Курс: Когнитивни развој (мастер) У оквиру предмета: Когнитивни развој (мастер) Предавачи др Александер Бауцал, редовни професор др Ксенија Крстић, ванредни професор др Драган Јанковић, доцент изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Кључна отворена питања когнитивног развоја, Развој мозга и когнитивни развој, Еволуциона психологија и когнитивни развој, Пијажеов конструктивистички приступ, Неопијажетанске теорије когнитивног развоја, Когнитивно-информациони приступ (Развојна когнитивна обрада информација - Information processing approach), Конекционизам и когнитивни развој, Приступ динамичких система, Социо-културни приступ Виготског, Неовиготскијански приступи когнитивном развоју, Дискурс психологија и когнитивни развој, Социјална интеракција и социо-културно окружење као фактори когнитивног развоја, Психометријски приступ когнитивном развоју Циљ изучавања курса: Разумети кључна отворена питања когнитивног развоја, разумети основне претпоставке савремених приступа и теорија у истраживању когнитивног развоја, формирати и разумети кључне појмове савремених приступа и теорија App.preduslovi_za_polaganje: nema Облици наставе:
Предавања: 2 часа недељно (Укупно 26 сати)
Вежбе: 2 часа недељно (Укупно 26 сати)
Семинарски рад: 20 сати
Рецензирање радова: 8 сати
Излагање и дискусија на часу План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање: Кључна отворена питања когнитивног развоја
- Отворена питања у вези са когнитивном развоју
- Која су отворена питања?
- Који одговори се нуде на кључна отворена питања когнитивног развоја
1. недеља вежбе - Кључна отворена питања когнитивног развоја (групна дискусија)
Групна дискусија о кључним отвореним питањима у области истраживања когнитивног развоја 2. недеља предавање - Развој мозга и когнитивни развој
- Кључне промене у развоју мозга (структуралне и функционалне промене)
- МRI и fMRI као методе истраживања развоја мозга
- Како развојне промене на нивоу мозга утичу на развојне промене на когнитивном плану
- Кључна истраживања о односу развоја мозга и когнитивног развоја
2. недеља вежбе - Избор теме за семинарски рад и избор релевантне литературе
(групна дискусија и демонстрација)
- Упознавање са неким актуелним теоријским и истраживачким проблемима у области когнитивног развоја
- Упознавање са електронским базама чланака из области когнитивног развоја и раду са њима
- Демонстрација претраживања електронских база чланака из области когнитивног развоја
- Дискусија о могућим темама за семинарски рад, инструкције за израду рада и рокови
3. недеља предавање - Конструктивистички приступ когнитивном развоју: Пијажеова теорија
- Основне претпоставке
- Основни појмови
- Основне карактеристике стадијума когнитивног развоја
3. недеља вежбе - Испитивање деце (теренско истраживање)
Студенти су обавезни да обаве испитивање једног детета (узраст 5-6 или 8-9 година) користећи »Дечија слика света« и батерију за испитивање конкретно-операционалног мишљења и да напишу извештај о испитивању у складу са задатом формом 4. недеља предавање - Конструктивистички приступ когнитивном развоју: Пијажеова теорија
- Основна истраживачка питања и кључна истраживања (са анализом метода коришћених у овим истраживањима)
- Најважније критике Пијажеове теорије
- Јаке и слабе стране Пијажеове теорије
4. недеља вежбе - Израда семинарског рада (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са ментором се утврђује тема и избор чланака
- Заједно са ментором се утврђује структура семинарског рада 5. недеља предавање - Конструктивистички приступ когнитивном развоју: Неопијажетанске теорије
- Које су претпоставке Пијажеове теорије задржане у оквиру неопијажетанских теорија
- Преглед најутицајнијих неопијажетанских теорија
- Типична истраживања у оквиру неопијажетанских теорија
- Типичне методе које се примењују у оквиру неопијажетанских теорија
- Јаке и слабе стране неопијажетанских теорија
5. недеља вежбе - Израда семинарског рада (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са ментором се утврђује тема и избор чланака
- Заједно са ментором се утврђује структура семинарског рада
6. недеља предавање - Когнитивно-информациони приступ (Information processing approach)
- Основне претпоставке когнитивно-информационог приступа
- Основни појмови
- Типична питања која се истражују у оквиру когнитивно-информационог приступа
- Типична истраживања у оквиру когнитивно-информационог приступа
- Типична методе које се примењују у оквиру когнитивно-информационог приступа
- Јаке и слабе стране когнитивно-информационог приступа
6. недеља вежбе - Израда семинарског рада (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са ментором се утврђује тема и избор чланака
- Заједно са ментором се утврђује структура семинарског рада
7. недеља предавање - Социо-културни приступ когнитивном развоју: Теоријски оквир Виготског
- Основне претпоставке концепције Виготског
- Основни појмови
7. недеља вежбе - Испитивање деце (теренско истраживање) Студенти су обавезни да обаве испитивање једног детета (узраста 9-10 или 14-15 година) користећи методу двојне стимулације и да напишу извештај о испитивању у складу са задатом формом 8. недеља предавање - Социо-културни приступ когнитивном развоју: Теоријски оквир Виготског
- Типична питања о когнитивном развоју којима се бави теорија Виготског
- Преглед критика упућених теорији Виготског
- Јаке и слабе стране теорије Виготског
8. недеља вежбе - Израда нацрта истраживања – избор проблема и методологије (менторски рад) - Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом истраживачких питања која би предмет истраживања за које се развија нацрт заједно са образложењем
- Заједно са ментором се утврђују истраживачка питања
- Заједно са ментором се утврђује елементи нацрта које студент треба да развије
9. недеља предавање - Социо-културни приступ когнитивном развоју: неовиготскијанске теорије
- Које су претпоставке теорије Виготског задржане у оквиру неопијажетанских теорија
- Преглед најутицајнијих неовиготскијанских теорија
- Типична истраживања у оквиру неовиготскијанских теорија
- Типичне методе које се примењују у оквиру неовиготскијанских теорија
- Јаке и слабе стране неовиготскијанских теорија
9. недеља вежбе - Израда нацрта истраживања – избор проблема и методологије (менторски рад) - Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом истраживачких питања која би предмет истраживања за које се развија нацрт заједно са образложењем
- Заједно са ментором се утврђују истраживачка питања
- Заједно са ментором се утврђује елементи нацрта које студент треба да развије
10. недеља предавање - Социјална интеракција и социо-културно окружење као фактори когнитивног развоја
- Основна истраживачка питања
- Истраживања повезаности између социо-демографских карактеристика и когнитивног развоја
- Утицај асиметричне и симетричне face to face интеракције на когнитивни развој
- Утицај институционалног оквира на когнитивни развој
- Утицај социо-културног окружења на когнитивни развој (крос-културална истраживања)
- Отворена питања и дилеме у вези са утицајем социо-културног окружења и когнитивног развоја
10. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 11. недеља предавање - Психометријски приступ когнитивном развоју
- Основне претпоставке и основни појмови
- Компаративна анализа психометријског приступа са другим приступима
- Принципи конструкције инструмената за мерење интелигенције у развоју и принципи мерења
- Основна сазнања о развоју интелектуалних способности
- Утицај наслеђа и средине
- Јаке и слабе стране психометријског приступа
11. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 12. недеља предавање - Преглед нових приступа, истраживања и значајних отворених питања
- Конекционистички приступ
- Приступ динамичких система
12. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 13. недеља предавање - Преглед нових приступа, истраживања и значајних отворених питања
- Еволуциона психологија и когнитивни развој
- Дискурс психологија и когнитивни развој
13. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 14. недеља - - Припрема за испит Припрема за испит (консултације са наставником) 15. недеља - - Испит Студенти полажу испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература - 5 изворних чланака из научних часописа изабраних од стране студента у зависности од избора теме за семинарски рад и излагање и дискусију
2 књиге или 10 чланака по избору студената (у договору са наставником) који добро репрезентују два приступа когнитивног развоја које студент треба да припреми за усмени испит |