Курс: Стратегије учења и методе образовања одраслих (осн.) У оквиру предмета: Стратегије учења и методе образовања одраслих Предавачи др Виолета Орловић Ловрен, редовни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Теоријска настава: Теоријска полазишта савременог поучавања одраслих. Стратегије и дизајн наставе и поучавања. Концепт активног учења. Традиционална и интерактивна настава. Облици и методе наставе са одраслима. Улоге полазника и наставника у образовању и поучавању одраслих. Модели евалуације процеса, програма и постигнућа.
Практична настава: Планирање и обликовање јединица учења и наставе. Методе и технике интерактивне наставе.Образовна група и групна динамика у образовању одраслих.Комуникација у образовању одраслих, Принципи и правила фацилитације. Модели и технике давања feed-backa-a, Технике презентације и визуализације. Приступи и инструменти евалуације наставе-образовног процеса.
Циљ изучавања курса: Упознавање са теоријским ослонцима модерног приступа поучавању одраслих и овладавање основним компетенцијама у планирању и примени стратегија и метода наставе и учења одраслих App.preduslovi_za_polaganje: ----------- Облици наставе:
Предавања, Интерактивни облици рада, Вежбања, Демонстрација и презентација, Индивидуалне консултације План курса: 1. недеља предавање - Tеоријски ослонци модерног подучавања одраслих Упознавање са групом, рекапитулација претходног градива о карактеристикама учења одраслих и наставе за одрасле;
Увод у теоријске основе стратегије интерактивног подучавања одраслих 2. недеља предавање - Конструктивистички приступ и социјални конструктивизам- предавања - презентације карактеристика социјалног конструктивизма
- дискусија кључних поставки
- рад у малим групама на њиховој анализи и импликацијама на учење и подучавање одраслих 3. недеља предавање - Стратегија искуственог учења Рекапитулација поставки искуственог учења
Дискусија утицаја овог приступа на интерактивну наставу и подучавање одраслих
Наставни стилови у подучавању одраслих
Самоевалуација наставних стилова
4. недеља предавање - Стратегија активног учења Активно учење и подучавање одраслих - основне поставке
Импликације овог приступа и стратегије на образовање одраслих
Улога наставника у осмишљавању наставе за одрасле користећи стратегију активног учења 5. недеља предавање - Традиционална и интерактивна настава за одрасле Карактеристике традиционалног приступа настави за одрасле
Предавање као основна метода у традиционалној настави
Остале карактеристичне методе традиционалне наставе
Основе за поређење са приступом интерактивној настави за одрасле - дискусија и вежбе 6. недеља предавање - Образовна група и групна динамика у поучавању одраслих Увод у карактеристике и врсте образовних група у образовању одраслих
Процеси групне динамике;
Задаци и вежбе у малим групама, рекапитулација 7. недеља предавање - Комуникација у образовању и поучавању одраслих Карактеристике комуникације, комуникација у модерном подучавању одраслих
Статус и улоге учесника, вежбање ситуација у процесу подучавања одраслих које илуструју различите улоге и могућности водитеља процеса и полазника
Фацилитација у подучавању одраслих 8. недеља предавање - Методе и технике у подучавању одраслих Основе за избор и планирање метода у раду са одраслима
Врсте метода и техника - различите класификације
Улога наставника-водитеља процеса- у избору и планирању метода 9. недеља предавање - Методе и технике интерактивне наставе Примена метода интерактивне наставе;
Рад у групама, игра улога, симулација, демонстрација
Улога водитеља процеса у примени метода и техника подучавања одраслих 10. недеља предавање - Методе и технике подучавања одраслих Методе и технике за подстицај развоја критичког мишљења (дискусија, дебата, креативне методе)
Улога наставника у подстицању самоусмереног учења у подучавању одраслих
Улога наставника у планирању и спровођењу учења на даљину 11. недеља предавање - Визуелизација и презентација у подучавању одраслих Правила успешне визуелизације и презентације
Задаци и вежбе успешног презентовања
Основни критеријуми израде материјала за учење према правилима визуелизације
Коришћење нових технологија као визуелних помагала и наставних средстава 12. недеља предавање - Повратна информација и рефлексија у подучавању одраслих Значај и карактеристике повратне информације у учењу и подучавању одраслих; Правила давања и примања повратне информације;
Извори за самоевалуацију наставника и полазника, рефлексија и саморефлексија 13. недеља предавање - Евалуација процеса и постигнућа у подучавању одраслих Средства и начини евалуације и оцењивања одраслих у процесу подучавања
Средства и начини евалуације наставника и процеса подучавања
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Бер,В.(2001). Социјални конструкционизам. Београд: Цептер Бук Ворлд Кулић, Р., Деспотовић, М. (2005). Увод у андрагогију. Београд: Свет књиге
Павловић-Бренеселовић, Д., Павловски,Т.(2000). Интерактивна обука. Београд:ИПА
Роедерс, П. (2003). Интерактивна настава. Београд: Институт за педагогију и андрагогију
Стојнов, Д. (2005). Од психологије личности ка психологији особа: конструктивизам као нова платформа у образовању и васпитању Џарвис, П. (2003). Поучавање – теорија и пракса. Загреб: Андрагошки центар Општа допунска Литература Reiser,A.R,Dempsey,V.J (ed)(2012).Trends and Issues in Instructional Design and Technology, Pearson Ивић. И., Пешикан, А., Јанковић, С., Кијевчанин, С. (1997). Активно учење : приручник за примену активних метода наставе/учења. Београд: Институт за психологију. Јеленц Крашовец, С., Наставник за одрасле – фацилитатор образовања и личног развоја, Андрагошке студије, 2005.
|