Курс: Образовање старих (осн.) У оквиру предмета: Образовање старих Предавачи др Зорица Милошевић, доцент обавезни курс Број бодова: 3.00 Садржај курса: Теоријска настава: Типови конституисања дисциплине о учењу старих; Образовање старих у концепцијама доживотног учења; Старост као цивилизацијски проблем; Био-психо-социјалне основе старења и учење старих; Друштвене и научне основе старења; Демографске промене и старење; Компаративне перспективе образовања старих; Социјална политика и образовање старих; Мотиви, интереси и потребе старих за учењем; Нове технологије и учење старих; Практична настава: Практичан рад у организацијама и програмима за образовање старих Циљ изучавања курса: Разумевање особености учења у трећем животном добу и развијања образовних програма за потребе старих App.preduslovi_za_polaganje: Обавезно слушање предмета Социјална андрагогија Облици наставе:
Предавања, вежбе, радионице, семинарски рад, истраживачки рад, индивидуалне консултације, рад на случају, пракса у организацијама које реализују програм за образовање старих План курса: 1. недеља предавање - ПУТЕВИ КОНСТИТУИСАЊА ДИСЦИПЛИНЕ О ОБРАЗОВАЊУ И УЧЕЊУ СТАРИХ 1.1. Науке о старости и старењу, 1.2. Науке о образовању старих, 1.3. Оправданост постојања образовања старих – функционалистичка парадигма, етичка димензија, критичка образовна геронтологија, либерално-хуманистичка перспектива, друштво знања 2. недеља предавање - СТАРОСТ И СТАРЕЊЕ КАО ЦИВИЛИЗАЦИЈСКИ ФЕНОМЕН 2.1. Однос према старости и старењу у историјској перспективи, 2.2. Демографске промене и старење – узроци и последице, 2.3. Четврто животно доба 3. недеља предавање - НОРМАТИВНО-ПРАВНА РЕГУЛАТИВА И СТРАТЕГИЈЕ У ЗАШТИТИ СТАРИХ У МЕЂУНАРОДНИМ ОКВИРИ 3.1. Права старих у стратешким европским документима, 3.2. Позиционирање права старих на образовање у тим документима, 3.3. Најзначајније иницијативе ЕУ у области образовања старих 4. недеља предавање - НОРМАТИВНО-ПРАВНА РЕГУЛАТИВА И СТРАТЕГИЈЕ У ЗАШТИТИ СТАРИХ У СРБИЈИ 4.1. Закон о социјалној заштити, 4.2. Закон о образовању одраслих, 4.3. Питања старих у стратешким документима, 4.4. Интегрални модел социјалне заштите, 4.5. Позиционирање образовања старих у наведеним оквирима 5. недеља предавање - КОМПАРАТВИНЕ ПЕРСПЕКТИВЕ ОБРАЗОВАЊА СТАРИХ 5.1. Искуства европских земаља у образовању старих, 5.2. Осврт на светска искуства у образовању старих 6. недеља предавање - РАЗВОЈНА ОРИЈЕНТАЦИЈА И УЧЕЊЕ СТАРИХ (1) 6.1. Теорија ангажовања – дезангажовања, 6.2. Теорија инструменталног и експресивног учења, 6.3. Теорија развојних задатака, 6.4. Теорија континуираног учења, 6.5. Теорија конфликта, 6.6. Интерпретативни приступ и постмодернистичка парадигма у образовању старих 7. недеља предавање - РАЗВОЈНА ОРИЈЕНТАЦИЈА И УЧЕЊЕ СТАРИХ (2) 7.1. Биолошко старење и здравље, 7.2. Перцепција и пажња у старости, 7.3. Памћење у старости, 7.4. Интелектуално функционисање, 7.5. Когниција и решавање проблема у свакодневном животу 8. недеља предавање - СТАРИЈА ОСОБА КАО УЧЕНИК 8.1. Митови о способностима старих да уче, 8.2. Резултати истраживања као одговор на те митове 9. недеља предавање - МОТИВИ, ОБРАЗОВНЕ ПОТРЕБЕ И ИНТЕРЕСОВАЊА СТАРИХ 9.1. Разлози партиципације и узроци баријера у образовању старих – резултати истраживања, 9.2. Особености образовних потреба старих, 9.3. Однос интересовања и старења, 9.4. Методе и технике утврђивања образовних потреба старих 10. недеља предавање - ИЗБОР САДРЖАЈА И ОРГАНИЗАЦИЈА УЧЕЊА СТАРИХ 10.1. Кључна питања избора садржаја образовања старих, 10.2. Подручја садржаја образовања старих, 10.3. Употреба информационо-комуникационе технологије у образовању старих, 10.4. Кључна питања организације образовања старих 11. недеља предавање - ФОРМАЛНО, НЕФОРМАЛНИ И ИНФОРМАЛНО УЧЕЊЕ СТАРИХ 12. недеља предавање - „НОВЕ“ ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАЊА СТАРИХ 12.1. Интергенерацијско и интеркултурно учење, 12.2. Образовање за живот у породици 13. недеља предавање - ЕВАЛУАЦИЈА ОБРАЗОВНИХ ПРОГРАМА ЗА СТАРЕ 13.1. Кључна питања евалуације образовних програма за старе 14. недеља предавање - РЕАЛИЗАЦИЈА СТРУЧНЕ ПРАКСЕ У У3Д, ДНЕВНИМ ЦЕНТРИМА И КЛУБОВИМА ЗА СТАРЕ 15. недеља предавање - РЕАЛИЗАЦИЈА СТРУЧНЕ ПРАКСЕ У У3Д, ДНЕВНИМ ЦЕНТРИМА И КЛУБОВИМА ЗА СТАРЕ
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Милошевић, З., Медић, С.,Поповић, К. (2013). Вредносне разлике као изазов у интергенерацијском и интеркултурном учењу. Андрагошке студије (2) Булатовић, Р. (1985). Могућност заснивања геронтагогије као андрагошке дисциплине. Андрагогија (9-10), Згареб: Савез андрагошких друштава Југославије. Медић, С. (1989). Нови облици образовања старих на Универзитету за треће доба, Андрагогија (10-12),32-40. Медић, С. (1989). Образовање старих: стање, могућности и потребе, Геронтолошки зборник, Београд: Геронтолошко друштво Србије, 56-62. Медић, С. (1991). Различита значења и могућности образовања у трећем животном добу, Геронтолошки зборник, Београд: Геронтолошко друштво Србије, 63-66. Медић, С. (1993). Интереси и мотиви образовања у трећем животном добу. Геронтолошки зборник (1). Београд: Геронтолошко друштво Србије, 116-120. Медић, С. (2010). Образовањем старих ка друштву за све. Геронтологија (2),72-99. Милосављевић, Љ. (2012). Огледи из антропологије старости, Београд: Филозофски факултет, поглавља: 85-122, 163-190, 191-217. Савићевић, Д. (2004). Учење и старење, Београд: Институт за педагогију и андрагогију, одабрана поглавља |