Курс: Андрагогија рада - општи курс У оквиру предмета: Андрагогија рада Предавачи др Александра Пејатовић, редовни професор др Тамара Николић, доцент др Едиса Кецап, научни сарадник обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Упознавање студената са међусобним релацијама света рада и образовања (одраслих), релевантном проблематиком везаном за стручно образовање одраслих и специфичностима професионалног развоја одраслих, као и оспособљавање за организовање и реализовање неких од програма из домена континуираног стручног образовања одраслих и обављања послова у оквиру андрагошке професионалне оријентације (каријерно вођење). Циљ изучавања курса: 1. Познавање специфичности света рада и образовања (за рад) које настају као резултат њихове међузависности у историјској перспективи, као и савремених тендеција у оквиру ове релације.
2. Познавање особености професионалног живота и развоја појединца, као основе за креирање програма стручног образовања одраслих.
3. Усвојеност основних, категоријалних појмова у области радно-професионалног образовања одраслих, карактеристика његових видова и стратегија остваривања.
4. Познавање савремених тендеција на тржишту рада, њихових одраза на подручје образовања до резултовања образовном понудом, као и решења у области стручног образовања одраслих као изазовача промена у свету рада и радном животу појединца,
5. Обављање послова из опсега андрагошке професионалне оријентације (каријерног вођења).
6. Самостално и тимско реализовање конкретних образовних програма намењених стицању и развијању општих радних вештина неопходних за опстанак на тржишту рада.
App.preduslovi_za_polaganje: Општи услови за упис друге госине студија андрагогије. Облици наставе:
Настава се одржава са фондом часова 4 + 2, и реализује се кроз предавања, вежбе и посете релеватним институцијама. Обавезе студената: Студенти су обавезни да редовно похађају наставу, да активно учествују у тимском раду и дискусијама, обаве пет семинарских вежбања, напишу и одбране семинарски рад и положе писмени испит. nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Од студентских обавеза се оцењује:
1. Написан и одбрањен семинарски рад - 25 бодова
2. Приказ истраживања - 3
3. Сампроцена сопствених кључних вештина за свет рада - 2
4. Кратак запис о професионалном статусу андрагога - 2
5. Израда CV - 3
6. Извештај о присуствовању реализацији неког програма обуке из домена стручног образовања одраслих или програма развоја кључних вештина - 10
7. Учешће у дискусији - 5
8. Учешће у тимском раду - 5
9. Положен писмени испит - 50
Укупан максималан број бодова је 100. Из дела предиспитних обавеза мора се прикупити минимум 35 бодова (с тим што су израда и одбрана семинарског рада обавезни). Минимални број бодова на испиту, да би се положио, је 26. Студент да би успешно завршио курс из Андраггоије рада мора да прикупи минимум 35 + 26 бодова. План курса: 1. недеља предавање - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Уводно предавање о проблемима који се изучавају у оквиру Андраггоије рада. Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. Литература: Андриловић, В. и сарадници, (1985), Андрагогија", Школска књига, Загреб, стр. 17, 143-147 1. недеља предавање - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Уводно предавање о проблемима који се изучавају у оквиру Андраггоије рада. Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. Литература: Кулић, Р, Деспотовић, М, (2001), Увод у андрагогију, Свет књиге, Београд, стр. 15-20, 32-34 1. недеља предавање - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Уводно предавање о проблемима који се изучавају у оквиру Андраггоије рада. Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. Литература: Огризовић, М, (1966), Проблеми андрагогије, Савез народних свеучилишта Хрватске, Загреб, стр. 61-67 1. недеља предавање - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Уводно предавање о проблемима који се изучавају у оквиру Андраггоије рада. Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. Литература: Ранко Булатовић, (прир), Андрагогија рада, хрестоматија, str. 170-178, 1. недеља предавање - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Уводно предавање о проблемима који се изучавају у оквиру Андраггоије рада. Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. Литература: Савићевић, Д, (1991), Савремена схватања андрагогије, Просвета копродукција, Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета, Београд, стр. 201-206 1. недеља предавање - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Уводно предавање о проблемима који се изучавају у оквиру Андраггоије рада. Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. Литература: Самоловчев, Б. Мурадбеговић, Х, (1979), Општа андрагогија, ИРО "Веселин Маслеша", Сарајево, стр. 83-86 1. недеља вежбе - Андрагогија рада као андрагошка дисциплина Упоређивање схватања више аутора, током различитих периода развоја андрагогије као науке, о месту Андрагогије рада у систему андрагошких дисциплина (рад у малим групама). Вођена дискусија о функционалности критеријума за разликовање општег и стручног образовања. 2. недеља предавање - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (први део) 2. Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (1. део)
Образовање за рад као цивилизацијска тековина и стални покретач цивилизацијског развоја. Науковање као метод и као друштвена институција: древно науковање, средњевековно науковање, модерно науковање. Индустријске револуције и стручно образовање одраслих.
Литература: Артур Б. Мејс, 1963, Суштина индустријског образовања, Отокар Кершовани, Ријека,приређени материјал. 6 стр. 2. недеља предавање - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (први део) 2. Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (1. део)
Образовање за рад као цивилизацијска тековина и стални покретач цивилизацијског развоја. Науковање као метод и као друштвена институција: древно науковање, средњевековно науковање, модерно науковање. Индустријске револуције и стручно образовање одраслих.
Литература: Савићевић, Д, (1983), Човјек и доживотно образовање, Републички завод за унапређивање школства, Титоград, стр. 126-162 2. недеља вежбе - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (први део) Приређивање паралелних листи "рад" и "образовање одраслих". 3. недеља предавање - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (други део) Научно-технолошка револуција, промене у свету рада и промене у сфери (стручног) образовања одраслих. Литература: Рихта, Р. и сарадници, (1972), Цивилизација на раскршћу, друштвене и људске последице научнотехнолошке револуције, Комунист, Београд, стр. 128-147 3. недеља вежбе - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (други део) Наставак састављања паралелних листи "рад" и "образовање". 4. недеља предавање - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (трећи део) Информатичко друштво, отворено друштво, друштво које учи и компетенције неопходне за укључивање у свет рада. Литература: Мартић, Д, Информатичко друштво - нови захтеви раду и образовању, приређени материјал, 5 стр. 4. недеља вежбе - Образовање одраслих и свет рада у историјској перспективи (трећи део) Наставак састављања паралелних листи "рад" и "образовање". Самопроцена сопствених релеватних компетенција и издвајање сопствених образовних потреба. 5. недеља предавање - Квалитет живота човека и рад Удео радног живота човека у укупном квалитету његовог живота. Индикатори квалитета посла и радног места.
Литература: Пејатовић, А, Квалитет радног и квалитет укупног живота човека, приређени материјал, 8 стр. 5. недеља вежбе - Квалитет живота човека и рад Анализа индикатори квалитета посла и радног места у свету и у нашој земљи.
6. недеља предавање - Андрагошка професионална оријентација Диференцијалне теорије избора занимања (Ро, Холанд). Развојне теорије професионалног опредељења (Гинзберг, Супер). Циљеви, задаци, стратегије остваривања, карактеристике и модел анрагошке професионалне оријентације. Каријерно вођење.
Литература: Милица Гузина, 1980, Кадровска психологија, Научна књига, Београд, стр. 13-37 6. недеља предавање - Андрагошка професионална оријентација Диференцијалне теорије избора занимања (Ро, Холанд). Развојне теорије професионалног опредељења (Гинзберг, Супер). Циљеви, задаци, стратегије остваривања, карактеристике и модел анрагошке професионалне оријентације. Каријерно вођење.
Литература: Милка Ољача, Маријана Косановић, 1987, Андрагошка професионална оријентација у удруженом раду, Институт за педагогију, Филозофски факултет, Нови Сад, одабрана поглавља 6. недеља вежбе - Андрагошка професионална оријентација Пројективање послова у области каријерног вођења на основу различитих фаза професионалног развоја одраслих.
7. недеља предавање - Видови и стратегије остваривања образовања одраслих за рад Видови и стратегије образовања одраслих за рад: видови – школовање, осособљавање, усавршавање, ИНСЕТ, специјализација, преквалификација, доквалификација, реквалификација, иновирање знања, освежавање знања, стажирање, обука (тренинг)...; стратегије – образовање уз рад, образовање из рада, кооперативно образовање. Развој потреба за процесом преквалификовања. Андрагошко-дидактичке специфичности процеса преквалификовања.
Литература: Никола Поткоњак, Петар Шимлеша, 1989, Педагошка енциклопедија 1 и 2, Завод за уџбенике и наставна средства Београд, Београд, одређење видова и стратегија 7. недеља предавање - Видови и стратегије остваривања образовања одраслих за рад Видови и стратегије образовања одраслих за рад: видови – школовање, осособљавање, усавршавање, ИНСЕТ, специјализација, преквалификација, доквалификација, реквалификација, иновирање знања, освежавање знања, стажирање, обука (тренинг)...; стратегије – образовање уз рад, образовање из рада, кооперативно образовање. Развој потреба за процесом преквалификовања. Андрагошко-дидактичке специфичности процеса преквалификовања.
Литература: Пејатовић, А, Појмовна одређења стручног образовања одраслих, видова и стратегија његове реализације, приређени материјал, 4 стр. 7. недеља предавање - Видови и стратегије остваривања образовања одраслих за рад Видови и стратегије образовања одраслих за рад: видови – школовање, осособљавање, усавршавање, ИНСЕТ, специјализација, преквалификација, доквалификација, реквалификација, иновирање знања, освежавање знања, стажирање, обука (тренинг)...; стратегије – образовање уз рад, образовање из рада, кооперативно образовање. Развој потреба за процесом преквалификовања. Андрагошко-дидактичке специфичности процеса преквалификовања.
Литература: Понграц, С, (1990), Иновирање образовања одраслих, Андрагошки центар, Загреб, стр. 117-141 7. недеља предавање - Видови и стратегије остваривања образовања одраслих за рад Видови и стратегије образовања одраслих за рад: видови – школовање, осособљавање, усавршавање, ИНСЕТ, специјализација, преквалификација, доквалификација, реквалификација, иновирање знања, освежавање знања, стажирање, обука (тренинг)...; стратегије – образовање уз рад, образовање из рада, кооперативно образовање. Развој потреба за процесом преквалификовања. Андрагошко-дидактичке специфичности процеса преквалификовања.
Литература: Шефика Алибабић, (1998), Компаративне димензије усавршавања наставника, Андрагошке студије, вол. 5, бр. 1, стр. 5-15 7. недеља вежбе - Видови и стратегије остваривања образовања одраслих за рад Формирање образовне понуде на основу различитих комбинација видова и стратегија остваривања образовања одраслих за рад. 8. недеља предавање - Институционалне основе радно-професионалног образовања одраслих у Србији Институције и програми стручног и професионалног образовања одраслих формалног и неформалног субсистема.
Литература: Пејатовић, А, Институционалне основе радно-професионалног образовања одраслих у Србији, приређени материјал, 2 стр. 8. недеља - - Институционалне основе радно-професионалног образовања одраслих у Србији Посета некој од релевантних институција.
9. недеља предавање - Савремени трендови на тржишту рада у Републици Србији и образовање одраслих Улога радно-професионалног образовања одраслих у ублажавању проблема незапослености. Програми оспособљавања за активно тражење посла. Појам предузетништва.
Литература: Душан Савићевић, 2000, Пут ка друштву учења, ДП "Ђуро Салај", ЈНИП "Просветни преглед", Београд, стр. 88-119, 221-234, 235-252 9. недеља предавање - Савремени трендови на тржишту рада у Републици Србији и образовање одраслих Улога радно-професионалног образовања одраслих у ублажавању проблема незапослености. Програми оспособљавања за активно тражење посла. Појам предузетништва.
Литература: Јадранка Димов, Рефик Шећибовић, 1998, Школовањем до посла, Образовни информатор, Економски институт, Београд, прво поглавље 9. недеља предавање - Савремени трендови на тржишту рада у Републици Србији и образовање одраслих Улога радно-професионалног образовања одраслих у ублажавању проблема незапослености. Програми оспособљавања за активно тражење посла. Појам предузетништва.
Литература: Миомир Деспотовић, 1990, Образовање одраслих и дугорочна незпосленост, Васпитање и образовање, Титоград, бр. 4, стр. 3-16 9. недеља вежбе - Савремени трендови на тржишту рада у Републици Србији и образовање одраслих Разматрање трендова на основу различитих статистичких извора података. 10. недеља вежбе - Посета релеватној образовној установи Разговор о институцији, програмима, циљним групама полазника, пословима које обавља андрагог итд. 10. недеља вежбе - Посета релевантној образовној установи Евалуација посета институцијама на основу различитх аспеката. 11. недеља предавање - Појам, историјски корени и карактеристике професије Појам и карактеристике професије. Критеријуми за одређивање професионалног статуса занимања. Релације између појмова професија, занимање, позив, струка.
11. недеља вежбе - Појам, историјски корени и карактеристике професије Радионица "Вредновање одређених карактеристика професија" 12. недеља предавање - Национална класификација занимања Номенклатура занимања, сврха, садржај и начина «читања».
12. недеља вежбе - Национална класификација занимања Рад са номенклатуром. Опис послова андрагога у номенклатури занимања. 13. недеља вежбе - Активно тражење посла Демонстрирање сета радионица из обуке за активно тражење посла. 13. недеља вежбе - Активно тражење посла Демонстрирање сета радионица из обуке за активно тражење посла.
14. недеља - - Припрема за испит Заједнички термин, везан за појашњавање делова програма. Индивидуалне консултације. 15. недеља - - Испит |