Курс: Функционална писменост и кључне компетенције (осн.) У оквиру предмета: Функционална писменост и кључне компетенције Предавачи др Јован Миљковић, ванредни професор Бранка Радовановић, асистент обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Теоријска настава
-Основно образовање одраслих као друштвени и научни феномен – филозофске, социјалне, економске, политичке и културне димензије;
-Концепт писмености и описмењавања; дефинисање кључних компетенција;
-Међународна искуства у описмењавању одраслих и развоју кључних компетенција;
-Методичке особености описмењавања одраслих и стицања кључних компетенција;
-Наставник у основном образовању одраслих.
Практична настава
-Позиционирање основног образовања одраслих у систему образовања;
-Пројектовање системских решења проблема неписмености;
-Анализа организације, програмске оријентације и методичких особености основног образовања одраслих и развоја кључних компетенција;
-Анализа резултата стручних посета часовима описмењавања и развијања кључних компетенција (усмереност на диференциране проблеме: компетентност наставника, адекватност организације, функционалност програма ...);
-Истраживање актуелних проблема у области описмењавања и развијања кључних компетенција.
Циљ изучавања курса: Проучавање основног образовања одраслих као друштвеног и научног феномена, његових социјалних, политичких, економских и културних димензија, те методичке особености описмењавања и развијања кључних компетенција одраслих. App.preduslovi_za_polaganje: нема услова Облици наставе:
предавања, вежбе, дебате, дискусионе групе, истраживачки семинар, радионице, консултације, стручне посете / сусрети с праксом. План курса: 1. недеља предавање - “Цртице из историје писмености” -Представљање курса и предиспитних обавеза.
-Почеци словенске писмености и описмењавања.
-Развој глагољице и ћирилице.
-Андрагошки рад Ћирила И Методија. 2. недеља предавање - (Не)писменост као цивилизацијски проблем - Детерминанте неписмености.
- Анализа резултата истраживања (не)писмености.
3. недеља предавање - Развој концепције писмености - Од традиционалног концепта до концепта нове функционалне писмености. 4. недеља предавање - Од базичних вештина до кључних компетенција на европском тржишту знања - Настанак (контекст) појма кључних компетенција.
- Појам кључних компетенција.
5. недеља вежбе - Анализа кључних компетенција - Комуникација на матерњем језику.
- Комуникација на страном језику.
- Математичка писменост.
- Информатичка писменост.
- Учење учења.
- Личне и грађанске вештине.
- Предузетништво.
- Културна свест. 6. недеља вежбе - Курикулуми за развијање писмености као кључних компетенција Компаративни осврт на курикулуме за развијање писмености. 7. недеља вежбе - Методичке основе развијања кључних компетенција – методе језичког описмењавања 8. недеља предавање - Системско решавање основног образовања одраслих у Србији- Пројекат „Друга шанса" - Стање (не)писмености у Србији које је претходило пројекту "Друга шанса".
- Концепција пројекта „Друга шанса“.
- Реализација пројекта „Друга шанса“.
- Резултати пројекта „Друга шанса“.
9. недеља вежбе - Кључни “актери” у основном образовању одраслих - Полазник у основном образовању одраслих (профил, карактеристике, мотивација и баријере).
- Наставник у основном образовању одраслих – андрагошко припремање.
- Андрагошки асистент – критичка анализа његове улоге.
10. недеља - - Стручна посета школи за основно образовање одраслих 11. недеља вежбе - Дидактички материјал у основном образовању одраслих - Појам и значај дидактичког материјал у основном образовању одраслих.
- Особеност дидактичког материјала у основном образовању одраслих.
- Демонстрација дидактичког материјала у основном образовању одраслих.
12. недеља вежбе - Истраживање основног образовања одраслих - Основно образовање у европским оквирима.
- Описмењавање одраслих у концепцији UNESCO-а.
- Описмењавање у земљама трећег света
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Alibabić, Š, Pjanić, K. i Miljković, J. (2011) Evaluation of Adult Numeracy Curriculum, u: Pejatović, A. (ed): Evaluation in Education in the Balkan Countries, 14 th International Conference, 16-18 June 2011. pp.513-519. Belgrade: BASOPED, IPA,AES Torres,R.M.:„Lifelong Learning–A New Momentum and a New Opportunity for Adult Basic Learning and Education in the South“,«Adult Education and Development»,Supplement to 60, 2003.(непубликовани превод) Алибабић, Ш., (1994), Функционална писменост и самообразовање, ИПА Филозофског факултета, Београд Алибабић, Ш., (2004), Развијање самообразовних компетенција одраслих, Образовање одраслих бр.1, БКЦ и ИИЗ/ДВВ, Сарајево Алибабић, Ш., (2011) Оспособљавање за самообразовање – методички одговор на андрагошки изазов, Иновације у настави, бр.1/2011, Учитељски факултет у Београду, Београд, стр. 5 - 17 Алибабић, Ш., Поповић, К., Авдагић, Е., (2012) Накнадно стицање основног образовања, Сарајево, Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, 156 стр. Алибабић,Ш., Медић,С., Левков,Љ., (2011) Писменост као кључна компетенција у европској политици образовања одраслих, Иновације у настави, бр. 3/2011, Учитељски факултет у Београду, стр. 5-19 Булатовић Р., (2002)., Андрагошки записи, ИПА Филозофског факултета, Београд Медић, С., и други (2009), Функционално основно образовање одраслих, ИПА, Београд Чепић, Р., (2004), Развој истраживања писмености одраслих: од традиционалних до сувремених приступа, Зборник:Образовање одраслих – кључ за 21. стољеће, Хрватско андрагошко друштво, Загреб Џарвис, П., (2003), Поучавање, Андрагошки центар, Загреб |