Курс: Андрагогија слободног времена
Предавачи

др Тамара Николић, доцент

др Бојан Љујић, доцент

обавезни курс
Број бодова: 8.00
Садржај курса: Предмет курса је васпитно-образовна проблематика слободног времена одраслих. Проучава се кроз неколико проблемских целина: - Општа андрагогија слободног времена (слободно време као феномен и као научно-теоријска поставка; проученост и васпитно-образовне импликације, предуслови, могућности, ефекти; доколичарско образовање: образовање у слободном времену и за слободно време); - Историјске и међународне димензије развоја васпитно-образовних проблема доколице; - Спорт и рекреација одраслих; - Игра и стваралаштво одраслих; - Туризам и образовање одраслих; - Комуникације, медији и слободно време одраслих; - Андрагошки аспекти слободног времена у спецификованим условима (предузеће, културне институције, породица, стари, млади одрасли, инвалидна лица...)
Циљ изучавања курса: Циљ курса је стицање релевантних знања, умења и формирање ставова ради проналажења адекватног професионалног доприноса развоју културе коришћења слободног времена одраслих. Курс даје базу на основу које се отвара широка лепеза могућности даље конкретизације примене и усавршавања стечених знања, вештина, умења, ставова у пракси и кроз праксу. Вештине и способности Уз остала андрагошка знања која студент прима током студија, кроз курс се оспособљава да: - Проучава природу слободног времена (као феномена и теоријске концепте), испитује образовне потребе и образовне могућности слободног времена конкретне категорије појединаца, предузећа, комуне и шире заједнице. - Планира и програмира, обликује потребне образовне материјале, учествује у организацији, реализацији и евалуацији разних културно-образовних активности (по садржају и организационим решењима) као: а) разне образовно-туристичке активности намењене како туристима и запосленим у туризму тако и рецептивном становништву и у вези са угоститељско-туристичким објектима; б) спортско рекреативно-образовне активности (институције, корисници, организатори, реализатори); ц) разни видови игара одраслих; д) активности слободног времена људи са специјалним потребама; е) стари, млади одрасли, војници, затвореници итд. - Процењује, истражује, коригује и унапређује образовне ефекте слободног времена на остале централне животне домене (рад и породица). - Развија саветодавне професионалне способности и вештине у овој области (директно и/или преко наставника и других стручњака у области културе и образовања). - Стиче се вештина адекватне селекције садржаја и облика културно-образовне понуде, обликовање истих и умешност културне анимације на нивоу организације, комуне и шире заједнице. - Перципира, процењује, саветује и промишља допринос квалитета коришћења слобоног времена општем квалитету живљења. - Организује и реализује микро истраживања у овој области.
App.preduslovi_za_polaganje: Успешно савладани предходни курсеви предвиђени наставним планом студијске групе.
Облици наставе: Настава се реализује кроз: предавања; семинарске вежбе (радионице); рад у рачунској учионици; консултације и индивидуални рад са студентима; практична вежбања која укључују појединачне и групне посете разним институцијама у вези са слободним временом одраслих.
Обавезе студената: Активно учешће на предавањима, семинарским и практичним вежбањима, презентација задатих домаћих и других радова, положени колоквијуми, консултовање литературе приликом разматрања појединих проблема садржаних у програму. Студенти су обавезни да обаве праксу која је предвиђена наставним планом и програмом.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Предиспитне обавезе (48%): - пракса, презентација домаћих и практичних радова (22%); - колоквијуми (8%); - семинарска вежбања и инвентивност (18%). Испит (52%): усмено и/или писмено испитивање у два дела
План курса:
1. недеља
вежбе - Уводни сусрет - предавања
Упознавање и увођење у курс. Однос појма и термина (логички приступ на примерима из области андрагогије слободног времена). Терминолошко појмовне дилеме.
2. недеља
вежбе - Конституисање андрагогије слободног времена и историјски развој - предавања
Предмет, научне области и квантум андрагошких знања, специфичност методологије, динамичност праксе. Место у систему андрагошких дисциплина и студија доколице. Интердисциплинарност. Феномен слободног времена (прошлост, садашњост, будућност). Теоријске поставке доколице и кристалисање педагошко-андрагошких идеја кроз историјски развој.
3. недеља
вежбе - Савремени теоријски приступи изучавања доколице и образовања - предавања
Савремене теорије о доколици. Слободно време у педагошкој и андрагошкој литератури. Научна истраживања у области доколице и образовања. Почетак научних истраживања. Груписање истраживања и лимитирајући фактори. Светске релације истраживања. Образовне делатности Светске асоцијације за слободно време и рекреацију (WLRA). Допринос других међународних организација (WICE, ELRA, ALATIR...) развоју доколичарског образовања. Деклерације о доколичарском образовању на светском и европском нивоу.
4. недеља
вежбе - Андрагошки релевантне опште карактеристике слободног времена - предавања
Време као филозофско-андрагошка категорија. Друштвена условљеност слободног времена. Андрагошко осмишљавање слободног времена као ентитета и интегралног дела човековог времена. Активности слободног времена одраслих. Сврсисходност и вредносна обојеност слободног времена (друштвена и лична). Релативност слободе избора активности слободног времена. Вредносне оријентације и избор акитвности у слободном времену одраслих. Оправданост, улога и могућности андрагошких утицаја.
5. недеља
вежбе - Квалитет живљења у слободном времену као андрагошка вредност - предавања
Одређење појмова “квалитет живљења” и “квалитет живљења у слободном времену” – васпитно образовне импликације. Хуманистички концепт. Амбивалентни карактер слободног времена. Девијантни облици коришћења слободног времена (доконост, снобизам,алкохолизам, наркоманија...). Боемство и сл.вр. Могућности, оправданост и варијанте андрагошких интервенција. Модалитети комуникације и медији у слободном времену одраслих.
6. недеља
вежбе - Доколичарско образовање - предавања
Одређење појма. Васпитање и образовање одраслих у слободном времену. Специфичност методичких решења. Појам и карактеристике образовних активности у слободном времену. Интензитет, сфера и садржај образовних активности. Класификација образовних активности у слободном времену одраслих. Васпитање и образовање одраслих за слободно време. Спрецифичност методичких решења. Доколичарско образовање и саветодавна функција андрагога. Припремање кадрова за андрагошки рад у области слободног времена.
7. недеља
вежбе - Андрагогија спорта и рекреације - предавања
Садржај андрагогије спорта и рекреације. Појам и функције рекреације одраслог човека. Рекреативне потребе и мотиви одраслих. Основни облици рекреације одраслих. Спортска рекреација одраслих. Андрагошки аспекти спорта и физичке културе. Васпитно-образовно припремање публике. Специфичности методичких решења. Образовно-културна анимација у овој области. Образовно припремање за специфичне видове рекреације. Ефекти рекреације. Радна средина и рекреација. Лукративна рекреација. Туристичка рекреација.
8. недеља
вежбе - Образовање и рекреација одраслих - предавања
Практично-методичко-организациона решења.
9. недеља
вежбе - Андрагогија туризма - предавања
Садржај андрагогије туризма. Теорије туризма. Туристичка култура и њена васпитно-образовна проблематика. Путовање као активност слободног времена. Туристичко-образовни маркетинг (појам, обликовање разних материјала и сл.). Образовна припрема одраслих за поједине фазе путовања. Методичко организационе особености образовно-туристичког рада са: туристима, запосленима у туризму и рецептивним становништвом. Образовна "анимација" у туризму. Селективне врсте туризма и специфични садржаји образовања.
10. недеља
вежбе - Туристички простор и задовољавање образовних потреба - предавања
Појам туристичког простора. Туристичке атракције и образовање. Образовне потребе и мотиви туриста. Туристичко понашање. Туристички доживљај. Појмови акултурације и културне интеграције. Девијантна понашања у туризму и образовно-васпитна интервенција. Еколошко образовање одраслих (појам и карактеристике). Паркови и активности слободног времена одраслих.
11. недеља
вежбе - Образовно-туристички рад - предавања
Практично-методичко-организациона решења.
12. недеља
вежбе - Андрагогија стваралаштва и игре - предавања
Садржај андрагогије стваралаштва и игре. Стваралаштво и слободно време одраслих. Игра одраслог човека (суштина, значај и функције). Класификација и критеријуми поделе игара одраслих. Образовно-васпитне могућности кроз игру. Развијање културе играња одраслих васпитањем и образовањем. Теорије игре (Хуизинга, Кајоа ...). Девијантни облици игре одраслих и образовно-васпитна интервенција. Аматеризам и хоби активности као област испољавања стваралаштва човека. Иноваторство и слободно време одраслих.
13. недеља
вежбе - Стваралаштво и игра одраслих - предавања
Практично-методичко-организациона решења.
14. недеља
вежбе - Андрагогија слободног времена у спецификованим условима - предавања
Предузеће и слободно време. Андрагошка функција позоришта, биоскопа, галерија, јавних библиотека, разних клубова, хотела... у слободном времену одраслих. Породична доколица. Слободно време пензионера и старијих одраслих. Пол и слободно време. Слободно време других спецификованих категорија одраслих (војници, затвореници, млади одрасли, људи са специјалним потребама и сл.).
15. недеља
вежбе - Културне институције и слободно време одраслих - предавања
Практично-андрагошко-организациона решења.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Качавенда Радић, Н. (1997), Истраживања у области доколице и образовања - светске релације, Истраживања у педагогији и андрагогији, Зборник радова, Београд, ИПА,
Драгићевић-Шешић, М.(1993) Хоризонти читања - Домети културне анимације, Београд, Понт
Кајоа, Р.(1979) Игре и људи, Београд, Нолит
Качавенда Радић, (1996,), Предузеће и слободно време “Андрагошке студије”, Вол. 3, бр 1
Качавенда Радић, Н. (1997), Интеркултурно образовање - пројекат Светске асоцијације за доколицу и рекреацију, Истраживања у педагогији и андрагогији, Зборник радова, Београд, ИПА,
Качавенда Радић, Н. (1998) Породична доколица, “Андрагошке студије”, Вол. 5, бр. 1.
Качавенда Радић, Н.(1989) Слободно време и образовање, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства
Качавенда Радић, Н.(1992) Рефлексије (о/и) слободног времена, Београд, ИПА
Качавенда Радић, Н.(1994) Образовна припремљеност и подобност становништва за рецептивни туризам, “Андрагошке студије”, Вол. 1, бр. 1-2.
Криппендорф, Ј.(1986) Путујуће човечанство - За ново поимање слободног времена и путовања, Загреб, Завод за истраживање туризма
Лазаревић, Б.(2001) Андрагошки аспекти Аристотеловог схватања доколице, “Андрагошке студије”, Вол. 8, бр. 1-2.
Лазаревић, Б.(2004) Светска асоцијација за доколицу и рекреацију – Место и улога Комисије за образовање, “Андрагошке студије”, бр. 1-2.
Митић, Д.(2001) Рекреација, Београд, Факултет спорта и физичког васпитања.
Ненадић, М.(1997) Нови дух образовања, Београд, Просвета
Овесни, К. (1996), Аматеризам као чинилац активности слободног времена, “Андрагошке студије”, Вол. 3, бр 1.
Овесни, К.(1997), Међусобне рефлексије родитеља и њихове деце на однос према слободном времену и његов садржај , Истраживања у педагогији и андрагогији, Зборник радова, Београд, ИПА,
Савићевић, Д. (2004) Учење и старење, Београд, ИПА
Тодоровић, А. (1990) Теорије туризма и културно-уметничке вредности, Београд, Туристичка штампа
Хуизинга, Ј.(1970) Хомо луденс, Загреб, Матица хрватске
Чомић, Ђ.(1990) Психологија туризма, Београд, Туристичка штампа
Општа допунска Литература
Божовић, Р.(1979) Искушења слободног времена, Београд, Младост
Галић, М.(2003) Педагогија спорта, Београд, аутор (одговарајући делови)
Елаковић, С.(1991) Социологија слободног времена, Београд, Савремена администрација
Јешић, Д.(2000) Породица и слободно време, Београд, Учитељски факултет
Јовичић, Ж.(1986) Теоријске основе рекреације, Београд, (стр.7-42; 64-97)
Јовичић, Ж.(1992) Феноменологија туризма, Београд, Научна књига
Качавенда, Н.(1983) Вредносне оријентације одраслих и образовање, Београд, Просветни преглед
Качавенда,Н.(1980) Слободне активности у школама за одрасле, Београд, Филозофски фак.
Коковић, Д. Бјелица,С.(1992) Увод у социологију спортске рекреације, Београд, Стручна књига
Коковић, Д.(1986) Спорт без игре, Титоград, Универзитетска реч
Коковић, Д.(1990) Доба насиља и спорт, Нови Сад, Спорт
Мандић, Т.(1995) Комуникологија - Психологија комуникације, Београд, аутор
Мрмак, И.(1978) Слободно време и образовање уз рад, *Андрагогија*, бр. 1-2
Ољача, М.(1997) Селф концепт и развој, Нови Сад, Филозофски факултет
Савићевић, Д. (1986) Огледи из андрагогије, Титоград, Универзитетска ријеч
Савићевић, Д.(1983) Флексибилност организовања слободног времена, рада и образовања, у: Човек и доживотно образовање, Титоград, Републички завод за унапређење школства
Тодоровић, А.(1984) Социологија слободног времена, Београд, Интерпреглед
Хавелка, Н. Лазаревић, Љ.(1981) Спорт и личност, Београд, Спортска књига
Чомић,Ђ. Косар,Љ. Штетић,С. (2001) Глобална фуга, Глобализација постмодерног туризма, Београд, ДП *Ђуро Салај*