Курс: Менаџмент у образовању одраслих (осн.) У оквиру предмета: Менаџмент у образовању одраслих Предавачи др Јован Миљковић, ванредни професор др Жељко Бралић, ванредни професор Бранка Радовановић, асистент обавезни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава
-Интердисциплинарни приступ проблемима менаџмента;
-Основе менаџмента – основни појмови (менаџмент, лидерство, руковођење), теорије, приступи, претпоставке примене у образовној делатности
-Стратегијски менаџмент образовне организације/ институције;
-Маркетинг у образовању одраслих;
-Професионализација менаџментна у образовању – менаџерске улоге и компетенције.
Практична настава
-Анализа екстерног и интерног образовног окружења применом метода стратешке анализе;
-Позиционирање образовне институције (или облика) на „образовном тржишту“;
-Израда модела стратегијског управљања образовном институцијом;
-Менаџерске вештине: техничке, концептуалне, интерперсоналне, комуникационе, вештине решавања проблема/одлучивања;
-Модели (програми и облици) образовања/усавршавања менаџера у образовању.
Циљ изучавања курса: Разумевање теоријских основа менаџмента у образовању одраслих; оспособљавање за израду и примену менаџмент модела у образовној делатности; схватање значаја професионализације менаџмента у образовању. App.preduslovi_za_polaganje: положен испит из предмета Политика и системи образовања одраслих Облици наставе:
предавања, вежбе, радионице, консултације, стручне посете / сусрети с праксом, истраживачки рад. План курса: 1. недеља предавање - Менаџмент у образовању као научна дисциплина и наставни предмет - интер и мултидисциплинарност у проучавању феномена менаџмента у друштвеним делатностима;
- појам И функције менаџмента;
- терминолошка разграничења са сродним појмовима (менаџмент, лидерство, предузетништво).
2. недеља предавање - Менаџмент у образовању одраслих - макроменаџмент у образовању одраслих (на нивоу система образовања одраслих);
- менаџмент на нивоу институције за образовање одраслих;
- менаџмент образовног програма;
- менаџмент образовног процеса.
3. недеља предавање - Менаџмент у институцији/организацији за образовање одраслих - институција/организација за образовање одраслих као систем;
- институција/организација на образовном тржишту;
- типологија институција/организација за образовање одраслих;
- карактеристике институција/организација за образовање одраслих.
4. недеља предавање - Модели менаџмента примењиви у организацији/институцији за образовање одраслих - теоријски/концептуални модели;
- оперативни модели.
5. недеља предавање - Модел стратегијског менаџмета - сличности и разлике између традиционалног и стратегијског менаџмента;
- елементи модела стратегијског менаџмента.
6. недеља предавање - Анализа окружења организације - SWOT анализа - различити алати стратешке анализе;
- појам и значај SWOT анализе;
- окружење: опште, оперативно и унутрашње;
- реализовање SWOT анализе.
7. недеља предавање - Анализа унутрашњег окружења организације - Организациона култура - појам организационе културе;
- извори организационе културе;
- когнитивни, симболички и бихејвиористички садржаји организационе културе;
- андрагошки значај организационе културе.
8. недеља предавање - ТQМ у организацији за образовање одраслих - од концепта ISO 9000 до филозофије ТQМ;
- систем квалитета заснован на филозофији ТQМ;
- модели менаџмента квалитета засновани на концепту ТQМ.
9. недеља предавање - Предузетништво у образовању одраслих - појам и функција предузетништва у модерном друштву;
- иновације и иницијатива у образовању одраслих;
- Бизнис план организације за образовање одраслих – креирање плана.
10. недеља предавање - Лидерство у образовању - појам лидерства;
- образовна институција као лидер;
- образовни програм као лидер;
- наставник/тренер као лидер.
11. недеља предавање - Менаџер у образовању одраслих – андрагог менаџер - стилови руковођења;
- менаџерске компетенције;
- компетенцијски стандарди.
12. недеља предавање - Професионализација менаџмента у образовању - приступи професионализацији;
- припремање и усавршавање руководилаца у образовању;
- искуства европских земаља у професионализацији руководилаца у образовању.
13. недеља предавање - Стручна посета организацији за образовање одраслих 14. недеља вежбе - Анализа стручне посете 15. недеља вежбе - “Андрагошки дан” сусрет теорије и праксе - разговор студената и запослених андрагога
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Алибабић, Ш., (2002), Теорија организације образовања одраслих, ИПА Филозофског факултета, Београд Алибабић, Ш., (2003), Управљање доживотним образовањем, Наша школа, бр.1-2, Бања Лука Алибабић, Ш., (2007), Професионализација менаџмента у образовању, Зборник: Андрагогија на почетку трећег миленијума, ИПА, Београд Алибабић, Ш., Чукановић-Каравидић, М., Ђорђевић, И., (2013) Образовање менаџера за акцију, Настава и васпитање, бр.1/2013. Стр.107-126 Милисављевић, М., (2005), Савремени стратегијски менаџмент, Мегатренд универзитет примењених наука, Београд. Миљковић, Ј., (2007), Модел управљања институцијом за образовање одраслих, Зборник, ИПА, Београд Станичић, С., (2011), Менаџмент у образовању, Центар за маркетинг у образовању, Горњи Милановац Чизмић, С. и други, (1995), Психологија и менаџмент, Институт за психологију, Београд |