Курс: Етнологија Старог света 2007/2008 У оквиру предмета: Етнологија Старог света Предавачи др Сенка Ковач, редовни професор у пензији обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Предмет Етнологија Старог света намењен је студентима прве године етнологије и антропологије. Премет чине основна знања о културама Старог света, изложених према времену настанка, значају и географској распрострањености. Издвојени су најстарији културни хоризонти у Азији и Европи, као и етно-антрополошке специфичности популација у Старом свету. Циљ изучавања курса: Циљ предмета је да студенти усвоје релевантна основна знања о културама Старог света, а кроз интерактивну дискусију на часовима развију способност за критичку интерпретацију презентованог текстуалног и визуелног материјала. App.preduslovi_za_polaganje: Не постоје посебни предуслови за похађање предмета Етнологија Старог света. Студенти су обавезни да активно похађају наставу, континуирано читају одговарајућу литературу и учествују у дискусијама на часу. Писани семинарски рад није обавезан. Облици наставе:
Настава на предмету Етнологија Старог света одвија се кроз предавања и дискусионе групе, током четири часа недељно. Обавезе студената: Студенти су обавезни да активно похађају наставу, континуирано читају одговарајућу литературу и учествују у дискусијама на часу и групном раду. nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Предиспитне обавезе:
тест - 50 бодова
Писмени испит - 50 бодова
После шест недеља студенти полажу тест о културним хоризонтима и популацијама у Старом свету. Тест се састоји од двадесет пет питања са четири понуђена одговора од којих је само један тачан. План курса: 1. недеља предавање - Кутурни хоризонти у Старом свету. Културни хоризонти у Азији У првој недељи предавања студенти се упознају са основним изворима за проучавање култура Старога света. На првом часу се дају прецизни хронолошки оквири за проучање културних хоризоната у Старом свету ( у Азији и Европи ). Културни хоризонти анализирани су према А) хронологији
Б) културном значају В) географској распрострањености. На провом часу издвојени су најважнији културни хоризонти на Блиском истоку и основни подаци о значају сумерског, вавилонског, асирског културног хоризонта. 1. недеља предавање - Кутурни хоризонти у Старом свету. Културни хоризонти у Азији У првој недељи предавања студенти се упознају са основним изворима за проучавање култура Старога света. На првом часу се дају прецизни хронолошки оквири за проучање културних хоризоната у Старом свету ( у Азији и Европи ). Културни хоризонти анализирани су према А) хронологији
Б) културном значају В) географској распрострањености. На провом часу издвојени су најважнији културни хоризонти на Блиском истоку и основни подаци о значају сумерског, вавилонског, асирског културног хоризонта. Литература: Edward Mcnall Burns, Philip Lee Ralph, Robert E. Lerner, Standish Meacham, World civilization, Their History and Their Culture, volume A, London, New York, 1986 (The Mesopotamian Civilisations, 52-65) 2. недеља предавање - Културни хоризотни у Азији - Блиски исток (4 часа) Циљ овог часа је да се кроз најзначајније културе које су анализиране према хронологији, културном значају и географској распрострањености, укаже на шири значај предњеазијског културног простора, популације и кретање становништва, локални и шири значај култуних хоризоната. Издвојене су хебрејска и феничанска култура и њихове везе са А) осталим културама у Меопотамији Б) са северном и источном Африком.
Литература: Edward Mcnall Burns, Philip Lee Ralph,Robert E. Lerner, Standish Meacham, World civilization, Their History and Their Culture, volume A, London, New York, 1986 ,77-90 3. недеља предавање - Културни хоризонти у Азији - Персија (2 часа) - Индија (2 часа) Кроз предавања студенти ће се упућивати у релевантну литературу и друге приступе (архолога) у тумачењу старих култура у Персији.
На часовима ће се
Циљ предавања је да укаже на значај (локални и шири) старих култура у долини Инда, првенствено култура Харапа и Мохенђо Даро. На часовима студенти ће се упућивати у релевантну литературу и друге Литература: Anre Godar, Umetnost Irana, Beograd, 1965,15-47. Edward Mcnall Burns, Philip Lee Ralph,Robert E. Lerner, Standish Meacham, World civilization, Their History and Their Culture, volume A, London, New York, 1986 67-72. Colin Renfrew, Archaeology and Language, The Puzzle of Indo-European Origins, London, 1998, 183-197.
Edward Mcnall Burns, Philip Lee Ralph,Robert E. Lerner, Standish Meacham, World civilization, Their History and Their Culture, volume A, London, New York, 1986 114-129. 4. недеља предавање - Културни хоризонти у Азији - Кина (2 часа) - Јапан (2 часа) Кроз предавања студенти ће се упућивати у релевантну литературу и друге приступе (архолога) у тумачењу старих култура у Кини и Јапану. Указаће се на тешкоће у презентовању, анализи материјала и доношењу закључака
На предавањима биће приказан и одговарајући илустративни материјал. Литература: Edward Mcnall Burns, Philip Lee Ralph,Robert E. Lerner, Standish Meacham, World civilization, Their History and Their Culture, volume A, London, New York, 1986, 141-148. Vesna Vučinić, »Kada se rodila civilizacija u Kini«, Kulture istoka, 3, 1985, 19-25. Vlahović Petar, Život i običaji naroda Kine, Beograd, 1973. 12-23. 5. недеља предавање - Популације у Азији На овом часу разматраће се ареал формирања Индоевропљана, али и других великих ареала популација које говоре: алтајским, дравидским аустроазијским, аустронезијским и особеним језицима у Азији. Литература: Colin Renfrew, Archaeology and Language, The Puzzle of Indo-European Origins, London, 1998,,63-66. Сенка Ковач, Популације у Азији и Европи (ауторизована предавања са илустрацијама на CD), 1-50. Petar Vlahović, Narodi i etničke zajednice sveta, Beograd, 1984, XXXVI-LIX
6. недеља предавање - Популације у Азији 2 Популације у Русији и Заједници независних држава.
Издвојене су етноантрополошке специфичности: индоевропских, уралских, кавказких и алтајских популација. Литература: Colin Renfrew, Archaeology and Language, The Puzzle of Indo-European Origins, London, 1998, 43-56. Сенка Ковач, Популације у Азији и Европи (ауторизована предавања са илустрацијама на CD), 1-50. 7. недеља - - ТЕСТ Тест 8. недеља предавање - Културни хоризонти у Европи - Критско-микенски културни хоризонт Циљ овог овог часа је да укаже на значај критско-микенског културног хоризонта, као и на значајније путеве миграција популација на том простору. Литература: Colin Renfrew, Archaeology and Language, The Puzzle of Indo-European Origins, London, 1998, 57-62.Džon Čedvik, Mikenski svet, Beograd, 1980, 33-49;104-113
9. недеља предавање - Културни хоризонти у Европи - Хеленски културни хоризонт Циљ овог часа је да укаже на значај хеленског културног хоризонта на локалном и ширем простору. Интерактивним облицима наставе студенти ће се мотивисати да на часу повежу до тада усвојена знања и упуте у релевантну литературу. Саставни део ових часова је презентовање и меморисање одговарајућег илустративног материјала. Литература: Edward Mcnall Burns, Philip Lee Ralph,Robert E. Lerner, Standish Meacham, World civilization, Their History and Their Culture, volume A, London, New York, 1986, 217-226 10. недеља предавање - Културни хоризонти у Европи - Етрурски На предавањима студенти ће бити упознати са основним теоријским поставкама Жоржа Димезила (Archaic Roman religion) и других аутора који су се бавили “етрурским питањем”. Указаће се на раличита тумачења утицаја етрурског културног хоризонта на римски (романски културни хоризонт). Литература: Branko Gavela, Susret sa umetnošću, Etrurci, Beograd, 1978, 9-104. 11. недеља предавање - Културни хоризонти у Европи - Римски (романски) културни хоризонт Циљ овог часа је да укаже на значај римског културног хоризонта, на локалном и ширем простору. Интерактивним облицима наставе студенти ће се мотивисати да на часу повежу до тада усвојена знања и да се упуте у релеватну литературу. Литература: Pierre Grimal, Rimska civilizacija, Beograd, 1968, 21-44.
12. недеља предавање - Популације у Европи - Индоевропски проблем Циљ овог часа је да студенте упозна са најважнијим археолошким, лингвистичким, антрополошким ставовима о питању Индоевропљана, да кроз презентовање аутохтонистичких, дифузионистичких и других гледишта студенте упути у најзначајније ауторе (Косина, Мар, Гимбутас, Георгијев, Гарашанин), њихове радове и теоријске поставке. Литература: Colin Renfrew, Archaeology and Language, The Puzzle of Indo-European Origins, London, 1998, Preface (карта Индо-европских језика) и 1-26, 71-73.Сенка Ковач, Популације у Азији и Европи, (ауторизована предавања са илустрацијама на CD), 1-50.
13. недеља предавање - Популације у Европи 2 Циљ овог часа је да студенти усвоје основна знања о етноантрополошким специфичностима популација у Европи. Литература: Colin Renfrew, Archaeology and Language, The Puzzle of Indo-European Origins, London, 1998,67-70, 73-74. Сенка Ковач, Популације у Азији и Европи, (ауторизована предавања са илустрацијама на CD), 1-50.
14. недеља - - Припрема за испит Припрема за испит 15. недеља - - ПИСМЕНИ ИСПИТ Писмени испит. |