Курс: Функционална писменост и кључне компетенције (осн.)
Предавачи

др Јован Миљковић, ванредни професор

Бранка Радовановић, асистент

обавезни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: Теоријска настава -Основно образовање одраслих као друштвени и научни феномен – филозофске, социјалне, економске, политичке и културне димензије; -Концепт писмености и описмењавања; дефинисање кључних компетенција; -Међународна искуства у описмењавању одраслих и развоју кључних компетенција; -Методичке особености описмењавања одраслих и стицања кључних компетенција; -Наставник у основном образовању одраслих. Практична настава -Позиционирање основног образовања одраслих у систему образовања; -Пројектовање системских решења проблема неписмености; -Анализа организације, програмске оријентације и методичких особености основног образовања одраслих и развоја кључних компетенција; -Анализа резултата стручних посета часовима описмењавања и развијања кључних компетенција (усмереност на диференциране проблеме: компетентност наставника, адекватност организације, функционалност програма ...); -Истраживање актуелних проблема у области описмењавања и развијања кључних компетенција.
Циљ изучавања курса: Проучавање основног образовања одраслих као друштвеног и научног феномена, његових социјалних, политичких, економских и културних димензија, те методичке особености описмењавања и развијања кључних компетенција одраслих.
App.preduslovi_za_polaganje: нема услова
Облици наставе: предавања, вежбе, дебате, дискусионе групе, истраживачки семинар, радионице, консултације, стручне посете / сусрети с праксом.
План курса:
1. недеља
предавање - “Цртице из историје писмености”
-Представљање курса и предиспитних обавеза. -Почеци словенске писмености и описмењавања. -Развој глагољице и ћирилице. -Андрагошки рад Ћирила И Методија.
2. недеља
предавање - (Не)писменост као цивилизацијски проблем
- Детерминанте неписмености. - Анализа резултата истраживања (не)писмености.
3. недеља
предавање - Развој концепције писмености
- Од традиционалног концепта до концепта нове функционалне писмености.
4. недеља
предавање - Од базичних вештина до кључних компетенција на европском тржишту знања
- Настанак (контекст) појма кључних компетенција. - Појам кључних компетенција.
5. недеља
вежбе - Анализа кључних компетенција
- Комуникација на матерњем језику. - Комуникација на страном језику. - Математичка писменост. - Информатичка писменост. - Учење учења. - Личне и грађанске вештине. - Предузетништво. - Културна свест.
6. недеља
вежбе - Курикулуми за развијање писмености као кључних компетенција
Компаративни осврт на курикулуме за развијање писмености.
7. недеља
вежбе - Методичке основе развијања кључних компетенција – методе језичког описмењавања
8. недеља
предавање - Системско решавање основног образовања одраслих у Србији- Пројекат „Друга шанса"
- Стање (не)писмености у Србији које је претходило пројекту "Друга шанса". - Концепција пројекта „Друга шанса“. - Реализација пројекта „Друга шанса“. - Резултати пројекта „Друга шанса“.
9. недеља
вежбе - Кључни “актери” у основном образовању одраслих
- Полазник у основном образовању одраслих (профил, карактеристике, мотивација и баријере). - Наставник у основном образовању одраслих – андрагошко припремање. - Андрагошки асистент – критичка анализа његове улоге.
10. недеља
- - Стручна посета школи за основно образовање одраслих
11. недеља
вежбе - Дидактички материјал у основном образовању одраслих
- Појам и значај дидактичког материјал у основном образовању одраслих. - Особеност дидактичког материјала у основном образовању одраслих. - Демонстрација дидактичког материјала у основном образовању одраслих.
12. недеља
вежбе - Истраживање основног образовања одраслих
- Основно образовање у европским оквирима. - Описмењавање одраслих у концепцији UNESCO-а. - Описмењавање у земљама трећег света
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Alibabić, Š, Pjanić, K. i Miljković, J. (2011) Evaluation of Adult Numeracy Curriculum, u: Pejatović, A. (ed): Evaluation in Education in the Balkan Countries, 14 th International Conference, 16-18 June 2011. pp.513-519. Belgrade: BASOPED, IPA,AES
Torres,R.M.:„Lifelong Learning–A New Momentum and a New Opportunity for Adult Basic Learning and Education in the South“,«Adult Education and Development»,Supplement to 60, 2003.(непубликовани превод)
Алибабић, Ш., (1994), Функционална писменост и самообразовање, ИПА Филозофског факултета, Београд
Алибабић, Ш., (2004), Развијање самообразовних компетенција одраслих, Образовање одраслих бр.1, БКЦ и ИИЗ/ДВВ, Сарајево
Алибабић, Ш., (2011) Оспособљавање за самообразовање – методички одговор на андрагошки изазов, Иновације у настави, бр.1/2011, Учитељски факултет у Београду, Београд, стр. 5 - 17
Алибабић, Ш., Поповић, К., Авдагић, Е., (2012) Накнадно стицање основног образовања, Сарајево, Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, 156 стр.
Алибабић,Ш., Медић,С., Левков,Љ., (2011) Писменост као кључна компетенција у европској политици образовања одраслих, Иновације у настави, бр. 3/2011, Учитељски факултет у Београду, стр. 5-19
Булатовић Р., (2002)., Андрагошки записи, ИПА Филозофског факултета, Београд
Медић, С., и други (2009), Функционално основно образовање одраслих, ИПА, Београд
Чепић, Р., (2004), Развој истраживања писмености одраслих: од традиционалних до сувремених приступа, Зборник:Образовање одраслих – кључ за 21. стољеће, Хрватско андрагошко друштво, Загреб
Џарвис, П., (2003), Поучавање, Андрагошки центар, Загреб