Курс: Методологија етнологије и антропологије - функционална и социјално-интеракционалистичка анализа (осн.)
Предавачи

др Иван Ковачевић, професор емеритус

др Љубица Милосављевић, ванредни професор

изборни курс
Број бодова: 4.00
Садржај курса: Курс обухвата два интерепретативна поступка који антропологију чине науком која тумачи свет. То су функционална анализа и деконструкционистички поступак. Функционална анализа се генерише из класика функционализа (Малиновски и Редклиф Браун) уз бројне иновације и цизелирања током дведесетог века. Деконструкционизам се наслања на интеракционизам Херберта Блумера и његових настављача из последње четвртине двдесетог века уз обртања перспективе и изградњу аналитичког интерпретативног средства из Блумеровог схватања социјалних проблема.
Циљ изучавања курса: Циљ предмета је да студенти стекну основна знања о интерпретативним поступцима без којих нема научног мишљења.
App.preduslovi_za_polaganje: Нема услова.
Облици наставе: 2 часа предавања и 2 часа вежби.
План курса:
1. недеља
предавање - Уводни час – О интерпретативној антропологији
1. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
2. недеља
предавање - Класици функционалне анализе – Б. Малиновски
Филм о Малиновском
Литература: Бронислав Малиновски, Магија, наука, религија. Београд: Просвета, 1971 (Научна теорија културе, 311-316 и 366-376)
2. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
3. недеља
предавање - Класици функционалне анализе – Редклиф Браун
Литература: Алфред Реџиналд Редклиф-Браун, Структура и функција у примитивном друштву. Београд: Просвета, 1982 (О појму функције у друштвеним наукама, 248-261)
3. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
4. недеља
предавање - Оцене и критике класичне функционалне анализе
Литература: Ернест Нејгел, Структура науке, Београд, 1974. 462-476.
4. недеља
предавање - Оцене и критике класичне функционалне анализе
Литература: Зага Пешић-Голубовић, Антрополошки функционализам Бронислава малиновског, Предговор у Б.Малиновски, Магија наука религија, Београд, 1970.7-29.
4. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
5. недеља
предавање - Манифестне и латентне функције
Литература: Clyde Kluckhohn, Navaho Witchcraft, in M.Marwick, Witchcraft and Sorcery, Penguine Books Ltd. Harmondsworth, 1970.217-236
5. недеља
предавање - Манифестне и латентне функције
Литература: Роберт Мертон, О теоријској социологији. Плато, Београд: 1998 126-133
5. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
6. недеља
предавање - Примена иновиране функционалне анализе
Литература: Иван Ковачевић, Семиологија мита и ритуала I. Београд: Етнолошка библиотека, 2001. 69-85.
6. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
7. недеља
предавање - Примена иновиране функционалне анализе
Литература: Бранко Ћупурдија, Фолклор и фолклоризам дузијанце, Зборник за друствене науке Матице српске, Нови Сад, 1981.
7. недеља
предавање - Примена иновиране функционалне анализе
Литература: И. Ковачевић, Семиологија мита и ритуала 2. Београд: Етнолошка библиотека, 2001. 166-177.
7. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
8. недеља
предавање - Место функционалне анализе у интегралној интерпретацији феномена
Литература: Eisenstadt N. S., Functional Analysis in Anthropology and Sociology: An Interpretative Essay. Annual Review of Anthropology, 19, 1990.243-260.
8. недеља
предавање - Место функционалне анализе у интегралној интерпретацији феномена
Литература: И. Ковачевић, Семиологија мита и ритуала 1 . Етнолошка библиотека, Београд, 2001. 194-197.
8. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
9. недеља
предавање - Основи конструкционизма – Х. Блумер
Литература: Blumer, H. 1971. Social Problems as Collective Behavior. Social Problems, 18 (3), 298-306.
9. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
10. недеља
предавање - Основи конструкционизма - Спецтор и Китсусе
Литература: M Spector and I. J. Kitsuse 1973. Social Problems: A Re-formulation. Social Problems, 21 (2), 145-159.
10. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
11. недеља
предавање - Конструисање друштвеног проблема - злостављање деце
Литература: Pfohl, S. J., 1977. The "Discovery" of Child Abuse. Social Problems 24 (3), 310-323.
11. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
12. недеља
предавање - Конструисање друштвеног проблема - старост
12. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
13. недеља
предавање - Контекстуални конструктивизам – Џ. Бест
Литература: Best, J. and Horiuchi, G. T., 1985. The Razor Blade in the Apple: The Social Construction of Urban Legends. Social Problems 32 (5), 488-499.
13. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
14. недеља
предавање - Контекстуални конструктивизам као интерпретативни поступак
Литература: Ковачевић, И. 2010. Симболички интеракционизам, масовне панике и урбане легенде. ЕАП, св. 2, 99 - 117.
14. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада
15. недеља
предавање - Функционална анализа и деконструкција као поступци интерпретативне антропологије
15. недеља
вежбе - припрема студената за израду семинарског рада