Курс: Општа андрагогија (осн.) У оквиру предмета: Општа андрагогија Предавачи др Александар Булајић, доцент обавезни курс Број бодова: 8.00 Садржај курса: Садржај предмета
Теоријска настава, Методолошко-епистемолошки статус андрагогије, Концепције науке о васпитању и образовању. Концепције андрагогије, Андрагогија као интегративна наука. Образовање одраслих као друштвени и индивидуални феномен, Социјалне и економске промене и друштво које учи, Детерминанте образовања одраслих, Функције образовања одраслих, Формално, неформално и информално образовање, Концепције доживотног и свеживотног учења и образовања и стратегије њихове реализације, Партиципација у образовању одраслих, Одраслост/зрелост – појам и врсте, Кључни принципи образовања одраслих, Образовање и учење одраслих – релације, концепције и приступи, Врсте и модели учења: Искуствено учење, Самоусмерено учење. Организационо учење. Трансформативно учење. Образовне потребе. Професионализација у образовању одраслих.
Практична настава
Андрагошки циклус Образовне потребе и интереси одраслих, Мотивација и партиципација у образовању одраслих. Евалуација образовања и учења одраслих. Циљ изучавања курса: Разумевање образовања и учења одраслих као индивидуалног и социјалног феномена, његове теоријско-епистемолошке концептуализације и стицање вештина истраживања базичних андрагошких феномена. App.preduslovi_za_polaganje: Нема посебних услова Облици наставе:
Предавања, семинарска вежбања, интерактивни облици рада и индивидуалне консултације. План курса: 1. недеља предавање - OБРАЗОВАЊЕ ОДРАСЛИХ КАО ДРУШТВЕНИ И ИНДИВИДУАЛНИ ФЕНОМЕН 1.1. Појава и развој образовања одраслих
1.2. Савремени трендови у образовања и учења одраслих
1.3. Детерминанте развоја образовања и учења одраслих
1.4. Функције образовања одраслих 2. недеља предавање - АНДРАГОГИЈА НАУКА О ОБРАЗОВАЊУ И УЧЕЊУ ОДРАСЛИХ 2.1. Појава и развој андрагогије
2.2. Појам и предмет андрагогије
2.3. Систем андрагошких дисциплина
2.4. Андрагогија и друге науке 3. недеља предавање - АНДРАГОШКЕ ДИМЕНЗИЈЕ КОНЦЕПЦИЈ ДОЖИВОТНОГ ОБРАЗОВАЊА И УЧЕЊА 3.1. Корени и развој идеје о доживотном образовању и учењу
3.2. Савремена схватања доживотног учења
3.3. Карактеристике концепта доживотног учења
3.4. Релације доживотног образовања и доживотног учења
4. недеља предавање - ЕКОНОМСКЕ ДИМЕНЗИЈЕ ОБРАЗОВАЊА ОДРАСЛИХ 4.1. Теорије људског капитала
4.2. Друштвено-економски развој и образовање одраслих
4.3. Образовање, обука на послу и зараде
4.4. Однос ефикасности и праведности у образовању
5. недеља предавање - СОЦИЈАЛНО-ПСИХОЛОШКЕ ОСНОВЕ ОБРАЗОВАЊА И УЧЕЊА ОДРАСЛИХ 5.1. Појам одраслости и транзиције у одрасло доба
5.2. Социјални оквир образовања и учења одраслих
5.3. Развој и учење у одраслом добу
5.4. Могућности и границе учења у одраслом добу
6. недеља предавање - ВРСТЕ УЧЕЊА У ОДРАСЛОМ ДОБУ 6.1. Искуствено учење
6.2. Трансформативно учење
6.3. Самоусмерено учење
6.4. Организационо учење
7. недеља предавање - ОБЛИЦИ УЧЕЊА У ОДРАСЛОМ ДОБУ 7.1. Формално учење
7.2. Неформално учење
7.3. Информално учење
7.4. Признавање претходног (неформалног и информалног учења)
7.5. Интеграција формалног, неформалног и информалног учења одраслих
8. недеља предавање - СИСТЕМ ОБРАЗОВАЊА ОДРАСЛИХ 8.1. Друштвено-економска заснованост система образовања одраслих.
8.2. Организатори образовања и учења одраслих
8.3. Школски облици образовања одраслих
8.4. Наставник у образовању одраслих
9. недеља предавање - ОБРАЗОВНЕ ПОТРЕБЕ ОДРАСЛИХ 9.1. Теорије образовних потреба
9.2 Утврђивање потреба за знањима и вештинама
9.3. Утврђивање потреба за обукама
9.4. Утврђивање потреба за радном снагом
10. недеља предавање - МОТИВАЦИЈА У ОБРАЗОВАЊУ И УЧЕЊУ ОДРАСЛИХ 10.1. Природа мотивације у образовању и учењу одраслих
10.2. Теорије мотивације у образовању и учењу одраслих
10.3. Врсте мотива за образовањем и учењем
10.4. Мотивација и успех одраслих у образовању и учењу
11. недеља предавање - ПАРТИЦИПАЦИЈА ОДРАСЛИХ У ОБРАЗОВАЊУ И УЧЕЊУ 11.1. Природа партиципације одраслих у образовању и учењу
11.2. Разлози партиципације одраслих у образовању и учењу
11.3. Баријере партиципације у образовању и учењу одраслих
11.4. Могућности превазилажења баријера у образовању и учењу одраслих
12. недеља предавање - ОСНОВНА ПОДРУЧЈА И САДРЖАЈИ ОБРАЗОВАЊА И УЧЕЊА ОДРАСЛИХ 12.1. Стручно образовање одраслих
12.2. Породично образовање одраслих
12.3. Грађанско образовање одраслих
12.4. Здравствено образовање одраслих
12.5. Еколошко образовање одраслих
13. недеља предавање - ЕВАЛУАЦИЈА У ОБРАЗОВАЊУ И УЧЕЊУ ОДРАСЛИХ 13.1. Појам и сврха евалуације
13.2. Теорије евалуације у образовању одраслих
13.3 Критеријуми евалуације у образовању и учењу одраслих
13.4. Врсте евалуације у образовању одраслих
13.5. Модели евалуације у образовању одраслих
14. недеља предавање - ПРОФЕСИОНАЛИЗАЦИЈА У ОБРАЗОВАЊУ ОДРАСЛИХ 14.1. Карактеристике професије и професионализације
14.2. Корени професионализације у образовању одраслих
14.3. Професионализација у образовању одраслих
14.4. Друштвена, стручна и научна препознатљивост образовања одраслих
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Despotovic, M. (2010)Professionalization of Adult Education, Medić, S., Ebnes, R. Popović, K (ur.), Adult education in response to global crisis, pp.47-72.(dostupno i na srpskom) Prawelska/Skrzypek, G. i drugi (2013) Priznavanje prethodnog učenja u visokom obrazovanju - izazovi oblikovanju sustava, Zagreb, Institut za razvoj obrazovanja, str. 9-21. Деспотовић, М. (2016) Образовање одраслих на Западном Балкану, Београд, Друштво за образовање одраслих, DVV International, стр.14-35. Деспотовић, М., (2000) Игра потреба – андрагошке варијације, Београд, ИПА - Филозофски факултет, стр. 11-45. Кулић, Р., Деспотовић, М. (2004;2005;2010) Увод у андрагогију, Београд, Свет књиге,стр.11-91, 91-211. Пастуовић, Н., (1999) Едукологија, Загреб, Знамен, стр. 30-55. Савићевић, .Д. (1983) Човјек и доживотно образовање, Титоград, Републички завод за унапређивање школства,стр. 12-24; 76-126; 172-225. Савићевић, .Д. (1991) Савремена схватања андрагогије, Београд, Просвета, стр. 23-103, 193-211. Савићевић, .Д., (1989) Концепција образовних потреба у андрагогији, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 118-196. Савићевић, Д. (2007). Особености учења одраслих, Београд,Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 19-116; 149-186. |