Курс: Андрагогија комуникација и медија У оквиру предмета: Андрагогија комуникација и медија Предавачи др Тамара Николић, доцент др Бојан Љујић, доцент обавезни курс Број бодова: 9.00 Садржај курса: Предмет курса је општа проблематика комуницирања одраслих и васпитно-образовни аспекти медија. Проучава се кроз неколико проблемских целина:
- Теоријски концепти културе комуницирања и образовање одраслих;
- Невербална комуникација одраслих;
- Вербална комуникација одраслих (култура говора и писања);
- Медији масовног комуницирања и медијско образовање одраслих - андрагошко-дидактичко-методичке особености (уопште и по појединим медијима);
- Електронско - оnline образовање;
- Медијско-образовна анимација, публика која се образује, јавно мњење, односи с јавношћу. Циљ изучавања курса: Циљ курса је стицање релевантних знања, умења, навика и способности за разумевање, процену, истраживање, кориговање и унапређивање андрагошке праксе у комуницирању одраслих и употреби медија.
Способности и вештине:
Уз остала андрагошка знања која студент прима током студија, курс оспособљава да:
- Доприноси развоју културе изражавања, толеранције и међусобног разумевања и поштовања.
- Сарађује у планирању, програмирању, организовању, извођењу и евалуирању образовних програма масовног комуницирања.
- Стиче, преноси, процењује, истражује, коригује и унапређује вештину комуницирања са јавношћу - са медијима и за медије.
- Процењује, истражује, коригује и унапређује вештине тумачења образовних медијских порука.
- Организује и спроводи микро истраживања андрагошке праксе масовног комуницирања (испитује образовне потребе, интересовања и могућности задовољавања истих путем медија; испитује специфичности организационих облика, метода и средстава преношења образовних садржаја путем медија и сл).
- Ради на андрагошком оспособљавању осталих стручњака окупљених око културно-образовних програма медија. App.preduslovi_za_polaganje: Успешно савладани предходни курсеви предвиђени наставним планом студијске групе Облици наставе:
Настава се реализује кроз: предавања; семинарске вежбе (радионице); консултације и индивидуални рад са студентима; практична вежбања која укључују рад у електронској учионици, појединачне и групне посете разним институцијама у вези са масовним комуницирањем. Обавезе студената: Активно учешће на предавањима, семинарским и практичним вежбањима, рад у електронској учионици, презентација задатих домаћих и других радова, положени колоквијуми, консултовање литературе приликом разматрања појединих проблема садржаних у програму.Студенти су обавезни да обаве праксу која је предвиђена наставним планом и програмом. nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Предиспитне обавезе (48%):
- пракса, презентација домаћих и практичних радова (20%);
- колоквијуми (10%);
- семинарска вежбања и инвентивност (18%).
Испит (52%): усмено и/или писмено испитивање у два дела
План курса: 1. недеља вежбе - Уводни сусрет - предавања Упознавање и увођење у курс. Терминолошко-садржинска компарација појмова: цивилизација; масовна и елитна култура; образовна добра масовне културе; масовно друштво; друштво које учи; маса; гомила; публика; група; организација.
2. недеља вежбе - Комуникација, масовна комуникација и образовање одраслих - предавања Теорије и појам комуникације. Структура комуникационог процеса. Критеријуми поделе и врсте. Масовна комуникација (појам, врсте и функције). Образовна функција масовног комуницирања. Образовање одраслих у масовној комуникацији. Масовна комуникација у контексту образовне делатности са одаслима (специфичности, карактеристике, функције).Елементи масовног комуницирања.
Андрагогија масовне комуникације као научна област андрагогије(предмет, циљ, задаци, научна проученост, пракса).Интердисциплинарност 3. недеља вежбе - Семиотичко-лингвистичке релевантности комуникације одраслих - предавања Комуникација одраслих – семиотичко лингвистичке релевантности. Знак у комуникацији одраслих и науке које се баве знаком. Подела и функције знакова. Кодови и комуникација одраслих. Денотативно и конотативно значење. Информација – порука – знање.
4. недеља вежбе - Невербална комуникација - предавања Појам, функције и истраживања невербалне комуникације. Андрагошки значај невербалне комуникације. Презентативни кодови невербалне комуникације (критеријуми поделе и врсте). Знаци везани за глас. Експресија тела (фацијална експресија; гестови; држање и став тела; телесни додир; физички изглед). Артефактни знаци у комуникацији одраслих. Комуникација одраслих везана за простор и време. Комбиновање невербалних кодова.
5. недеља вежбе - Вербална комуникација одраслих – језик и говор - предавања Језик као најсавршенији облик симболичке комуникације одраслих. Настанак језика и језичких група. Језик и говор у комуникацији одраслих. Култура говора. Реторика и беседништво (појам, однос, подела, развој). Организовање беседе (inventio; dispositio; elocutio; actio). Говорник и невербални знаци. Вербално-образовна комуникација. Елементи усмене вербално-образовне комуникације. Убеђивање, наговарање и саветовање одраслих. Функција савета при јавним наступима. 6. недеља вежбе - Језик и писана реч у комуникацији одраслих - предавања Језик и писмо. Писмо као систем знакова. Најсавршенији облик писма (алфабет - азбука, абецеда). Бројеви као математички код у комуникацији.
- Развој писма и ширење писмености - предуслов посредног комуницирања
Мнемотехничка средства и знаци у комуникацији одраслих. Најелементарнији облици писања (пиктограми и идеограми). Најстарија писма и развој писмености. Почеци и ширење писмене комуникације на европском континенту. Писмо и писменост средњовековне Европе 7. недеља вежбе - Научно-технолошко-индустријски развој и масовна комуникација - предавања Проналазак штампе и мас-комуникација. Научно технолошке револуције, ширење писмености и мас-комуникације. Развој материјала за писање и комуникација одраслих. Развој прибора за писање и комуникација одраслих. Комуникациона технологија. Образовна технологија.
8. недеља вежбе - Вештине у невербалној и вербалној комуникацији одраслих - предавања Практична примена.
9. недеља вежбе - Медији масовног комуницирања и концепције медијског образовања - предавања Теорије медија. Медији и образовање одраслих. Медијска писменост и медијско описмењавање одаслих. Медијско образовање: образовање за медије и образовање путем медија (појам, циљеви, специфичности садржаја, андрагошко-дидактичко-методичке особености). Модели и израда програма медијског образовања одраслих. Мултимедијско образовање одраслих (појам, андрагошко-дидактичко-методичке особености). Мултимедијско образовање одраслих у пракси (отворени универзитет...). 10. недеља вежбе - Планирање и програмирање медијског образовања одраслих - предавања Андрагошко-практична решења.
11. недеља вежбе - Публика. Јавно мњење. Медијско-образовна-“анимација” - предавања Појам публике, фактори диференцијације и истраживања. Образовна (масовна) публика. Ефекти културно-образовне медијске комуникације на публику. Јавно мњење. Односи с јавношћу (појам; сврха; видови; методска решења). Однос с медијима као вид односа с јавношћу. Медијско-образовна анимација (суштина појма; аниматори; процес; препреке; ефекат, методи).
12. недеља вежбе - Андрагошка функција новинара. Амбивалентни карактер употребе медија - предавања Етичко-образовна својства и вештине новинара. Новинар у креирању и реализацији медијског образовања (могућности и спутавајући фактори). Амбивалентни карактер употребе медија. Манипулација, цензура, пропаганда, шунд. Реклама (маркетинг) као вид комуникације путем медија. Реклама (маркетинг) у медијском образовању одраслих. Образовање одраслих путем рекламе и за рекламу. 13. недеља вежбе - Традиционални мас-медији и образовање одраслих. - предавања Критеријуми поделе и врсте традиционалних медија. Образовне могућности и изражајности (домети и домени) појединих традиционалних медија.
Штампани медији и образовање одраслих.
Радио и образовање одраслих.
Телевизија, филм и образовање одраслих.
14. недеља вежбе - Нове технологије и образовање одраслих - прадавања Информационе технологије као комуникационо образовни феномен. Значај и функције. Нове технологије и садржаји образовања одраслих. Образовање на даљину и електронско образовање. Електронске учионице у функцији образовања одраслих. Комјутерска писменост. Интернет - образовна понуда и могућности. Виртуелно образовање одраслих. Виртуелни универзитети, електронски каталози, базе података, и сл.
15. недеља вежбе - Оnline образовање - предавања Предуслови и развој online образовања. Теоријске основе електронског учења. Специфичности софтвера (Learning Management System-LMS) у образовању одраслих. Методички захтеви рада у online окружењу. Облици трансмисије знања и интеракција у електронски подржаним курсевима. Синхроне и асинхроне образовне активности. Online комуникационе вештине.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Бал, Ф.(1997) Моћ медија, Београд, Клио Бригс, А., Кобли, П., (2005), Увод у студије медија, Клио, Београд. Дебре, Р.(2000) Увод у медиологију, Београд, Клио Драгићевић-Шешић, М.(1993) Хоризонти читања - Домети културне анимације, Београд, Понт Зиндовић-Вукадиновић, Г.(1994) Визуелни језик медија, Београд, Институт за педагошка истраживања Јанићијевић, Ј.(2000) Комуникација и култура, Београд Лоример, Л.(1998) Масовне комуникације, Београд, Клио Мандић, П. Мандић, Д. (1997) Образовна информациона технологија, Београд, Учитељски факултет Мандић, Т.(1995) Комуникологија - Психологија комуникације, Београд, аутор МекКвин, Д.(2000) Телевизија, Београд, Клио
Образовање и масовне комуникације (1993), Зборник радова, Београд, Министарство просвете РС Овесни, К. Самуровић,С (1997) Алтернативни модели образовања одраслих, Андрагошке студије, Београд, ИПА Радојковић, М., Милетић, М., (2005) Комуницирање, медији и друштво, Нови Сад, Стилос. Рег, Д.(1996) Односи с медијима, Београд, Клио
Рот, Н. (2004) Знакови и значења - Вербална и невербална комуникација, Београд, Плато.
Станојевић, О. и Аврамовић, С. (2003) Ars Rhetorica, Београд, Службени лист СЦГ Томић, З.(2000) Комуникологија, Београд, Филолошки факултет Фидлер, Р., (2004) Медијаморфозис, Клио, Београд. Шинглер, М. Виринга, М(2000) Радио, Београд, Клио Општа допунска Литература Баћевић, Љ., In media res : Ефекти медија, Београд, Институт за друштвене науке. Безданов-Гостимир, С. (1994) За(у)вођење медија, Београд, Министарство просвете Србије
Бјелица, М.(1983) Штампа и друштво, Београд, ЗУНС
Божовић, Р. (1990) Култ-ура, Београд, Научна књига
Бојд, Е., (2002) Новинарство у електронским медијима, Клио, Београд.
Бретон, Ф. (2000) Изманипулисана реч, Београд, Клио
Бригс, А., Берк, П., (2006) Друштвена историја медија, Београд, Клио.
Бурдије, П.(2000) Нарцисово огледало, Београд, Клио
Гартенсцхлаегер,У. Хинзен, Х. ур.(2000) Перспективе и тенденције образовања одраслих у Европи, Загреб, Хрватска заједница пучких отворених училишта Гоне, Ж.(1998) Образовање и медији, Београд, Клио
Ђорђевић, Т.(1979) Теорија информација/теорија масовних комуникација, Љубљана, Партизанска књига
Ђуричић, П.(1990) Новинарство - филозофија, морал, занат, Београд, Ларис
Еко, У.(1973) Култура, Информација, Комуникација, Београд, Нолит
Илић, М., (2006) Рађање телевизијске професије, Београд, Клио.
Казнев, Ж.(1976) Социологија радио-телевизије, Београд, БИГЗ
Качавенда, Н.(1974) Како одрасли схватају појмове у радио серији, у: Образовни програми радија, Београд, ЈРТВ
Качавенда, Н.(1975) Радио-емисија у мултимедијском приступу друштвеном образовању, Андрагогија (Загреб), бр. 1-2
Келнер, Д., (2004) Медијска култура, Београд, Клио. Филиповић, В. Костић, М. и Прохаска, С. (2001) Односи са јавношћу, Београд, ФОН
Џуверовић, Б.(1980) Култура без граница - Лица и наличја масовне комуникације
|