Курс: Методологија археолошких истраживања - интерпретација (докт.) У оквиру предмета: Методологија археолошких истраживања - интерпретација Предавачи др Ненад Тасић, редовни професор др Јасна Вуковић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Менторски рад са полазницима обухвата заједничко истраживање литературе, консултације по питању садржаја и карактера прочитаних библиографских јединица и дискусију о проблемима које уочавамо. Интерпретација резултата археолошких истраживања и различити начини представљања истих биће једна од централних тема на консултацијама.
Полазници ће морати да у току овог курса напишу есеј о неком од горућих проблема српске праисторијске археологије. Циљ изучавања курса: Циљ је да се полазници упознају са проблематиком и различитим приступима везаним за област којом ће се бавити приликом израде докторске тезе. Уочавање проблема, избор адекватне литературе, критичко проучавање исте и заузимање става циљ је овог курса App.preduslovi_za_polaganje: нема посебних услова за похађање овог курса Облици наставе:
Менторски рад - консултације, дискусије, есеј План курса: 1. недеља предавање - Археолошка методологија Милоја М. Васића са почетка 20. века Родоначелник српске археологије и истраживач Винче за собом је оставио богату ризницу изванредних налаза винчанске културе али и теренску документацију и својеврсан методолошки приступ истраживању вишеслојног налазишта. Са друге стране интерпретација Винче изазвала је бројне критичке приказе. На овом предавању биће приказана Васићева интерпретација и примедбе на њу. 2. недеља предавање - Да ли је постојала Српска археолошка школа? Током овог предавања биће приказан историјат истраживања праисторијских локалитета средином и крајем прошлог века. 3. недеља предавање - Рефлективна методологија Иана Ходера На овом предвању биће приказана методологија која је осмишљена током истраживања Чатал Хујука. 4. недеља предавање - Има ли прошлост будућност? Да ли прошлост има будућност? Ово питање биће централна тема предавања у ком ће бити приказано стање баштине у земљи и окружењу. Да ли ће се археолози будућности бавити систематским истраживањима или ће бити сервис инвеститора питање је на које можда можемо утицати. 5. недеља семинар - Горући проблеми српске праисторијске археологије Током овог и следећих часова биће организовано писање радова који ће се бавити истраживањем главних проблема у српској археолгоији. Хронологије, анализе различитих врста материјала, примена знања из функционалне анализе стечена на раније одслушаним курсевима биће преточена у осмишљене тематске целине којима ћемо се бавити на наредним часовима. 6. недеља предавање - Горући проблеми српске праисторијске археологије Током овог и следећих часова биће организовано писање радова који ће се бавити истраживањем главних проблема у српској археолгоији. Хронологије, анализе различитих врста материјала, примена знања из функционалне анализе стечена на раније одслушаним курсевима биће преточена у осмишљене тематске целине којима ћемо се бавити на наредним часовима. 7. недеља предавање - Горући проблеми српске праисторијске археологије Током овог и следећих часова биће организовано писање радова који ће се бавити истраживањем главних проблема у српској археолгоији. Хронологије, анализе различитих врста материјала, примена знања из функционалне анализе стечена на раније одслушаним курсевима биће преточена у осмишљене тематске целине којима ћемо се бавити на наредним часовима. 8. недеља пројекат - Горући проблеми српске праисторијске археологије Излагање резултата семинара у форми научног скупа са презентацијама и дискусијама. 9. недеља пројекат - Горући проблеми српске праисторијске археологије Излагање резултата семинара у форми научног скупа са презентацијама и дискусијама. 10. недеља предавање - Горући проблеми српске праисторијске археологије Излагање резултата семинара у форми научног скупа са презентацијама и дискусијама. 11. недеља - - Дискусија и резиме курса На овом часу биће организована дискусија у којој ће бити дат резиме курса. 12. недеља предавање - Дискусија и резиме курса На овом завршном часу биће издвојени најзначајнији проблеми до којих смо током курса заједничким напорима стигли и биће предложени начини на које ћемо се тим проблемима у будућности позабавити, како ћемо их приказати јавности и како на њих одговорити.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Ian Hodder, ed., Towards Reflexive Method in Archaeology: The Example at Çatalhöyük, European Journal of Archaeology 5 (2), 2002, 251-254
Тасић, Н.Н., Неолитска квадратура круга, Завод за уџбенике, Београд 2009. ISBN 978-86-17-16535-0 Р12/7 Општа допунска Литература Gimbutas, Marija. 1974. The Goddesses and Gods of Old Europe 7000 - 3500 BCE, Mythos, Legends and Cult Images H.Parzinger, Studien zur Chronologie und Kulturgeschichte der Jungstein-, Kupfer- und Frühbronzezeit zwischen Karpaten und Mittlerem Taurus. Zabern, Mainz 1993. ISBN 3-8053-1501-5 |