Курс: Планирање образовања одраслих (осн.) У оквиру предмета: Планирање образовања одраслих Предавачи др Кристинка Овесни, редовни професор др Зорица Милошевић, доцент др Тамара Николић, доцент обавезни курс Број бодова: 8.00 Садржај курса: Теоријска настава
Теоријске и историјске основе планирања образовања одраслих - Појам, предмет и конституисање подручја истраживања планирања образовања одраслих - Димензије процеса планирања образовања одраслих - Методе, технике и инструменти планирања образовања одраслих - Основни модели у планирању образовања одраслих (класични-линеарни, системски, партиципаторни, стратешки, интерактивни модел)
Практична настава
Прогнозирање и пројектовање образовних потреба - Писање пробног плана - Утврђивање услова за примену различитих модела планирања образовања одраслих - Одлучивање - Примена различитих техника и метода планирања образовања одраслих - Писање плана за хипотетичку ситуацију - Координација планова у образовању одраслих Циљ изучавања курса: Стицање теоријских знања и вештина о концептима, теоријама и базичним моделима планирања образовања одраслих. Оспособљавање за примену различитих истраживачких парадигми на диференцираним нивоима планирања и пројектовања образовања одраслих. App.preduslovi_za_polaganje: Положена Андрагошка дидактика Облици наставе:
Предавања, вежбе, радионице, групни рад, дискусија, семинарски рад - израда плана, On-line метод, разговор са искусним колегом практичаром План курса: 1. недеља предавање - Теоријске и историјске основе планирања образовања одраслих Предмет и подручја истраживања планирања образовања одраслих.
Утицаји различитих школа мишљења.
Историјска основа планирања образовања одраслих.
1. недеља вежбе - Теоријске и историјске основе планирања образовања одраслих Утицаји различитих школа мишљења. 2. недеља предавање - Појам, предмет и конституисање подручја истраживања Различите концепције
Однос планирања образовања одраслих и сродних научних дисципина
Допринос међународних организација и асоцијација развоју планирања образовања одраслих
Конференције УНЕСЦО-а и планирање образовања одраслих 3. недеља предавање - Основе планирања образовања одраслих Појам, одлике и функције планирања образовања одраслих
Чиниоци који утичу на процес планирања образовања одраслих
Методе, технике и инструменти у планирању образовања одраслих 3. недеља вежбе - Основе планирања образовања одраслих Прогнозирање образовних потреба 4. недеља предавање - Проблеми савременог планирања образовања одраслих Отвореност-затвореност система планирања образовања одраслих
Линеарни и концептуални планови
Реформе и иновације у образовању 4. недеља вежбе - Проблеми савременог планирања образовања одраслих Пробни план у образовању одраслих 5. недеља предавање - Базични модели у планирању образовања одраслих Основни модели у савременом планирању образовања одраслих
Разичите класификације модела планирања образовања одраслих
Услови за примену различитих модела планирања образовања одраслих 6. недеља предавање - Линеарни модел планирања образовања одраслих Постављање задатака у складу са резултатима анализе образовних потреба
Класификовање и приказивање образовних потреба
Избор наставних метода. Организовање наставе. Евалуација.
Основни недостаци линеарног модела планирања образовања одраслих 6. недеља вежбе - Линеарни модел планирања образовања одраслих Коришћење линеарног модела планирања образовања одраслих 7. недеља предавање - Системски модел планирања образовања одраслих Основне категорије ситуација за планирање образовања одраслих
Фазе и компоненте системског модела планирања образовања одраслих
Одлучивање. Идентификовање и прецизирање задатака.
Бирање и прилагођавање одговарајућег облика. Реализација. Евалуација.
Основни недостаци системског модела планирања образовања одраслих 7. недеља вежбе - Системски модел планирања образовања одраслих Коришћење системског модела планирања образовања одраслих 8. недеља предавање - Партиципаторни модел планирања образовања одраслих Претпоставке за примену партиципатормог модела планирања образовања одраслих
Основни задаци андрагога током процеса планирања образовања одраслих
Полазне основе, елементи и основни недостаци модела 8. недеља вежбе - Партиципаторни модел планирања образовања одраслих Коришћење партиципаторног модела планирања образовања одраслих 9. недеља предавање - Технике и методе партиципаторног планирања образовања одраслих- предавања Матрица планирања образовања одраслих
Етичке дилеме у планирању образовања одраслих
ДАТА модел 9. недеља вежбе - Технике и методе партиципаторног планирања образовања одраслих Примена матрице планирања образовања одраслих 10. недеља предавање - Стратешки модел планирања образовања одраслих Терминолошко одређење појмова стратегија и стратешко планирање образовања одраслих
Основне претпоставке стратешког планирања образовања одраслих
Исходи. Секвенце. Могућности коришћења модела. Недостаци модела.
Технике и методе стратешког планирања образовања одраслих 10. недеља вежбе - Стратешки модел планирања образовања одраслих Коришћење стратешког модела планирања образовања одраслих 11. недеља предавање - Интерактивни модел планирања образовања одраслих Идејна основа интерактивног модела планирања образовања одраслих
Компоненте модела 12. недеља предавање - Развој интерактивног плана образовања одраслих Платформа за развој плана. Идентификовање и класификовање исхода. Развој задатака. Припрема за учење. Одређивање облика, буџета, припрема наставе. Координација и евалуација програма 13. недеља предавање - Примена интерактивног модела планирања образовања одраслих Лична уверења планера. Развој прелиминарних претпоставки. Одређивање неопходних елемената плана 13. недеља вежбе - Интерактивни модел планирања образовања одраслих Коришћење интерактивног модела планирања образовања одраслих 14. недеља предавање - Кључни аспекти интерактивног планирања образовања одраслих Баријере у интерактивном планирању образовања одраслих
Позитивни ефекти интерактивног планирања образовања одраслих
Дилеме у интерактивном планирању образовања одраслих
Концепт доношења одлука у интерактивном планирању образовања одраслих 15. недеља предавање - Координација планова у образовању одраслих Процењивање и евалуација. Координација планова. 15. недеља вежбе - Координација планова у образовању одраслих Припрема и презентација извештаја
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Бхола, Х.С., (1989), Политика, планирање и програмирање у образовању одраслих - развој и збиља, Андрагогија, Вол. 35, бр. 1-2, стр. 201-214 ЕЦ (2001), Меморандум о доживотном учењу, Андрагошке студије, Вол. 8, бр. 1-2, с. 55-82 Карној, М. (1989), Реформа и планирање образовања у контексту економске кризе, Перспективе образовања 3, ЗУНС, Београд Куписиевич, Ц. (1982), Школске реформе у индустријализованим земљама -тенденције и супротности, Перспективе образовања 1, ЗУНС, Београд Овесни, К. (2000), Концепт андрагогије и пракса образовања одраслих у Холандији, Андрагошке студије, Вол. VII, Бр. 1-2, стр. 47-60 Овесни, К., прир. (2008), Планирање образовања одраслих, хрестоматија Пастуовић, Н. (1999), Едукологија, Знамен, Загреб, стр. 418-434 Савићевић, Д. (1997), Учење одраслих - кључ за 21. век, Андрагошке студије, Вол. 4, бр. 2, стр. 61-75 Сацк, П. (1982), Једна типологија образовних реформи, Перспективе образовања 1, ЗУНС, Београд Општа допунска Литература Кулић, Р., Деспотовић, М. (2004), Увод у андрагогију, Свет књиге, Београд, стр. 211-219 Лаврња, И. (2001), Футуролошки аспекти педагошко-андрагошких истраживања, у: Клапан, А: и сар., ед., Андрагошке теме, Власт. наклада, Ријека МПиС РС, (2002), Стратешки правци развоја образовања одраслих, Андрагошке студије, Вол. 9, бр. 1-2, стр. 65-88 |