Курс: Компаративна андрагогија У оквиру предмета: Компаративна андрагогија Предавачи др Катарина Поповић, редовни професор др Маја Максимовић, доцент обавезни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: - Теоријско-методолошки проблеми компаративне андрагогије и компаративна истраживања у васпитању и образовању;
- Савремени системи образовања одраслих у Европи
- Карактеристике и главни проблеми образовног рада са одраслима у земљама Африке и Азије
- Специфичности образовања одраслих у земљама у транзицији
- Европске и међународне организације и њихове активности у образовању одраслих
- Приоритетна подручја образовања одраслих у Европи и свету (грађанско и политичко образовање, мировно и интеркултурно учење и образовање
Циљ изучавања курса: Методолошко оспособљавање студената за компаративна истраживања у образовању одраслих, упознавање са типичним системима образовања одраслих у Европи и на другим континентимаи са начином долажења до података о њима, припремање студената за рад у међународним, пре свега европским организацијама, програмима и пројектима за образовање, оспособљавање за рад у интеркултурном окружењу и упознавање са методиком рада у грађанском, политичком, мировном и интеркултурном раду. App.preduslovi_za_polaganje: Одслушан курс из опште андрагогије; владање енглеским (или неким другим страним језиком) на средњем нивоу Облици наставе:
Предавања, вежбе, радионице, анализа документације међународних организација и њихових публикација, рад са изворима на страном језику, претраживања база података и сајтова међународних организација на WWW, гостовања страних експерата Обавезе студената: Обавезно похађање наставе, рад у малим групама и припрема реферата и презентација, претраживање WWW и припрема реферата на основу тих податакја, у оквиру датих могућности учешће у активностима међународног карактера nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Обавезно похађање наставе, рад у малим групама и припрема реферата и презентација, претраживање WWW и припрема реферата на основу тих података, у оквиру датих могућности учешће у активностима међународног карактера План курса: 1. недеља предавање - Теоријски и методолошки проблеми компаративне андрагогије Појмовне релације у компаративној андрагогији
Циљеви, задаци и методолошке тешкоће компаративних истраживања у образовању одраслих
Истраживачки приступи у компаративној андрагогији Литература: Savićević, D., Komparativno proučavanje vaspitanja i obrazovanja, Prosveta, Beograd, 1984 (metodološki deo) 2. недеља вежбе - Савремени системи образовања одраслих у Европи - Енглеска и Скандинавија - Опште детерминанте система образовања одраслих
- Карактеристике система образовања одраслих у Енглеској (концепција, институтције, програми, циљне групе, кадар)
- Неке опште карактеристике образовања одраслих у скандинавским земљама
Литература: Publikacije NIACE; Informacione mreže u području obrazovanja: EYRIDICE; ALICE, ERIC, EUCEN 3. недеља вежбе - Савремени системи образовања одраслих у Европи - Немачка - Карактеристике система образовања одраслих у Немачкој (концепција, институтције, програми, циљне групе, кадар)
- Дуални систем стручног образовања у Немачкој
- Начин долажења до података о системима образовања одраслих Литература: Poeggeler, F., Nove tendencije obrazovanja odraslih u Saveznoj Republici Nemačkoj, Andragoške studije, Vol.1, br.1-2, 1994.; Informacione mreže u području obrazovanja: EYRIDICE; ALICE, ERIC, EUCEN
4. недеља предавање - Специфичност система образовања одраслих у Америци - Карактеристике система образовања одраслих у Америци (принципи, концепција, улога државе, институције, програми, циљне групе, осигурање квалитета, кадар) Литература: Baze podataka na WWW; publikacije AAACE 5. недеља вежбе - Проблеми образовања одраслих у земљама у транзицији - Однос политичког, социјалног и економског развоја и система образовања одраслих
- Специфични проблеми образовања одраслих у земљама југоисточне Европе
- Модели транзиције и улога образовања одраслих Литература: Kulić, R., Obrazovanje odraslih i tranzicija u istočnoj Evropi, Andragoške studije, Vol.7, Br.1-2, 2000; Baze podataka na WWW; Publikacije Ministarstva prosvete i sporta Srbije 6. недеља вежбе - Развој међународне активности UNESCO-а у образовању одраслих - Светско удружење за образовање одраслих између два рата
- I међународна конференција UNESCO-а 1949.
- II међународна конференција UNESCO-а 1960.
- III међународна конференција UNESCO-а 1972.
- IV међународна конференција UNESCO-а 1985.
Литература: Savićević,D.,Komparativna andragogija, IPA,Bgd,2003; Savićević,D., Nove tendencije u svetskom pokretu za obrazovanje odraslih, Andragogija, Vol.31, br.1-3,1985; 7. недеља вежбе - - Савремени значај и улога UNESCO-а у образовању одраслих - V међународна конференција о образовању одраслих, Хамбург, 1997 (значај, документа, главне поруке) Литература: Peta međunarodna konferencija o obrazovanju odraslih, Hamburška deklaracija o učenju odraslih, Andragoške studije, Vol.5, br.2, 1998, str.177-205. 8. недеља предавање - Образовање одраслих у Африци и Азији - Основне детерминанте система образовања одраслих у Африци, главни проблеми и специфичности рада
- Основне детерминанте система образовања одраслих у Африци, главни проблеми и специфичности рада
- Активности међународних организација у Африци и Азији, UNESCO-a
Литература: Dokumenta, publikacije i web-sajt UNESCO-a 9. недеља вежбе - Остали главни носиоци међународних активности у образовању одраслих - Главни носиоци међународних активности у образовању одраслих - врста, карактеристике, начин рада, програми (UNICEF, Светска банка, OECD, UNDP...)
- Улога стручних асоцијације и удружењa (AAACE; EAEA; ICAE; ARLO, ASPBAE)
- Улога и активности ILO, FAO, WHO
- ПИЗА студија Литература: Zvanična dokumenta, publikacije i baze podataka relevantnih institucija i organizacija 10. недеља вежбе - Документ конференције у Дакару: "Образовање за све" - Конференција у Сенегалу - улога, значај и учесници
- Документ "Образовање за све" - Дакарски овкир за акцију - значај и главне поруке
- Међународни димензије и утицај програма Образовања за све Литература: Dakarski okvir delovanja, Obrazovanje za sve: ispunjavanje nasih zajednickih obaveza, UNESCO 2000, MPiS Republike Srbije, Beograd, 2002. 11. недеља вежбе - Европа као образовни простор - Европске институције и организације са активностима релевантим за образовање одраслих (Савет Европе, ETF, CEDEFOP, EAR...)
- Инструменти заједничке европске образовне политике (ECTS, Diploma supplement, Europass...)
- Болоњска декларација и европска политика и пракса високошколског образовања Литература: Medić, S., Popović, K., Međunarodne institucije, udruženja i projekti u obrazovanju odraslih, u: Istraživanja u pedagogiji i andragogiji, IPA, Beograd, 1997; Dokumenti, publikacije i web-sajtovi relevantnih evropskih organizacija 12. недеља вежбе - Европска политика образовања одраслих - Концепције и схватања улоге и функција образовања одраслих
- Меморандум о доживотном учењу - значај и поруке
- Улога стручних организације и удружења (ЕАЕА, NIACE...)
- Остала релеватна документа и студије у области образовања одраслих (Лисабонска декларација) Литература: Jarvis, P., Obrazovanje odraslih – Evropska perspektiva, Andragoške studije, Vol.2, br.2, 1995; 5. Memorandum o doživotnom učenju, Andragoške studije, Vol.8, br.1-2, 2001; Informacione mreže u području obrazovanja: EYRIDICE; ALICE, ERIC, EUCEN 13. недеља вежбе - Европски програми за подршку образовању одраслих - Програми Европске уније за подршку образовању одраслих: Socrates, Comenius, Grundvig, Tempus
- Програми Европске уније за поједине земље и регионе: CARDS, MEDA, TACIS
- Извори података о програмима EU
- Принципи и пракса пријављивања за пројекте EU Литература: 25 programa Evropske Unije, Evropski pokret u Srbiji, Kancelarija za pridruživanje EU Vlade Republike Srbije, Beograd 2005; Zvanični sajtovi EU-programa 14. недеља предавање - Приоритетне области образовања одраслих у Европи - Политичко образовање, грађанско образовање, мировно образовање - концепције, идеје, принципи, пракса, методички приступи
- Примери добре праксе у приоритетним областима образовања одраслих у Европи Литература: Nuissl,E.,povećanje značaja obrazovanja odraslih u budućoj Evropi,Andragoške studije,Vol.2,br.2,1995;publikacije i web-sajt Saveta Evrope;Zvanični program predmeta Građansko obrazovanje;Gugel,G.,Politicko obrazovanje u praksi,...Pancevo,Tuebungen '99 15. недеља вежбе - Интеркултурно образовање и учење - Интеркултурно образовање и учење - појмови, приступи, концепције, схватања
- Посебне области и појединачни проблеми интеркултурног образовања
- Специфичности методике рада у области интеркултурног образовања Литература: COMPASS, A manual on human rights education, Council of Europe, 20002; Vidovic,S., Radovanovic,M. Spremno u sukobe..., GTZ, Beograd, 2004; SMILE-Seeding for Multiethnis and Intercultural Learning Experiences, IIZ/DVV Sofia, 2005. |