Курс: Археологија и покретне слике (осн.) У оквиру предмета: Археологија и покретне слике Предавачи др Мирослав Вујовић, редовни професор др Јасна Вуковић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Курс се састоји из две целине: 1) Упознавање полазника са применом филма и филмских техника у научном истраживању у археологији, представама археологије и археолога у популарној визуелној култури и значају археолошког филма у популаризацији археологије. 2) Практични део курса: упознавање са језиком филма, планирање (синопсис, сторyтеллинг и тритмент) и реализација (организација, снимање, монтажа, припрема конкурсне документације и финансијског плана). Студенти ће бити подељени у тимове са задатком да реализују заједнички пројекат - краткометражни (5 мин) археолошки филм на задату тему. Циљ изучавања курса: Поседовање основних знања о процесу реализације археолошког филма и њихова примена у популаризацији археологије у визуелним медијима. App.preduslovi_za_polaganje: Положени испити из најмање четири обавезна предмета из археологије. Облици наставе:
Један час предавања и један час вежби. План курса: 1. недеља предавање - Уводни час Упознавање студената са планом курса и њиховим обавезама. 1. недеља вежбе - Уводни час Упознавање студената са планом курса и њиховим обавезама. 2. недеља предавање - Археологија у медијима и медији у археологији - 2. недеља вежбе - Језик и синтакса филма Језик и синтакса филма: снимак, секвенца; монтажа; покретне слике и статични предмети (зум, фар, швенк); унутрашњи покрет филма; анимација; slow-motion i time-lapse; 3. недеља предавање - "X" никада не означава право место: Археологија и играни филм Чиме се археолог бави?: сензација и мистерија (потрага за благом, пљачкање гробова и спасавање света); Ко је археолог?: елита, колонијализам и културни империјализам; прашњаве кутије и аукције?: перцепција музеја и археолошких предмета у јавности; 3. недеља вежбе - Визуелно писање Визуелно писање: причање приче: основе сценарија, сценарио пре и после снимања (pre-shoot i post-shoot script); "заплет" и сукоб; синопсис, тритмент.
Задаци студената: Студентима ће бити подељене теме за израду синопсиса за кратак археолошки филм. Осим тога, добиће задатак да погледају неколико археолошких филмова.
4. недеља предавање - Документарни и антрополошки филм Филм и наука; креативна обрада стварности, објективност и реалност; аудиовизуелна антропологија; Роберт Флаерти и Нанук; Cinéma Vérité: Жан Руш; филмски језик - монтажа као синтеза више појединачних догађаја у служби истине: Џон Маршал; 4. недеља вежбе - Разговор и анализа филмова гледаних филмова. - 5. недеља предавање - Археолошки филм Шта је археолошки филм? Историја археолошког филма је кратка, јер о њој нема много тога да се каже; Намена археолошког филма: забава или едукација; улога телевизије; смотре археолошког филма - циљеви и амбиције. 5. недеља вежбе - Представљање студентских синопсиса Представљање студентских синопсиса. Дискусија, одабир најбољих, формирање тимова за израду филма. 6. недеља предавање - Археолошки филм Постоје ли поделе археолошког филма? Теме и циљне групе. 6. недеља вежбе - Реализација филма Реализација филма: снимање. 7. недеља предавање - Како филм формира представу о археолозима? Играни филм: археолог - пустолов и археолог - детектив; документарни филм - Time Team и Захи Хавас; археологија и мода. 7. недеља вежбе - Финансирање Финансирање: конкурси, фестивали, припрема конкурсне документације. 8. недеља предавање - Слика српских археолога у визуелним медијима. - 8. недеља вежбе - Постпродукција Постпродукција: монтажа и звук. 9. недеља предавање - Српска археологија у документарном и играном филму - 9. недеља вежбе - Постпродукција - 10. недеља предавање - Филм као археолошка документација Филм као археолошка документација: почеци, методологија, дигитална документација. 10. недеља вежбе - Дискусија о студентским филмовима. - 11. недеља предавање - Филм у презентацији археологије Филм у презентацији археологије: изложбе, каталози, рекламе 11. недеља вежбе - Дискусија о студентским филмовима. - 12. недеља предавање - Презентација студентских филмова и дискусија. - 12. недеља вежбе - Презентација студентских филмова и дискусија. -
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Barbash, Ilisa and Taylor, Lucien, 1997. Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos, Berkeley: The University of California Press. Barsam, Richard M., 1977. Nonfiction Film: A Critical History, in: Film Theory and Criticism: Introductory Readings (eds. Mast, Gerald and Cohen, Marshall), New York: Oxford University Press. Beale, Thomas W. and Healy, Paul F. 1975. Archaeological Films: The Past as Present, American Anthropologist 77(4), 889-897. MacDougall, David 1976. Prospects of Ethnographic Film, in: Movies and Methods (ed. Bill Nichols), Berkeley: The University of California Press. Nichols, Bill 1981. Ideology and the Image, Bloomington: Indiana University Press, 237-284. Tringham, R. 2009. Making the Most of the Medium of Film to Create Alternative Narratives about the Past and its Investigation,Brussels. |