Курс: Општа педагогија - АН (осн.) 2021 У оквиру предмета: Општа педагогија - АН (осн.) 2021 Предавачи др Наташа Николић, ванредни професор др Александар Тадић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Програм предавања: Предмет педагогије. Васпитање као најшири педагошки појам и предмет педагошке науке. Карактеристике васпитања. Историјска димензија васпитања. Основни педагошки појмови. Процес настанка, развоја и конститутисања педагогије као науке. Савремена схватања педагогије. Систем педагошких дисциплина. Однос педагогије и других наука. Могућности и границе васпитања личности. Фактори развоја личности: наслеђе, друштвена средина, васпитање, активност личности. Природа и карактер циља васпитања. Структура и детерминанте система васпитања. Основна питања васпитања целовите личности. Основи методике васпитања.
Програм вежби: Карактеристике васпитања. Разлике у одређењима педагошких појмова. Васпитање детета у српској патријархалној култури. Педагогија као наука и научни систем. Педагогија као интердисциплинарна наука. Васпитање личности. Проблеми циљева у васпитању. Однос између појединих компонената васпитања. Карактеристике општих принципа, метода и средстава васпитања. Циљ изучавања курса: Упознавање студената са педагогијом као науком и научним системом, овладавање основним знањима из области опште педагогије са методологијом и историје педагогије, развијање педагошког мишљења, богаћење и развијање педагошког речника. App.preduslovi_za_polaganje: / Облици наставе:
Предавања, вежбе, групни рад, дискусије израда индивидуалних радова, семинарски рад, прикази прочитане литературе, презентације на часу и индивидуалне консултације. План курса: 1. недеља предавање - Предмет педагогије Васпитање као најшири педагошки појам и предмет педагошке науке. Карактеристике васпитања. Улога и значај васпитања у развоју индивидуе и друштва. Историјска димензија васпитања.
Литература: Антонијевић, Р. (2013). Општа педагогија. Београд: ИПА Филозофског факултета. 1. недеља вежбе - Карактеристике васпитања Постојеће дефиниције васпитања. Сагледавање васпитања као индивидуалног и друштвеног феномена. 2. недеља предавање - Васпитање и други педагошки појмови Појам образовања. Однос васпитања и образовања. Остали педагошки појмови (самообразовање, социјализација, настава, учење и др.). Литература: Диркем, Е. (1981). Васпитање и социологија (33-57), Београд: ЗУНС. 2. недеља вежбе - Разлике у одређењима педагошких појмова 3. недеља предавање - Педагогија као наука и научни систем Процес настанка, развоја и конститутисања педагогије као науке. Систем педагошких дисциплина. Литература: Коцић, Љ. (2004). Проблем дефинисања предмета педагогије и њеног разграничења од других наука, у: Југословенска педагогија друге пол 3. недеља вежбе - Разматрање различитих схватања педагогије / науке о васпитању 4. недеља предавање - Савремени педагошки правци Педагогија есенције и егзистенције. Трансмисивна, романтичарска и прогресивна оријентација у педагогији. Литература: Поткоњак, Н. (1996). ’Трећа педагогија’ - утопија или стварност. Настава и васпитање, 45(2), 228-240. 4. недеља вежбе - Васпитање – култура – друштво Васпитање детета у српској патријархалној култури Литература: Требјешанин, Ж. (1991). Представа о детету у српској култури (281-350). Београд: Српска књижевна задруга. 5. недеља предавање - Педагогија и друге науке Педагогија и филозофија. Педагогија и социологија. Педагогија и психологија. Педагогија и антропологија. 5. недеља вежбе - Педагогија као интердисциплинарна наука 6. недеља предавање - Васпитање личности Могућности и границе васпитања личности. Фактори развоја личности: наслеђе, друштвена средина, васпитање, активност личности. Једнострана схватања о факторима развоја личности: нативистичка, емпиристичка, теорија конвергенције. 6. недеља вежбе - Васпитање личности Разматрање резултата истраживања о прожимању и утицају фактора значајних за развој личности. Импликације ових истраживања на теорију и праксу васпитања. 7. недеља предавање - Природа и карактер циља васпитања Интердисциплинарност циља васпитања. Детерминанте циља васпитања. Суштина, потребе и могућности одређивања (формулисања, постављања) циља васпитања. Конкретизације циљева васпитања. Литература: Ђорђевић, Ј. (1993). Проблеми циљева и задатака у васпитању и образовању, Педагогија, 1-2, 8-32. 7. недеља вежбе - Проблеми циљева у васпитању Идеално и реално у формулисању циљева васпитања. Формулације циљева васпитања у документима, педагошкој и другој литератури. 8. недеља предавање - Структура система васпитања Детерминанте система васпитања. Принципи организовања система васпитања. Однос институционализованог и ванинституционализованог васпитања. 8. недеља вежбе - Детерминанте система васпитања 9. недеља предавање - Основна питања васпитања целовите личности Стране васпитања (интелектуално, морално, естетско, физичко васпитање). Повезаност различитих страна васпитања. Литература: Ками, К. (1983). Аутономија: циљ васпитања према Пијажеу, Предшколско дете, 13 (1-2), 1-12. 9. недеља вежбе - Однос између појединих страна васпитања 10. недеља предавање - Појам и основне карактеристика интелектуалног васпитања Теорије интелектуалног развоја и васпитања. Учење у интелектуалном васпитању. Васпитање мишљења ученика. 10. недеља вежбе - Улога учења у интелектуалном васпитању 11. недеља предавање - Појам и основне карактеристика моралног васпитања Морал и моралне вредности. Теорије моралног развоја и васпитања. Породица, школа и друштво као чиниоци моралног васпитања. 11. недеља вежбе - Савремене концепције моралног васпитања Анализа и разматрање концепција (Лоренс Колберг, Жан Пијаже). 12. недеља предавање - Појам и основне карактеристика естетског васпитања Уметност, креативност, стваралаштво и естетско васпитање. Васпитање кроз уметност. 12. недеља вежбе - Савремене концепције естетског васпитања Анализа и разматрање концепција естетског васпитања (Џон Дјуи, Херберт Рид, Елиот Ајзнер). 13. недеља предавање - Појам и основне карактеристика физичког васпитања Могућности деловања на физички развој. Васпитање кроз спорт. 13. недеља вежбе - Однос између физичког развоја и физичког васпитања Узраст, физички развој и физичко васпитање. 14. недеља предавање - Основи методике васпитања Општи принципи васпитања. Принципи научности, хуманости, социјализације, индивидуализације и активности. 14. недеља вежбе - Процедуралне, интерперсоналне и дидактичке стратегије васпитног рада. Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације: Еманципаторска компонента васпитног рада наставника (стр. 15-59, 138-206), Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета. |