Курс: Професионални развој наставника у образовању одраслих (мастер) У оквиру предмета: Професионални развој наставника у образовању одраслих Предавачи др Виолета Орловић Ловрен, редовни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Теоријска настава: Теорије професионалног развоја наставника. Приступи иницијалном развоју и усавршавању наставника.Специфичности развоја и улоге наставника у образовању одраслих.Компетенције наставника у образовању одраслих - теоријски, пројектни и истраживачки модели. Стандарди у образовњу и усавршавању наставника у образовању одраслих.Наставник за одрасле у домаћим и европским образовним политикама. Професионализација наставника за одрасле.
Практична настава:Анализа статуса и могућности унапређења положаја и улоге наставника у образовању одраслих. Праћење праксе наставника у образовним програмима за одрасле у Србији. Истраживање ставова полазника и наставника у пракси образовања одраслих у Србији. Вежбање и унапређење андрагошких вештина наставника код студената. Циљ изучавања курса: Упознавање са теоријским аспектима професионалног развоја наставника и практичним димензијама њиховог статуса и улоге у образовању одраслих App.preduslovi_za_polaganje: У складу са Статутом Факултета за мастер студије Облици наставе:
Интерактивна настава, истраживачки пројекат, индивидуалне и групне консултације План курса: 1. недеља предавање - Увод у професионални развој наставника Теоријски приступи - теорије професионалног развоја и професионалног развоја наставника 2. недеља предавање - Иницијално образовање и професионално усавршавање наставника Модели иницијалног образовања наставника
Програми професионалног усавршавања наставника
Специфичности статуса и професионалног развоја наставника за одрасле
Образовна политика и подстицаји усавршавању наставника 3. недеља предавање - Наставници у образовању одраслих Улога наставника у образовању одраслих
Наставник као фацилитатор
Наставник, водитељ процеса, тренер, наставник као истраживач праксе 4. недеља предавање - Компетенције наставника у образовању одраслих Наставничке компетенције и стандарди компетенција
Компетенције наставника у образовању одраслих 'тенденције, резултати истраживања, проблеми и потребе 5. недеља предавање - Потребе и могућности професионалног усавршавања наставника Наставници између образовне политике и праксе
Образовне потребе наставника као основа развоја програма професионалног усавршавања
Програми стручносг усавршавања наставнка у Србији - потребе и проблеми 6. недеља предавање - Статус наставника за одрасле у формалном систему образовања Наставник за одрасле у основном и средњем стручном образовању
Наставник у универзитетском образовању
Истраживања и практична питања 7. недеља предавање - Наставник за одрасле у систему неформалног образовања Ко су наставници за одрасле у неформалном образовању
Приступ настави за одрасле у неформалном образовању
Истраживачки резултати и практична питања 8. недеља предавање - Статус наставника за одрасле у региону Поређење улоге и статуса наставника з аодрасле на регионалном нивоу
Компаративна анализа - истраживачки налази и отворена питања 9. недеља предавање - Истраживања и методолошки приступи проучавању професионалног развоја наставника Анализа доступних истраживачких налаза у земљи и иностранству
Потребе за даљим истраживањем
Формулисање истраживачких проблема и задатака 10. недеља предавање - Вештине и компетенције наставника за одрасле Стандарди компетенција и програми обуке и усавршавања наставника за рад са одраслима
Препознавање и вежбање вештина наставника за одрасле 11. недеља предавање - Самоевалуација наставника за одрасле Значај рефлексиј еи )само=евалуације наставника за одрасле
Квалитет наставе за одрасле из перспективе наставника и полазника 12. недеља предавање - Припрема истраживачких пројеката Дефинисање проблема и предмета истраживања - из домена професионалног развоја наставника за одрасле 13. недеља семинар - Методолошка разрада истраживачких пројеката Разрада идејних пројеката студената за теоријско-емпиријско истраживање дефинисаних питања професионалног развоја наставника за одрасле
Припрема за истраживање
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Brookfield,S.(2006)Skillful Teacher, San Francisco, Jossey-Bass Алибабић,Ш.,Овесни,К.(2005).Управљање професионалним развојем наставника. Иновације у настави:часопис за савремену наставу 18(2, 14-29. Марушић,М.,Пејатовић,А.(2013)Чиниоци партиципације наставника у професионалном усавршавању, Андрагошке студије бр.1, стр.117-130. Половина,Н.,Павловић,Ј.(ед)(2010): Теорија и пракса професионалног развоја наставника, Београд: Институт за педагошка истраживања Радуловић,Л.(2011): Образовање наставника за рефлексивну праксу, Београд: Универзитет у Београду, Филозофски факултет |