуцији. Литература: Grimshaw, Anna (2001): The anthropological cinema of David and Judith MacDougall, у: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 121-148.
Henley, Paul (2007): The Origins of Observational Cinema: Conversations with Colin Young, у: Beate Engelbecht (ed.), Memories of the Origins of Ethnographic Film, Peter Lang, 139-161.
MacDougall, David (1998): Beyond Observational Cinema, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 125-139.
5. недеља предавање - Одређења документарног и етнографског филма и питања жанра и стила. Упознавање са систематизацијама које су понудили Пол Хенли и Бил Николс и њихова критичка примена на примеру инсерата из филмова. Литература: Nichols, Bill (2001): What Types of Documentary Are There?, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 99-138.
Henley, Paul (1985): British Ethnographic Film: Recent Developments, Anthropology Today, Vol.1, No.1, 5-17. 6. недеља предавање - Наративи, титлови и коментари: питање ауторства у етнографском филму. Разматрање могућности и средстава која стоје на располагању ауторима за пренос сазнања у документарном филму. Литература: Henley, Paul (2006): Narratives: the guilty secret of ethnographic documentary, у: Metje Postma and Peter Ian Crawford (eds.), Reflecting Visual Ethnography: using the camera in anthropological research, Intervention Press, 376-401.
MacDougall, David (1998): The Subjective Voice in Ethnographic Film, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 93-122.
7. недеља предавање - Сазнајне могућности визуелних записа, документарног филма и етнографског филма. Литература: Ruby, Jay (1975): Is an Ethnographic Film a Filmic Ethnography?, Studies in the Anthropology of Visual Communication, Vol. 2, No. 2, 104-111.
MacDougall, David (1998): Visual Anthropology and the Ways of Knowing, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 61-92.
Наумовић, Слободан (1988): Питање визуелне грађе у етнологији, Етнолошке свеске IX, 113-123.
8. недеља предавање - Методи и технике визуелних истраживања. Литература: Banks, Marcus (2001): Research Strategies; Making Images; Perspectives on Visual Research, Visual Methods in Social Research, Sage, 73-109, 111-139, 175-181.
Pink, Sarah, (2007): Planning and Practicing ’Visual Methods’. Appropriate Uses and Ethical Issues, Doing Visual Ethnography (Second Edition), Sage, 40-62.
Pink, Sarah (2012): Advances in Visual Methodology. An Introduction, у: Sarah Pink (ed.), Advances in Visual Methodology, Sage, 3-16.
9. недеља предавање - Визуелна антропологија и фотографија. Литература: Ruby, Jay (1981): Seeing Through Pictures: The Anthropology of Photography,
Camera Lucida 3, 19-32.
Harper, Douglas (2002): Talking about pictures: a case for photo elicitation, Visual Studies, Vol. 17, No. 1, 13-26. 10. недеља предавање - Проблеми позиционалности етнографског филма. Литература: Ruby, Jay (1991): Speaking For, Speaking About, Speaking With, or Speaking Alongside – An Anthropological and Documentary Dillema, Visual Anthropology Review, Vol. 7, No. 2, 50-67.
Turner, Terence (1992): Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video, Anthropology Today, Vol. 8, No. 6, 5-16.
11. недеља предавање - Политика и етика документарног и етнографског филма и визуелне антропологије. Литература: Nichols, Bill (2001), Why Are Ethical Issues Central to Documentary Filmmaking?; How Have Documentaries Addressed Social and Political Issues?, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 1-19, 139-167.Laat, Sonia de (2004): Picture Perfect (?): Ethical Considerations in Visual Representation, Nexus, Vol. 17, 122-149.
Madison, Soyini (2005): Introduction to Critical Ethnography: Theory and Method, Critical ethnography: method, ethics and performance, Sage, 1-16.
12. недеља предавање - Дигитална револуција и нови правци размишљања у визуелној антропологији. Литература: Ruby, Jay (2005): The last 20 years of visual anthropology – a critical review, Visual Studies, Vol. 20, No. 2, 159-170. MacDougall, David (2001): Renewing ethnographic film: Is digital video changing the genre?, Anthropology Today, Vol. 17, Issue 3, 15-21. 13. недеља предавање - Антропологија медија и антропологија чула. Литература: Askew, Kelly (2002), Introduction, Kelly Askew and Richard R. Wilk (eds.), The Anthropology of Media. A Reader, Blackwell,1-13.
MacDougall, David (2006): The Body in Cinema, The Corporeal Image. Film, Ethnography and the Senses, Princeton University Press, 13-31.21. Hayden, Robert and Slobodan Naumović: „Imagined Commonalities: The Invention of a Late Ottoman ’Tradition’ of Coexistence“, American Anthropologist, Vol. 115, No. 2, June 2013, 324-334.
14. недеља предавање - Визуелна антропологија и играни филм. Од времена Х. Паудермејкер и њене студије о Холивуду као фабрици снова, антрополози имају амбивалентан, али начелно све позитивнији став према проучавању индустрије играног филма. Овде ће у историјској перспективи бити размотрени резултати проучавања важнијих области истраживања: од услова продукције, дакле односа који владају међу појединим професионалним групама у конкретним филмским индустријама, преко проблема развоја националних кинематографија и упоредне глобализације филмске продукције, потом различитих приступа анализи вредносних и идеолошких садржаја филмова, до анализе логике рецепције филмова и понашања публике у различитим културним срединама и, најзад, политике филмских фестивала. Литература: Наумовић, Слободан (2010): Кадрирање културне интимности: неколико мисли о динамици самопредстављања и самопоимања у српској кинематографији, Годишњак за друштвену историју 1, 7-37. Naumović, Slobodan (2011): Kino klub Radovanović: kultivisani autorski putokaz kroz vizuelna i moralna bespuća srpske tranzicije, у: Retrospektiva filmova Gorana Radovanovića, Kulturni centar Novog Sada, Novi Sad, 6-21. 15. недеља семинар - Презентација резултата. Евалуација курса.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Naumović, Slobodan (2011): Kino klub Radovanović: kultivisani autorski putokaz kroz vizuelna i moralna bespuća srpske tranzicije, у: Retrospektiva filmova Gorana Radovanovića, Kulturni centar Novog Sada, Novi Sad, 6-21. Belaj, Melanija (2006): Obiteljska fotografija – analiza i interpretacija u okviru teorije predstavljanja Ervinga Goffmana, Etnološka tribina 29, Vol. 36, 53-69. Grady, John (2008): Visual Research at the Crossroads, Forum: Qualitative Social Research, Vol. 9, No. 3, Art. 38, 1-34. Grimshaw, Anna (2001): The anthropological cinema of David and Judith MacDougall, у: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 121-148. Grimshaw, Anna (2001): The light of reason: John Grierson, Radcliffe-Brown and the enlightenment project; Cinema and anthropology in the postwar world; The anthropological cinema of Jean Rouch; у: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 57-120. Grimshaw, Anna (2001): The modernist moment and after, 1895-1945; Anxious visions: Rivers, Cubism and anthropological modernism; The innocent eye: Flaherty, Malinowski and the romantic quest, у: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 15-56. Harper, Douglas (2002): Talking about pictures: a case for photo elicitation, Visual Studies, Vol. 17, No. 1, 13-26. Hayden, Robert and Slobodan Naumović (2013): Imagined Commonalities: The Invention of a Late Ottoman ’Tradition’ of Coexistence, American Anthropologist, Vol. 115, No 2, 324-334. MacDougall, David (1998): Visual Anthropology and the Ways of Knowing, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 61-92. MacDougall, David (2001): Renewing ethnographic film: Is digital video changing the genre?, Anthropology Today, Vol. 17, Issue 3, 15-21. Nichols, Bill (2001): What Types of Documentary Are There?, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 99-138. Prošić-Dvornić, Mirjana (1982): Mogućnosti korišćenja fotografije u proučavanju materijalne kulture, Etnološke sveske IV, 94-108. Puljar D’Allesio, Sanja (2002): O etnografskom filmu u odnosu na etnografsko pismo, Narodna umjetnost 39/2, 33-51. Ruby, Jay (1975): Is an Ethnographic Film a Filmic Ethnography?, Studies in the Anthropology of Visual Communication, Vol. 2, No. 2, 104-111. Ruby, Jay (1991): Speaking For, Speaking About, Speaking With, or Speaking Alongside – An Anthropological and Documentary Dillema, Visual Anthropology Review, Vol. 7, No. 2, 50-67. Ruby, Jay (1996): Visual Anthropology, у: David Levinson and Melvin Ember (eds.), Encyclopedia of Cultural Anthropology, Henry Holt and Company, 1345-1351. Ruby, Jay (2005): The last 20 years of visual anthropology – a critical review, Visual Studies, Vol. 20, No. 2, 159-170. Turner, Terence (1992): Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video, Anthropology Today, Vol. 8, No. 6, 5-16. Наумовић, Слободан (1988): Питање визуелне грађе у етнологији, Етнолошке свеске IX, 113-123. Наумовић, Слободан: „Кадрирање културне интимности: неколико мисли о динамици самопредстављања и самопоимања у српској кинематографији“, Годишњак за друштвену историју 1, 2010, 7-37. Наумовић, Слободан: „Разговор са Питером Јаном Крофордом“, Етноантрополошки проблеми (н.с.), Год. 6, Св. 1, 2011, 235-242. Симић, Марина (2010): Вид и виђење: режими знања и апропријација других у етнографским музејима и етнографском филму, Гласник Етнографског института САНУ LVIII (1), 85-99. |