Курс: Организационо учење (мастер) У оквиру предмета: Организационо учење (мастер) Предавачи др Кристинка Овесни, редовни професор др Зорица Милошевић, доцент изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Теоријска настава:
Различити теоријски концепти и модели учења у организацији (учење „кроз једноструку“ и „двоструку петљу“, „deutero“ учење) - Mодел конверзије индивидуалног и тимског (колаборативног) учења у организационо знање – Однос организационог учења и концепта „организације која учи“ – Андрагошка перспектива организационог учења
Практична настава:
Методе и технике андрагошког интервенисања у примени различитих концепата и модела учења у организацији – Планирање, писање и реализовање плана андрагошких активности за диференциране нивое учења у организацији (индивидуални, тимски, групни и организациони ниво) – Примена моделa конверзије индивидуалног и тимског (колаборативног) учења у организационо знање – Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације која учи.
Циљ изучавања курса: Развој компетенција и стицање теоријских знања о процесима учења у организацији. Оспособљавање за примену различитих парадигми и андрагошко интервенисање на диференцираним нивоима учења у организацији. App.preduslovi_za_polaganje: Услови су у складу са условима за упис мастер студија Облици наставе:
Предавања, вежбе, радионице, групни рад, дискусија, семинарски рад - израда плана, консултације, студија случаја, On-line метод План курса: 1. недеља предавање - Различити теоријски концепти и модели учења у организацији Кључни теоријски концепти. Модели учења у организацији. 2. недеља предавање - Различити теоријски концепти и модели учења у организацији Учење у организацији. Детерминанте индивидуалног учења. Детерминанте групног/колаборативног учења. Детерминанте организационог учења. 3. недеља предавање - Учење „кроз једноструку“ и „двоструку петљу“ Организационо учење и учење у организацији. Организациона култура и промене у организацији. Учење „кроз једноструку петљу“. Учење „кроз двоструку петљу“. 4. недеља предавање - „Deutero“ учење у организацији „Deutero“ учење у организацији. „Meta“ учење у организацији. Планирање учења у организацији. 5. недеља предавање - Mодел конверзије индивидуалног и тимског учењa у организационо знање Тимско учење у организацији. Индивидуализам и колективизам у учењу. Дистанце моћи. Развој заједничког дизајна организације. 6. недеља вежбе - Mодел конверзије индивидуалног и тимског учењa у организационо знање Индивидуализам и колективизам у учењу. Развој заједничког дизајна организације. Развој "знања организације". Значај синергетског деловања различитих врста знања у организацији. 7. недеља предавање - Значај имплицитног и тацитног знањa за развој организације Учење у организацији као комплексан сложај различитих врста учења. Адаптивно учење. Генеративно учење. Тацитно знање. Имплицитно знање. 8. недеља предавање - Однос организационог учења и концепта „организације која учи Укључивање у образовни и/или процес учења у традиционалној, хијерархијски устројеној организацији. Укључивање у процес учења у савременој, флексибилној организацији. 9. недеља предавање - Однос организационог учења и концепта „организације која учи" Процеси учења у организацији која учи. Значај организационе климе и организационе културе за процесе организационог учења и учења у "организацији која учи". Посвећеност организацији. 9. недеља вежбе - Однос организационог учења и концепта „организације која учи" Организационо учење као откривање и исправљање грешке унутар система норми и правила. Организационо учење као откривање и исправљање организационе грешке кроз процесе преиспитивања постојећих норми и правила. "Организација која учи" - контекст у коме се подржавају различите врсте учења. 10. недеља предавање - Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације Андрагошке интервенције. Креирање ситуације за учење. Критични догађаји. Организовање и реализација. Мониторинг и евалуација. Модели андрагошког интервенисања за примену организационог учења у креирању организације. GTPQ модел. TALK модел. ALP и AL модели. 10. недеља пројекат - Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације Андрагошке интервенције. Модели андрагошког интервенисања за примену организационог учења у креирању организације. 11. недеља предавање - Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације Учење у организацији. Модификовање понашања. Оснаживање. 11. недеља пројекат - Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације Учење у организацији. Модификовање понашања. Оснаживање. 12. недеља предавање - Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације Алтернативни андрагошки модели учења. Савремена технологија и организационо учење. Виртуелно пословање. Организациона меморија. Заједнице за виртуелно учење. 3D технологија и организационо учење. Социјално умрежавање и организационо учење. 12. недеља пројекат - Андрагошке интервенције за примену организационог учења у креирању организације Алтернативни андрагошки модели учења. Савремена технологија, учење у организацији и организационо учење. 13. недеља предавање - Андрагошка перспектива организационог учења "Активирање деловања". Фокусирање на повезаност. Импликације правне регулативе организације. Значај искуства. Концепт "заједничке креативности". Визија организације. Примери добре праксе организације. Развој заједничког искуства. 14. недеља предавање - Концепт „организације која учи“ Модели засновани на општој теорији система. Модел „компаније која учи". CEDRA пројекат. Теоријска објашњења феномена "организације која учи" из перспективе теорије комплексности/сложености. Субсистеми организације која учи. "Дисциплине" значајне за стварање организације која учи. 15. недеља предавање - Андрагошка перспектива концепта „организације која учи“ Континуирано стварање могућности за учење. Промовисање истраживања и дијалога. Подстицање сарадње и тимског учења. Стварање система за одржање и размену (организационог) знања. Подстицање појединаца да деле колективну визију. Повезивање организације са окружењем. 15. недеља вежбе - Андрагошка перспектива концепта „организације која учи“ Компоненте планирања учења у организацији. Стратегије учења у организацији. Континуум учења у организацији.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Argyris, C. (1992). On Organizational Learning. Cambridge: Blackwell. Argyris, C., Schön, D. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Reading, MA, Menlo Park, CA, Don Mills, ON, Canada: Addison—Wesley Publishing Company. Argyris. C. (2006). Reasons and Rationalizations: The Limits to Organizational Knowledge. New York, NY: Oxford University Press Inc. Nonaka, I. (1991). The knowledge—creating company. Harvard Business Review, 69(6), 96—104. Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). The Knowledge–Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York, NY: Oxford University Press, Inc. Ovesni, K. (2013). Organizational Learning: Implications for Human Resource Development. In: M. Despotović, E. Hebib & B. Németh (Eds.): Contemporary issues of education quality. Belgrade: University of Belgrade, Faculty of Philosophy, Institute for Ovesni, K. (2013). Uloga andragoga u organizaciji koja uči. Izlaganje na nacionalnom naučnom skupu u okviru Januarskih susreta pedagoga 2013 “Pedagog izmedju teorije i prakse”. Ovesni, K., Alibabić, Š. (2011). Improving performance and flexibilization in organizations: Andragogical impacts. U J. Štarc (Ed.), Human Capital As A Source Of Success In The Process Of Globaliz Овесни, К. (2014). Организација која учи: андрагошка перспектива. Београд: Институт за педагогију и андрагогију, Филозофски факултет Универзитета у Београду. 86-108, 118-179. Овесни, К., прир. (2015). Организационо учење, хрестоматија. Општа допунска Литература Argyris. C. (2006). Reasons and Rationalizations: The Limits to Organizational Knowledge. New York, NY: Oxford University Press Inc. Iandoli, L., Zollo, G. (2008). Organizational Cognition and Learning: Building Systems for the Learning Organization. Hershey and New York: Information Science Publishing. McShane, S. L., Von Glinow, M.A. (2008). Organizational Behavior (4th Ed.).New York, NY: McGraw-Hill/Irwin. O’Neil, J., and Marsick, V. J. (2007). Understanding Action Learning. New York: AMACOM. Ovesni, K., Alibabic, Š. (2012). Obrazovanje odraslih: ključni čimbenici i novi izazovi u procesu profesionalizacije. Andragoski glasnik, 28(1), 7–20. |