Курс: Општа педагогија - увод у педагогију У оквиру предмета: Општа педагогија Предавачи др Радован Антонијевић, редовни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент др Наташа Николић, ванредни професор др Александар Тадић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 План курса: 1. недеља предавање - Педагогија као наука и научни систем Процес настанка, развоја и конституисања педагогије као науке. Савремена схватања педагогије. Систем педагошких дисциплина. 1. недеља вежбе - Педагогија као наука и научни систем Разматрање различитих схватања педагогије-науке о васпитању. Анализа текстова: Е. Диркема, В. Брецинке и Г. Миалареа. 2. недеља предавање - Појмови васпитање и образовање Указивање на дилеме и питања која се јављају приликом одређивања ових појмова. Одређивање суштине и садржаја ових педагошких категорија. 2. недеља вежбе - Појам васпитање Схватања васпитања из перспективе здравог разума (свакодневне лексике). Научна одређења појма. 3. недеља предавање - Карактеристике васпитања Васпитање као индивидуални и друштвени феномен. Особености васпитања као индивидуалног феномена. Општа и конкретна друштвена условљеност васпитања. 3. недеља вежбе - Карактеристике васпитања Постојеће дефиниције васпитања. Значај контекста у коме се васпитање разматра. Сагледавање основних карактеристика васпитања као индивидуалне и друштвене делатности. 4. недеља предавање - Васпитање и друштво Сагледавање односа васпитања и културе. Културна условљеност различитих модела васпитања. Васпитање и рад. Указивање на могуће импликације уколико су циљеви васпитања у потпуности подређени циљевима рада. 4. недеља вежбе - Васпитање и друштво Анализа конкретних примера различитих модела васпитања условљених културним особеностима. Навођење примера о узајамној повезаности васпитања и рада. 5. недеља предавање - Могућности и границе васпитања Једнострана схватања о факторима развоја личности: нативистичка схватања и емпиристичка схватања.Теорија конвергенције. 5. недеља вежбе - Могућности и границе васпитања Анализа текстова аутора који заступају једнострана схватања о факторима значајним за развој личности. 6. недеља предавање - Циљ васпитања као педагошка категорија Питања, проблеми и дилеме које се јављају приликом одређивања циља васпитања. Интердисциплинарност циља васпитања. Формулације циља васпитања. 6. недеља вежбе - Проблеми циљева у васпитању Детерминанте циљева васпитања. Постојеће формулације циљева васпитања у документима, педагошкој и другој литератури. Идеално и реално у формулисању циљева. 7. недеља предавање - Конкретизација циља васпитања Задаци васпитања. Различита полазишта при конкретизацији циља васпитања. 7. недеља вежбе - Циљеви васпитања и васпитна пракса Проблеми имплементације циљева у праксу. Конкретизација циљева и дефинисање исхода васпитања. 8. недеља - - Колоквијум Провера знања студената из области ове студијске дисциплине која су изучавана у оквиру предходних недеља.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Блум. Б. (1981), Таксономија или класификација образовних и одгојних циљева, Београд: Републички завод за унапређивање васпитања и образовања. Брецинка, В. (1990) Наука о васпитању, Педагогија (Београд), бр. 2, стр. 193-215. Диркем, Е. (1981) Васпитање и социологија, (Глава I Дефинисање васпитања. Критичко разматрање, стр. 33-57), Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Ђорђевић, Ј. (1983), Интелектуално васпитање, Просветни преглед, Поглвља:Суштина и задаци интелектуалног васпитања, Теорије материјалног и формалног образовања и васпитања, Улога учења у интелектуалном формирању и васпитању, Фазе интелектуалног развитка и педагошке импликације. Ђорђевић, Ј. (1993) Проблеми циљева и задатака у васпитању и образовању, Педагогија (Београд), бр. 1-2, стр. 8-32. Ђорђевић, Ј. (1996), Морално васпитање, Н. Сад, стр. 7-70. Мијаларе, Г. (1989) Увод у едукацијске знаности, Загреб: Школске новине, стр. 1-39. Митровић, Д. (1967) Савремени проблеми естетског васпитања, Београд, део: Савремени погледи и учења. Радовановић, С. (1997) Школа и друштвена средина (Поглавље I, стр. 15-47), Београд: Институт за педагогију и андрагогију, Филозофски факултет. Савићевић, Д. (1991)Савремена схватања андрагогије, Београд: Просвета, стр. 23-67 Трнавац, Н. и Ђорђевић, Ј. (1995) Педагогија, Београд: Научна књига, стр. 1-46. |