Курс: Визуелна антропологија и теренско истраживање (докт.) У оквиру предмета: Визуелна антропологија и теренско истраживање Предавачи др Слободан Наумовић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: У блоку теоријске наставе одређују се основни појмови који ће бити коришћени, представља се кратка упоредна историја филма и визуелне антропологије, антропологије медија и студија филма, критички се анализују главне дебате о природи односа филма и антропологије које су обележиле новији период развоја дисциплине и расправљају питања употребе филмова и других визуелних материјала као етнографске грађе, односно примене разних приступа смимању на терену као истраживачких метода.
У блоку практичне наставе студенти ће се упознавати са технолошким својствима данашњих мини камкордера, основним техникама снимања, радом са камером у условима теренског истраживања, монтажним поступцима, поступцима стварања мултимедијалних презентација, различитим приступима у архивирању визуелних материјала, као и стратегијама презентације антрополошких сазнања уз помоћ визуелних материјала.
Циљ изучавања курса: Наставни поступак усмерен је на упоредно овладавање основним теоријским концепцијама које чине темељ визуелне антропологије, антропологије медија и филмских студија, као и на усвајање практичних техника производње теренских визуелних материјала. App.preduslovi_za_polaganje: Студенти морају да испуне услов за упис године. Облици наставе:
Настава се изводи у оквиру предавања, радионица и практичних вежби.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Banks, Marcus and Howard Morphy, Eds., Rethinking Visual Anthropology, Yale University Press, New Haven and London, (1997) 1999. Collier, John, JR. And Malcolm Collier, Visual Anthropology: Photography as a Research Method, (Revised and Expanded Edition), University of New Mexico Press, 1986. Grimshaw, Ana, The Ethnographer’s Eye. Ways of Seeing in Modern Anthropology, Cambridge University Press, Cambridge, 2001. Heider, G. Karl, Ethnographic Film,University of Texas Press, Austin, (1976) 1998. Heider, G. Karl, Seeing Anthropology. Cultural Anthropology Through Film, Second Edition, Allyn and Bacon, Boston/London/Toronto, (1997) 2001. Pink, Sarah, Doing Visual Ethnography. Images, Media and Representation in Research, Sage Publications, London, 2001. Ruby, Jay, Picturing Culture. Explorations of Film and Anthropology, The University of Chicago Press, Chicago, 2000. S. Naumović, "Pitanje vizuelne gradje u etnologiji", Etnološke sveske IX, 1988, 113-123. Worth, Sol and John Adair, Through Navaho Eyes. An Exploration in Film Communication and Anthropology, University of New Mexico Press, (1972) 1997. Општа допунска Литература Balaš, Bela, Filmska kultura, Filmska biblioteka, Beograd, 1948. Barnouw, Erik, Documentary. A History of the Non-Fiction Film, Oxford University Press, New York, 1974. Boonzajer Flaes, Robert M., Ed., Eyes Across the Water. The Amsterdam Conference on Visual Anthropology and Sociology, Het Spinhuis, Amsterdam, 1989. Caton, Steven C., Lawrence of Arabia. A Film’s Anthropology, University of California Press, Berkeley, 1999. Daković, Nevena, Kinematografija raspada Jugoslavije. Plamen na ničijoj zemlji, http://www.vreme.com/cms/view.php?id=373841. Daković, Nevena, War in the Hall of Mirrors. NATO Bombing and Serbian Cinema, in: Hammond, Andrew, Ed., The Balkans and the West. Constructing the European Other, 1945-2003, Ashgate publishing, London, 2004. De France, Claudine, Cinema et anthropologie, Editions de la Maison des Sciences de l’Homme, Paris, 1982. De Hadeln, Moritz, Editor. Romania: The Documentary Films 1898-1990. Nyon: Festival International du film documentaire, 1990.
de Heusch, Luc, Cinema et sciences sociales. Panorama du film ethnographique et sociologique, UNESCO, Paris, 1962.
Denzin, Norman K., Images of Postmodern Society. Social Theory and Contemporary Cinema, Sage Publications, London / Thousand Oaks / New Delhi, 1991. Devereaux, Leslie and Roger Hillman, Eds., Fields of Vision. Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, University of California Press, Berkeley / Los Angeles / London, 1995. Elsaesser, Thomas. “Our Balkanist Gaze: About Memory’s No Man’s Land.” In European Cinema: Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 356-73, 2005.
Gocić, Goran, Notes From the Underground. The Cinema of Emir Kusturica, Wallflower Press, 2001. Goulding, Daniel J., Editor. Post New-Wave Cinema in the Soviet Union and Eastern Europe. Bloomington: Indiana University Press, 1989.
Goulding, Daniel J., Liberated Cinema. The Yugoslav Experience 1945-2001, Bloomington: Indiana University Press, 2002 (2nd ed.). Hockings, Paul and Yasuhiro Omori, Eds., Cinematographic Theory and New Dimensions in Ethnographic Film, Senri Ethnological Studies No. 24, National Museum of Ethnology, Osaka, 1988. Hockings, Paul, Ed., Principles of Visual Anthropology, Mouton Publishers, The Hague/Paris, 1975. Holloway, Ron. The Bulgarian Cinema. Rutherford, N.J.: Fairleigh Dickinson University Press, 1986.
Horton, A.J with Dan Georgakas and Angelike Contis, Is There a Balkan Cinema?: A Filmmakers’ and Critics’ Symposium, Cineaste, http://www.cineaste.com/articles/is-there-a-balkan-cinema.htm. Horton, A.J., The Celluloid Tinderbox. Yugoslav Screen Reflections of a Turbulent Decade, Central Europe Review, 2000. Horton, Andrew. The Films of Theo Angelopoulos: A Cinema of Contemplation. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1997.
Iordanova, Dina, Balkan Cinema in the 90s: an Overview, Afterimage, Jan., 2001, http://findarticles.com/p/articles/mi_m2479/is_4_28/ai_76560786/print?tag=artBody;col1 Iordanova, Dina, Editor. Cinema of the Balkans. London: WallflowerPress, 2006. Iordanova, Dina. Cinema of flames: Balkan film, culture and the media. BFI, London, 2001. Koliodimos, D., Editor. The Greek Filmography, 1914 Through 1996. New York: McFarland & Company, 1999.
Križnar, Naško, ur., Kako vizualiziramo kulturo? Reprezentacije kulture v luči etnografskega filma, Arhiv Republike Slovenije, Ljubljana, 2006. Kuk, Dejvid A., Istorija filma I, Clio, Beograd, 2005. Levi, Pavle, Disintegration in Frames. Aesthetics and Ideology in the Yugoslav and Post-Yugoslav Cinema, Stanford University Press, 2007. Liehm, Mira and Liehm, Antonin J. The Most Important Art: Soviet and East European Film After 1945. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1977.
MacDougall, David, Ethnographic Film: Failure and Promise, Annual Review of Anthropology, Vol. 7, (1978), pp. 405-425. Munitić, Ranko, Dokumentarni film – da ili ne?, Institut za film, Beograd, 1982. Mutić, Nedin, Predstavljanje „nas“ i „njih“ u (posle)ratnoj balkanskoj kinematografiji, u: G. Đerić, ur., Intima javnosti, fabrika knjiga/InSTIFDT, Beograd, 2008, 309-333. Omon, Žak i Mišel Mari, Analiza film(ov)a, Clio, Beograd, 2007. Rhode, Eric, A History of the Cinema from its Origins to 1970, Penguin Books, 1984 (1976). Sarkisova, Oksana and Péter Apor, Eds., Past for the Eyes. East European Representations of Communism in Cinema and Museums after 1989, CEU Press, Budapest, 2008. Stoil, M. J. Balkan Cinema: Evolution after the Revolution. Ann Arbor: University of Michigan, 1982.
Stojanović, Dušan, ur., Teorija filma, Nolit, Beograd, 1978.
Sturken, Marita and Lisa Cartwright, Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture, Oxford University Press, Oxford / New York, 2001. Taylor, Richard, Graffy, Julian, Wood, Nancy and Iordanova, Dina, Editors. BFI’s Companion to Eastern European and Russian Cinema. London: British Film Institute, 2000.
Tutui, M. Manakia Bros. or the Moving Balkans, Bucharest: RomanianFilm Archive (In Romanian and English), 2004.
|