Курс: Политика и системи образовања одраслих (осн.)
Предавачи

др Јован Миљковић, ванредни професор

Вукашин Гроздић, истраживач-сарадник

Бранка Радовановић, асистент

обавезни курс
Број бодова: 7.00
Садржај курса: Теоријска настава -Функције и инструменти образовних политика; -Социјално партнерство у креирању политика образовања одраслих; -Релације између концепције образовања, стратегија, система и образовних политика; -Теорије организације рада и могућност њихове примене у области образовања одраслих; -Детерминанте развоја и структурални елементи система образовања одраслих; -Приступи проучавању система образовања одраслих (системски, економски, емпиријски, историјски, компаративни, менаџмент приступи); -Систем образовања одраслих као образовно тржиште; -Управљање променама/реформама у систему образовања одраслих; -Модели и облици образовних активности одраслих и њихове организационе карактеристике (модели континуираног образовања и усавршавања – Ин сервис модел, предавање, семинар, симпозијум, конференција, саветовање, радионица, тренинг, инструктажа, консултације, самообразовање,...) . Практична настава -Друштвени контекст и социјално партнерство као детерминанта развоја политика и система образовања одраслих; - Функције и инструменти образовних политика на макро и микро нивоу (закони, стратегије, правилници); -Проучавање (под)система образовања одраслих; -Организациони модели и облици у образовању одраслих; -Стручне посете и њихова анализа.
Циљ изучавања курса: Разумевањеполитика и система образовања одраслих као комплексног друштвеног и организационог феномена. Разумевање могућности примене теорија организације рада у области организације образовања одраслих.
App.preduslovi_za_polaganje: положен испит из предмета Општа андрагогија
Облици наставе: предавања, вежбе, радионице, консултације, стручне посете / сусрети с праксом, истраживачки рад.
План курса:
1. недеља
предавање - Организационa андрагогијa и Политикa образовања одраслих као научне дисциплине
Представљање курса, предиспитних обавеза. Развој “Организационе андрагогије” (или “Андрагогије организације”) и “Политике образовања одраслих” као младих научних дисциплина.
2. недеља
предавање - Теорије организације
- Касичне теорије организације. - Неокласична теорија организације. - Модерна теорија организације. - Теорија система. - Контигенцијска теорија организације.
3. недеља
предавање - Систем и политике образовања одраслих између теорије и праксе
- Односи у организационој тријади: образовна концепција – стратегије – систем. - Систем образовања одраслих као теоријска конструкција (детерминанте, принципи, подсистеми).
4. недеља
предавање - Организација система образовања одраслих
- Приступ проучавању система образовања одраслих са основа теорије система (систем образовања одраслих као систем и подсистем). - Структурални елементи система обаразовања одраслих (с посебним освртом на институционализацију система). - Систем образовања одраслих као “образовно тржиште”.
5. недеља
предавање - Развој система образовања одраслих
- Одређивање фаза развоја система образовања одраслих – историјске карактеристике фаза. - Сагледавање (фаза) развоја система кроз развој следећих домена: концепција, циљеви и принципи; организација и структура система; трендови у развоју система).
6. недеља
предавање - Образовне политике – функције и инструменти
- Појам и значај политике образовања одраслих. - Однос политике образовања и других политика. - Инструменти политике образовања одраслих и социјално партнерство.
7. недеља
предавање - Кључни актери у креирању образовних политика
- национални ниво. - европски ниво. - светски ниво.
8. недеља
предавање - Промена парадигме у образовању – рефлексије на систем образовања одраслих
- Систем образовања одраслих у друштву учење и друштву знања. - Статус формалног и неформалног образовања у систему образовања одраслих.
9. недеља
предавање - Управљање системом образовања одраслих
- Управљање променама/реформама система образовања одраслих. - Централизација / децентрализација образовања одраслих.
10. недеља
предавање - Основе и инструменти управљања системом образовања одраслих
- Стратешки документи који се директно односе на образовање одраслих. - Стратешки документи који се индиректно односе на образовање одраслих. - Закон о образовању одраслих као механизам/инструмент управљања системом образовања одраслих.
11. недеља
предавање - Организовање и организација у образовању одраслих
- Организовање као фаза управљања системом образовања одраслих. - Организација окружења за учење и образовање одраслих.
12. недеља
предавање - Систем организационих облика образовања одраслих I
- Типологије и класификације. - Карактеристике организационих облика (школа, курс, семинар, саветовање, конференција, конгрес, симпозијум, радионица, тимбилдинг…). - Облици дифузије културе у систему организационих облика образовања одраслих.
13. недеља
предавање - Систем организационих облика образовања одраслих II
- Прилагођеност организационих облика циљевима образовања и циљним групама. - Прилагођеност организационих облика ресурсима који су на располагању.
14. недеља
предавање - Стручна посета с циљем сагледавања организације образовања одраслих
15. недеља
предавање - Рефлексије нових технологија и образовних ресурса на организацију образовања
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Алибабић, Ш., (2002), Теорија организације образовања одраслих, ИПА Филозофског факултета, Београд
Алибабић, Ш., (2007), Менаџмент променама у образовању, Зборник: Европске димензије реформе системе образовања и васпитања, Универзитет у Новом Саду, Нови Сад
Алибабић, Ш., Миљковић, Ј., Овесни, К. (2012): Образовање одраслих у регионалним образовним политикама, у: Вујисић-Живковић, Н., Митровић, М., Овесни. К. (ур.), Посебна питања квалитета у образовању (стр. 9-24). Београд: ИПА
Алибабић, Ш., Шегрт, Б., (2010), Образовна „понуда и потражња“ у (под)систему усавршавања наставника, Педагогија, бр. 2, Београд, стр.280-294
Богдановић, С., (2004), Организациони дискурс образовања, Образовање одраслих бр.1, БКЦ и ИИЗ/ДВВ, Сарајево.
Група аутора (2009), Међународне организације о образовању одраслих, Агенција за образовање одраслих, Загреб.
Миљковић, Ј., (2005), Носиоци идеје о доживотном учењу у Европи – документи, иницијативе, програми, Образовање одраслих бр.3, БКЦ и ИИЗ/ДВВ, Сарајево
Пастуовић, Н., (1999), Едукологија, Знамен, Загреб
Радо, П. (2002), Транзиција у образовању, ПЗ, Бихаћ
Савићевић, Д., (2000), Пут ка друштву учења, Београд