Курс: Планирање образовања одраслих (осн.) У оквиру предмета: Планирање образовања одраслих Предавачи др Кристинка Овесни, редовни професор др Зорица Милошевић, доцент др Тамара Николић, доцент обавезни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава
Теоријске и историјске основе планирања образовања одраслих - Појам, предмет и конституисање подручја истраживања планирања образовања одраслих - Димензије процеса планирања образовања одраслих - Методе, технике и инструменти планирања образовања одраслих - Основни модели у планирању образовања одраслих (класични-линеарни, системски, партиципаторни, стратешки, интерактивни модел)
Практична настава
Прогнозирање и пројектовање образовних потреба - Писање пробног плана - Утврђивање услова за примену различитих модела планирања образовања одраслих - Одлучивање - Примена различитих техника и метода планирања образовања одраслих - Писање плана за хипотетичку ситуацију - Координација планова у образовању одраслих Циљ изучавања курса: Стицање теоријских знања и вештина о концептима, теоријама и базичним моделима планирања образовања одраслих. Оспособљавање за примену различитих истраживачких парадигми на диференцираним нивоима планирања и пројектовања образовања одраслих. App.preduslovi_za_polaganje: Положена Андрагошка дидактика Облици наставе:
Предавања, вежбе, радионице, групни рад, дискусија, семинарски рад - израда плана, On-line метод, разговор са искусним колегом практичаром План курса: 1. недеља предавање - Теоријске и историјске основе планирања образовања одраслих Предмет и подручја истраживања планирања образовања одраслих.
Утицаји различитих школа мишљења.
Историјска основа планирања образовања одраслих .
1. недеља вежбе - Теоријске и историјске основе планирања образовања одраслих Утицаји различитих школа мишљења. 2. недеља предавање - Појам, предмет и конституисање подручја истраживања Различите концепције. Однос планирања образовања одраслих и сродних научних дисципина. Допринос међународних организација и асоцијација развоју планирања образовања одраслих. Конференције УНЕСЦО-а и планирање образовања одраслих. 3. недеља предавање - Основе планирања образовања одраслих Појам, одлике и функције планирања образовања одраслих. Чиниоци који утичу на процес планирања образовања одраслих. Методе, технике и инструменти у планирању образовања одраслих. 3. недеља вежбе - Основе планирања образовања одраслих Прогнозирање образовних потреба. 4. недеља предавање - Проблеми савременог планирања образовања одраслих Отвореност-затвореност система планирања образовања одраслих. Линеарни и концептуални планови. Реформе и иновације у образовању. 4. недеља вежбе - Проблеми савременог планирања образовања одраслих Пробни план у образовању одраслих. 5. недеља предавање - Базични модели у планирању образовања одраслих Основни модели у савременом планирању образовања одраслих. Разичите класификације модела планирања образовања одраслих. Услови за примену различитих модела планирања образовања одраслих. 6. недеља предавање - Линеарни модел планирања образовања одраслих Постављање задатака у складу са резултатима анализе образовних потреба. Класификовање и приказивање образовних потреба. Избор наставних метода. Организовање наставе. Евалуација. Основни недостаци линеарног модела планирања образовања одраслих. 6. недеља вежбе - Линеарни модел планирања образовања одраслих Коришћење линеарног модела планирања образовања одраслих. 7. недеља предавање - Системски модел планирања образовања одраслих Основне категорије ситуација за планирање образовања одраслих. Фазе и компоненте системског модела планирања образовања одраслих. Одлучивање. Идентификовање и прецизирање задатака. Бирање и прилагођавање одговарајућег облика. Реализација. Евалуација. Основни недостаци системског модела планирања образовања одраслих. 7. недеља вежбе - Системски модел планирања образовања одраслих Коришћење системског модела планирања образовања одраслих 8. недеља предавање - Партиципаторни модел планирања образовања одраслих Претпоставке за примену партиципатормог модела планирања образовања одраслих. Основни задаци андрагога током процеса планирања образовања одраслих. Полазне основе, елементи и основни недостаци модела. 8. недеља вежбе - Партиципаторни модел планирања образовања одраслих Коришћење партиципаторног модела планирања образовања одраслих. 9. недеља предавање - Технике и методе партиципаторног планирања образовања одраслих- предавања Матрица планирања образовања одраслих. Преговарање. Етичке дилеме у планирању образовања одраслих. ДАТА модел. 9. недеља вежбе - Технике и методе партиципаторног планирања образовања одраслих Примена матрице планирања образовања одраслих. Преговарање: студија случаја. 10. недеља предавање - Стратешки модел планирања образовања одраслих Терминолошко одређење појмова стратегија и стратешко планирање образовања одраслих. Основне претпоставке стратешког планирања образовања одраслих. Исходи. Секвенце. Могућности коришћења модела. Недостаци модела. Технике и методе стратешког планирања образовања одраслих. 10. недеља вежбе - Стратешки модел планирања образовања одраслих Коришћење стратешког модела планирања образовања одраслих. 11. недеља предавање - Интерактивни модел планирања образовања одраслих Идејна основа интерактивног модела планирања образовања одраслих. Компоненте модела. 12. недеља предавање - Развој интерактивног плана образовања одраслих Платформа за развој плана. Идентификовање и класификовање исхода. Развој задатака. Припрема за учење. Одређивање облика, буџета, припрема наставе. Координација и евалуација програма. 13. недеља предавање - Примена интерактивног модела планирања образовања одраслих Лична уверења планера. Развој прелиминарних претпоставки. Одређивање неопходних елемената плана. 13. недеља вежбе - Интерактивни модел планирања образовања одраслих Коришћење интерактивног модела планирања образовања одраслих. 14. недеља предавање - Кључни аспекти интерактивног планирања образовања одраслих Баријере у интерактивном планирању образовања одраслих. Позитивни ефекти интерактивног планирања образовања одраслих. Дилеме у интерактивном планирању образовања одраслих. Концепт доношења одлука у интерактивном планирању образовања одраслих. 15. недеља предавање - Координација планова у образовању одраслих Процењивање и евалуација. Координација планова. 15. недеља вежбе - Координација планова у образовању одраслих Припрема и презентација извештаја.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Torrington, D. и др. (2004). Менаџмент људских ресурса. Београд: Датастатус, 52—136 Caffarella, R.S., Merriam, Sh.B. (2004). Перспективе учења одраслих, Андрагошке студије, 1—2, 31—40 Noe, R. и др. (2006). Менаџмент људских потенцијала. Загреб: Мате, 143—175 Robbins, S., Judge, T. (2009). Организацијско понашање. Загреб: Мате, 144—183, 502—535 Бахтијаревић-Шибер, Ф. (1999). Менаџмент људских потенцијала. Загреб: Голден Маркетинг, 180—239 Карној, М. (1989). Реформа и планирање образовања у контексту економске кризе. У: Перспективе образовања 3, Београд: ЗУНС, 211—224 Куписиевич, Ц. (1982). Школске реформе у индустријализованим земљама. У: Перспективе образовања 1, Београд: ЗУНС, 77—84 Овесни, К. (2000). Концепт андрагогије и пракса образовања одраслих у Холандији. Андрагошке студије, 7(1—2), 47—60 Овесни, К. Алибабић, Ш., Миљковић, Ј. (2011). Евалуација на подручјима менаџмента/развоја људских ресурса и менаџмента у образовању. У: Квалитет у образовању. Београд: ИПА ФФ, 157—172 Овесни, К., прир. (2015), Планирање образовања одраслих, хрестоматија Савићевић, Д. (1997), Учење одраслих - кључ за 21. век, Андрагошке студије, Вол. 4, бр. 2, стр. 61-75 Сацк, П. (1982). Једна типологија образовних реформи. У: Перспективе образовања 1. Београд: ЗУНС, 51—68 Сикавица, П. и др. (2008). Темељи менаџмента. Загреб: Школска књига, 136—183, 642—673 Филд, С. и др. (2010). Нема више неуспешних: десет корака до једнакоправности у образовању. Београд: МП РС, 81—93, 123—150 ЦИИО (2010). Разумевање друштвених исхода учења. Београд: МП РС Општа допунска Литература ЕЦ (2001), Меморандум о доживотном учењу, Андрагошке студије, Вол. 8, бр. 1-2, с. 55-82 Кулић, Р., Деспотовић, М. (2004), Увод у андрагогију, Свет књиге, Београд, стр. 211-219 Лаврња, И. (2001), Футуролошки аспекти педагошко-андрагошких истраживања, у: Клапан, А: и сар., ед., Андрагошке теме, Власт. наклада, Ријека МПиС РС, (2002), Стратешки правци развоја образовања одраслих, Андрагошке студије, Вол. 9, бр. 1-2, стр. 65-88 |